Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 2832 ggr
Schnauzertik
0

Visa din bästa bild

Om du skulle välja ut den bild (och bara en) som du tycker att du har lyckats allra bäst med. 

Vilken skulle du då välja och varför skulle du välja den.

Själv kan jag inte bestämma mig, men kanske så småningom.

Värd för Pensionärer

felixhaljeskog
0

Oj vad svårt, finns ju olika bilder som man gillar på olika sett, får sätta mig och kolla igenom lite 😉

Jessicahagstrom94
0

måste också fundera och kika lite… :)

[klara325]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Svårt! Många av mina bilder fanns på min externa hårddisk som gick sönder..men på den datorn jag har nu är det nog denna. 

Jag tycker att färgerna är fina och att skärpan på pastillerna gör bilden klar samtidigt som den är lite drömlik. Bilden är tagen på Sofiero - rhododendrons trädgård :)

bamse6311
3

Mina bästa bilder är nog de jag tog på 70-talet och finns på diabilder.
Har tyvärr ingen skanner så jag kan överföra diapositiv digitalt.

Bland dem jag har tagit med min point and shoot kompakt så är det svårt att välja.

Inte lätt att bestämma vilken som är den bästa bilden då det ibland kan ligga minnen, känslor och annat bak en bild man själv tycker är bra.

Här en bild som är tagen bakom fisk & grönsaksmarknaden i Old Hurghada.

Hit var det inga turister som tog sig.

På marknaden var det varmt som in i glödheta h……
Den så kallade färska fisken var väl mer kokt i hettan och vare sig frukt eller grönsaker såg aptitliga ut.

Flugorna surrade kring öronen i den enorma hettan.

Precis bakom marknaden tog jag denna bild, här stod den där åsnan eller om det nu var en mula bunden, där låg djurkadaver och annat och stanken var obeskrivlig.

Vad jag menar är att just sådana minnen formar en bild och om man själv tycker att den är bra eller ej.

Har många många andra bilder som jag själv tycker om och skulle jag behöva välja ut min bästa bild någonsin vilket man egentligen inte kan så skulle jag behöva gå igenom alla mina diabilder från 70, 80 och 90-talet.

Den här bilden är tagen med en väldigt enkel point and shoot kompakt.
Samsung S630, F/7,1, 1/500 sek, ISO80, brännvidd 6 mm.

Vilken min bästa bild genom alla år är, vet jag faktiskt inte.

Bakom denna bilden så finns minnena starkt där och jag kan fortfarande känna hettan, folkvimlet på fisk & grönskasmarknaden, flugorna som irriterat surrade kring öronen samt den obeskrivliga lukten av så kallad färsk fisk och grönsaker som folk skulle ta med sig hem för att tillaga och så minns jag naturligvis även den där åsnan/mulan som stod där bland all skräp och alla kadaver på baksidan.

Bästa hälsningar,
Bertil

JazzBass
5

Vete tusan… har ganska många jag tycker mycket om, men den här var den första jag kom att tänka på och fastnade för att välja den. Inte för att det är min tekniskt eller innehållsmässigt bästa bild, men jag har ändå en speciellt känsla för just den här, då den är tagen i min morfars skog, mitt smultronställe på denna planet, och råkar vara den första dubbelexponeringen jag tog med en bild skarp och den andra ur fokus. Utan stativ. Jag tycker bilden återger atmosfären och känslan i skogen mycket bra.

Nu ifjol höstas beslöt för övrigt äldre personer i min närmaste släkt att avverka en del av skogen. Den här delen av skogen behölls orörd, men stora delar blev helt förstörda för många, många decennier framöver av kalhuggning och "nästan-kalhygge". T.o.m. där man bara gallrat såg det eländigt ut. Gissa om jag blev bestört när jag såg resultatet. 😢

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Cahira
5

Denna. :) Älskar känslan, ljuset, skärpan, och det faktum att det är en fågel jag alltid velat uppleva IRL. :) Ovansidan huvudet är kapat med flit för hon hade skadade fjädrar på huvudet och "kronisk dålig hårdag" och jag ville visa hennes skönhet utan att störa mig på dunet som stack upp. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
5

Här han man se dunet jag pratar om.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

MagArne
2

Troligtvis denna på min son som jag tagit med min analoga Nikon FM2 samt framkallat filmen (Kodak Tmax100) själv på skithuset.

bamse6311
0

#8 MagArne

Härlig bild och visst var det "skitkul" på den tiden när man fick packa in hela sin mörkrumsutrustning på bästa lämpliga ställe *skrattar.

Bästa hälsningar,
Bertil

MagArne
0

På den tiden? Bilden är två år gammal 😉

Jessicahagstrom94
7

Får bli den här, finns inget att klaga på och den föreställer min älskling❤️

Jag har fler favoritbilder dock..

Paltn
5

Postats tidigare här, och är fortfarande min favorit av favoriter.

På bilden är min son som kullerbyttar nerför en kulle, och jag hade turen att ha kameran med mig och förmånen att få hänga med i svängarna =)

// Paltfan

KitoBonito
4

Precis som nämnt tidigare är det ytterst svårt att välja en "bästa bild". Jag personligen tycker ofta om mina egna bilder och har en hel drös med favoriter (kalla mig självgod om ni vill xD), men nu, eftersom jag är löjligt kär och allt sånt där så är detta en av bilderna som tilltalar mig mer än andra. :)

Bilden är fotad analogt!

bamse6311
2

Härligt att någon än kör den gamla tekniken med negativ film, framkallning, kopiering och förstoringsapparat.

På den tiden det begav sig för mig så körde jag ofta med TriX (400 ASA) som man ofta exponerade efter 1600 eller 3200 för att få mycket korn i bilden vilket var "modernt" *skrattar*.

Bästa hälsningar,
Bertil

MagArne
0

#14 Min bild är dock bara skannad negativ. Farsgubbens förstorningsapparat var kaputt och om jag ska vara ärlig hade jag nog inte orken att rigga upp allt heller. Men jag var ju tvungen att börja nånstans i den analoga framkallningsvärlden.

Schnauzertik
4

Detta var hur svårt som helst. Har kollat igenom en hel del av mina bilder och nästan bestämt mig men funderat och känt att det finns ju 1000-tals liknande bilder eller så lyckas jag hitta saker som jag borde gjort bättre i dem eller så är det bilder som jag ser som bra men eftersom de är knutna till personliga minnen så är det nog bara för mig som de är bra. Det är nog så att min bästa bild inte är tagen ännu.

Det blir en mer allmän bild från en tidig höstmorgon  i Danmark när jag gått ut tidigt för att få lite luft och det var tyst, lugnt o still ute. En soluppgång med en fiskare och ett par sovande svanar (som strax därefter vaknade)

Värd för Pensionärer

Inkanyezi
3

Naturligtvis blir det ohyggligt svårt att peka ut just en bild som den allra bästa, och kanske särskilt när man har mer än femtio år av fotograferande bakom sig. Jag tänker mig att man har olika favoriter genom åren, och att det kanske finns några bilder inom skilda kategorier som var för sig är den bästa i sitt slag. Jag tror till och med att jag har lagt upp några av de bilderna på forumet tidigare.

Och alldeles självklart behöver inte andra dela min uppfattning om vilken bild som är "bäst", det är ju väldigt subjektivt, och det handlar om tyckande, en åsikt, och dessutom en åsikt som kan skifta med tiden. Några av oss föredrar ju också vissa motiv, så att en bild för att alls vara bra måste innehålla en häst - eller en kanin.

Så jag lägger som många andra in mitt älsklingsdjur här, snoken, och jag tycker fortfarande väldigt mycket om just den här bilden. Den är inte alldeles skarp, men färgskalan är för mig helt fantastisk, och när jag ser den upplever jag den andlösa spänningen i väntan, väntan på att en fisk ska komma där i vattenfallet.

http://uploads.ifokus.se/uploads/d18/d18b5d107b832e46b6f9f0468c671871/orm.jpg

KitoBonito
0

#17 Åh, grym fångst!

ssofia
8

Bortsett från en bild på mitt kusinbarn (som jag inte publicerar online) är detta min nuvarande favoritbild. Knäppt på semestern detta året. Låter bilden tala för sig själv..

Liz85
0

Jag kan omöjligt plocka ut en bild, har flera som jag verkligen gillar från olika dagar/evenemang. En av de bilder jag gillar allra mest från förra året är dock en bild jag inte vill lägga ut här ens med vattenmärke eftersom det är på Eric Saade och jag vet att många yngre fans (oavsett artist) som inte har koll på copyrightregler brukar kunna norpa bilder av sin favorit till höger och vänster och lägga ut igen på andra sidor.

Eric sitter och fyrar av ett bländvitt leende rakt in min lins utan att han är medveten om att jag fotar och såväl skärpa som ljus är perfekt! 😃

Har många andra foton med andra artister som ligger mig lite extra varmt om hjärtat samt en del bilder från resor och platser som besökts. Denna bild (bifogade) är också lite av en favorit, från 2010, och denna vågar jag dessutom lägga upp. Det är taget i en park vid hamnen i Borgholm, Öland. 🙂

[Lillmatten]
5

tror att det är den här :)

[ElinTjej]
0

Här är EN av mina favoriter :) 

Han ser ut att mysa så!

C4NCERiNHALE
0

Den här är en, har dock ett par till xD

Min portfoliohttp://ebphotography.portfoliobox.me/ 

leemland
0

Har nog inte kvar filen, men hittade den på dayviews där jag postat den tidigare :) 

Här är min absoluta favorit av mina bilder :) 

Solnedgång 

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

søs
5

Et billede som er taget i Sverige på vinterferie..synes det fungere godt med lyset som faldt ind imellem træerne

Moalinn
5

Jag har väl en del bilder som jag tycker om men den här bilden är nog den bästa "genomtänkta" bilden. Är ganska dålig på att tänka innan jag tar en bild 😐

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

søs
1

Rigtig skønt billede Moalinn :-)

MarajLowajz
2

Svårt att välja bästa bilden men här är en som jag tycker är riktigt fin =) Självklart har jag flera favoriten men inte lika mycket som denna =)

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

SilverTail
0

Denna bilden bevisar att solen har strålar..  Tagen 2009 på våren.

En av mina favoriter jag tagit.. Men man har såklat massor med bilder man älskar!

Moalinn
0

Tack så mycket! :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

MJAOOO
1

Här är en av mina favvo bilder. Tagen på Stockholm Cruising ifrån bilen jag själv sitter i. Får syn på pojken som leker med ett gevär och tar tre foton lite fort innan bilkön börjar åka framåt igen.

Redigerade den och vips är vi tillbaka ett par år i tiden.. med en kuslig känsla inombords..

Det är synd att jag inte satt skärpan..

HALLLOJJJ!

Min Flickr

Summerdogs
2

Humla :)

malinahlin
5

En av mina favvo bilder.. :) Har några till men just den bilden älskar jag verkligen! Har verkligen lyckats bra med den bilden, tycker jag! :) Det är min vän på bilden.

TurboFart
1

Har många jag är nöjd med, men denna är dagsfärsk och med nytt objektiv dessutom och jag gillar denna väldigt mycket! :D

http://hannnafoto.blogg.se

Sodaduck
1

Jag har flera bilder jag tycker mycket om, men en utav av alla dessa är denna bild på en sparvhök jag fotade en dag i april. 

Jag tycker om bilden dels för att det var den första rovfågeln jag fotade på nära håll och för att man ser fågelns gula öga så tydligt.  Och bara en liten detalj som att det är snödroppar i bakgrunden gör att jag gillar bilden ännu mer! 😉

Min blogg: linaspyssel.blogg.se :)

Paltn
0

Lite of-topic, men varför lyckas jag inte få exif-data från #35s bild? Men funkar fint i andra fall

(var nyfiken på brännvidd)

// Paltfan

Inkanyezi
0

Formatet png har inte Exif.

Paltn
0

aha, tack. Men då kanske #35 Sodaduck själv kan stilla min nyfikenhet om vilken brännvidd fågeln är fångad i? =)

// Paltfan

Sodaduck
0

#38 Jag har för mig att brännvidden var 300mm. :-)

Min blogg: linaspyssel.blogg.se :)