Foto iFokus

Foto

Etikettvilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 770 ggr
felixhaljeskog
2

Glance of Fire

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter mycket om och men så valde jag att fotografera hundens öga från sidan istället, och jag tycker det vart bra, vart ett lite speciellt skärpedjup!

Valde dock att göra en lite mörk och surrealistisk efter redigering, då jag tyckte det passade den här bilden! vart en postirisering dock…

JNN
0

Synd bara på posteriseringen, annars blev det en läcker bild!🙂

felixhaljeskog
0

#1 Ja det tycker jag med! tycker dock att det va konstigt att det blev postirisering, med tanke på att det blev det redan på original bilden, och den var ganska ljus. Sparade jag t.ex. original bilden så var det postirisering i dom gråa skuggorna.

Och den här bilden är inte så mycket redigerad som man kan tro, det jag gjort mest av är att lägga till med ljus till vänster och en vinjett för att få den högra sidan mer mörk. Annars har jag bara lagt till lite mer kontrast och gjort den till svartvit men behållit ögat i färg.
Brukar oftast aldrig bli postirisering när jag redigerar mörkt, så vart ganska chockad när denna blev det.

Fotar även i RAW som ska hålla borta postiriseringen lite mer.

Men annars Tack JNN!

felixhaljeskog
0

Och något som också jag tycker är konstigt att den inte har någon postirisering på Dayviews där jag lagt upp bilden..

JNN
0

Det kan ju bero på hur mycket bilden är komprimerad. Och om du redigerat bilden som RAW fil eller som jpg. Bäst resultat blir ju om man redigerar bilden färdigt och sen när man sparar så väljer man jpg och i vilken kvalitet.

En jpg- fil i 8 bit har ju 256 ljushetsnivåer, mot 4096 ljushetsnivåer i en raw-fil i 12 bit. Din kamera kanske t om har 14 bits raw-filer.

Då färgövergångarna är så mjuka så blir bilden lite pixlig eller posteriserad  då det inte alltid finns dom ljushetsnivåer som behövs för att bilden ska kunna visas på rätt sättt.

Kollade på din länk till dayviews, men för mig syntes nog lite posterisering, men mindre än här…

felixhaljeskog
0

Jag redigerar den när den är i RAW formatet, när jag sedan exporterar den så sparar jag i jpg.
14 bit rå format fotar jag med.

felixhaljeskog
0

Kan tillägga att jag aldrig fotar i något annat än Rå format.

JNN
0

Tja, då har du nog gjort efter konstens alla regler, så där tar nog min kunskap och mina teorier slut…

Såg att det finns en posterizing repair plugin till PS, om det är det du använder. Vet inte om det var gratis, men det kanske vore nåt..🙂

felixhaljeskog
0

#7 Ehh tack för att du försökte iallafall! 😉

Jag använder först och främst Lightroom men ibland kan det hända att jag använder photoshop också, får kolla upp det! skulle vara guld om det fungerar bra!

Dors1
0

As kalas!:)

felixhaljeskog
0