Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 691 ggr
pyrst
0

macro ring

Hej svejs!
Har last nagonstans pa denna sajt att istallet for att kopa dyr macro objektiv sa kan man investera i enkel makro ring. Sa jag gick in till fotohandlaren idag som inte hade nagra sadana hemma och som rent allmant tyckte att det var val ingen ide att kopa ett sant utan att man skulle istallet kopa sig ett makro objektiv. Nagon som har lite erfarenhet av detta darute? Och som kanske vet vad en makroring kan kosta, for det visste inte fotohandlaren…

[mingdie]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så din fotohandlare vill sälja ett nytt objektiv istället. Det du är ute efter är extension rings. Dom kommer oftast i ett set av tre med olika tjocklekar. Du kan kombinera dessa på olika sätt med ett objektiv (jag använder ett 50mm) för hur nära du vill komma. Man förlorar inte mycket när det gäller kvaliten men du förlorar mellan ett till två f/stop.

Här är ett foto där du kan se dom tre ringarna till vänster.

Eddie

[mingdie]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och detta är hur det kan se ut.

pyrst
0

Tack for bra svar!

Jo nog tror jag att han hellre vill salja ett objektiv! Han sa nagot om att det blir en vidvinkel effekt pa bilderna om man anvander dessa extentions, vilket man undviker om man koper ett macro objektiv. Har du nagon erfarenhet av detta?
Och vet du vad de kostar ungefar??

Christoopher
0

bullshit om jag får säga det själv. Många, riktigt duktiga makro fotografer använder sitt 70-200 med mellanringar och en förstoringslins framför.

En macro glugg kan du köpa från 3000 upp till ja, 20 000 ?

[mingdie]
0

Du får ingen vidvinkel effekt men DOF blir mycket litet vilket man vill ha. Kostnaden vet jag inte eftersom det skiljer sig mellan olika märken. Jag köpte en begagnad manuel (dvs jag måste fokusera manuellt men det gör man normalt ändå) vilket kostade 200 sek.

Om du vill ha bra råd så skicka ett PM till en medlem här som går under namnet Bjorsa. Han använder olika sätt att ta sina macro foton. Du kan se några av hans foton här.  

http://www.eyefetch.com/profile-images.aspx?user=bjorsa 

Eddie