Hjälp för att få bilderna bra
Jag har en Nikon D3100 med 18-55 mm objektiv. Men nu vill jag börja fota djur i rörelse men då är min fråga vad ska jag byta till för objektiv? Eller funkar det inte att fota rörande djur med Nikon D3100?
Har nämligen försökt fotat men bilderna blir absolut inte bra när något rör sig.
Hej !
vad är det för djur du vill fota ? jag tycker att man behöver ändå en teleobjektiv ( kanske 70-300 ) för att komma närmare djur ! men jag tror att när du skriver att bilderna blir inte bra beror inte på objektiven utan slutartiden , försök att köra med manuell och inte automatisk . och ha kortare slutar tid , 1/250 -1/500 S , du behöver nog höja ISO i vissa fall och ändra bländare för att bilderna ska inte bli för mörka !
Det är alltid lite knepigt att fota motiv som rör sig. Det är tre saker som ska bli rätt: Fokusen, skärpan och exponeringen, och allt hänger ihop lite grann. Nu kan jag inte D3100 så bra, men det lönar sig absolut att läsa manualen och se vad Nikon rekommenderar för inställningar vad gäller autofokusen. En sak är given, du ska köra med följande autofokus (AF-C). Sen om du ska köra med en enkel fokuspunkt eller flera får du avgöra efter att ha läst manualen. Jag tror att det bästa är att välja fokuspunkt själv (mittenpunkten är bäst på följande fokus), och låta kameran kunna använda också de omkringliggande fokuspunkterna. Det är ju inte alltid så lätt att följa ett rörligt motiv perfekt så det är bra att ha några fler punkter aktiverade. Jag tror dock inte det är bra att aktivera allihop och låta kameran bestämma vilken punkt (eller vilka punkter) den använder, utan att man själv gör det.
Det som behövs för att för att skärpan ska bli bra är att dels fokusen hamnar rätt, dels att man använder såna exponeringsinställningar som eliminerar rörelseoskärpa. I praktiken betyder det att man måste köra med kort slutartid. Hur kort beror på hur snabbt motivet rör sig och hur mycket oskärpa man kan tolerera. För ett djur som rör sig snabbt tror jag man bör försöka få en slutartid på 1/500 sekund eller kortare, gärna 1/1000 eller 1/2000 om ljuset tillåter.
Man kan förstås inte ställa slutartiden helt godtyckligt, utan man måste se till att bilderna blir rätt exponerade också, alltså så de blir lagom ljusa. I soligt väder är det inga problem med att använda 1/1000s slutartid om man kör på relativt stora bländare som f/4, f/5,6. Men är det mulet blir det lite knepigare. Nu är det inte sagt att man behöver så kort slutartid, men om man gör det kan man utan problem höja iso lite grann. Iso 400 är absolut inget problem, och om det är dåligt ljus måste man ofta acceptera att köra på mycket högre känsligheter som iso 1600 eller t.o.m. 6400 (om bara kameran klarar det med någorlunda acceptabelt resultat), samt använda så ljusstarka objektiv som möjligt.
Din kamera och ditt objektiv borde funka hyfsat för enklare motiv i alla fall, men bra följande autofokus är en orsak till att folk köper dyra kameramodeller och snabba proffsobjektiv. Prestandan i toppmodellerna är förstås på en helt annan nivå än i instegsmodellerna, men de facto så har dagens instegskameror ärvt fokussystemen från äldre proffsmodeller, och t.ex. din D3100 har betydligt bättre autofokus än min första systemkamera, en Nikon D60, hade. Så nån omöjlighet lär det inte vara att få till hyfsade bilder på rörliga motiv med din kamera och ditt objektiv. För att bli bra på rörliga motiv krävs en hel del träning. Det svåraste tycker jag ofta är att sikta rätt. 😛
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Jag har med den kameran, fotar en del djur och visst går det bra att få till bra bilder på djur i rörelse 🙂
Jag kommer nog skaffa ett 18-200 mm tror jag räcker har många sagt till mig, 300 blir ganska mycket, beroende på vad man ska fota men i regel räcker 200 🙂
#2 Vad har du för objektiv?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 Det är ju ungefär sådana bilder jag vill fota vilka inställningar ändrar man för att få såna bilder? :) och vilket objektiv använder du? :)
Jag hade manuellt och fick ändra slutartid och ljusinställningar :) är det sol ska det vara ljusinställningen för sol, slutartid får du känna efter själv och se när du tycker att ljuset är lagom.
Vissa ändrar ju fler saker som ISO till exempel, men den brukar jag inte ha på högre än 800.
55-300mm objektiv :)
#6 okej :)
Tack alla andra för era svar :)