Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1836 ggr
Ljuskristallen
0

Glas Plåtar !

Nu vet jag inte alls om nån här inne kan vara insatt i riktigt gamla foton från typ 1850 - tal men en bekant har fått några bilder genom arv där en släkting finns på två olika bilder och vi gissar dessa framkallats från glasplåtar som kom nån gång under 1850 - tal och mannen levde på den tiden en bit in på 1900.

Det konstiga med dessa två bilder är att den ena av dom är spegelvänd för bilderna är identiska med varandra, nåja sånär på att han inte sitter i helt samma position och är några år äldre på den ena så vår fundering är något som vi båda tycker oss ha hört är att förr i tiden blev foton gärna spegelvända mot vad personen verkligen är. Den yngre bilden gissar vi är spegelvänd mot den där han är äldre.

Har någon här inne nån teori om glasplåtar eller annat som användes under 1850 - 60 tal ? var det vanligt att man med dåtidens teknik fick spegelvända bilder men senare närmare 1900 - talets början fick bilderna rättvända med kameran ? att tekniken helt enkelt gått framåt och bilder blev rätt vända som personerna var.

Vore intressant för oss att höra om någon av er känner till hur det där verkligen var.

Inkanyezi
0

De tidigaste bilderna var ofta daguerrotypier, och de är alltid spegelvända.

Man känner igen daguerrotypin på att ytan är speglande, av silver, och att det blanka silvret är det mörka, medan det matta vid sned belysning blir ljust. Helst ska ju då silverytan spegla någonting mörkt. Vanligen är det en kopparplåt som är försilvrad, och det som blir ljust på bilden är kolloidalt framkallad silveramalgam.

Glasplåtar för presentationen av bilderna har knappast förekommit på den tiden, utan det är först långt senare, som färgdiapositiv framställdes på glasplåt. Annars är de tidiga fotona ofta på metallplåt, endera försilvrad, eller silverplåt, och de är spegelvända, eftersom man betraktar bilden från emulsionssidan.

Ljuskristallen
0

# 1 Tusen tack för ditt svar och det förklarar en hel del för mig som amatör för jag vet absolut inget om foto och får vara glad om jag hittar knappen att ta bilder med,så illa är det , jag lovar ☺️

Det du skriver om bilderna hur det är med dom och silverytan säger en hel del så nu ska jag och min bekant kolla in dessa mer noggrant för det här blev verkligen intressant och det du beskriver sätter ord på det vi lite funderat över men vi är båda helt amatörer och vet inget alls om foto men ger en funderare kring just dessa två foton på samma man som är spegelvända.

Jätte tack för din förklaring 🙂