Tips på kamera!
Hej! Jag tänkte skaffa mig en digital systemkamera, har aldrig ägt en sådan utan har bara kört med vanlig digitalkamera, där jag sedan förbättrar färger och kontraster i datorn. Har länge haft i åtanke att skaffa en, så vet egentligen inte varför det aldrig blivit av - för jag älskar verkligen att fota och fixa med bilderna efteråt! Jag antar att själva märket är en smaksak, men kanske finns det någon som är lättare än den andre att förstå sig på? Min plan är att köpa en begagnad kamera för max 5 000-6 000 kr. Vet inte alls vad man får för de pengarna, eller hur stora skillnader det är från uppdateringar inom samma märke. När det gäller objektiv har jag heller inte så stor koll, men det jag verkligen tycker är roligt är att ta makrofotografier! (har ju aldrig kunnat ta i sådan skärpa och förstoring som man kan med en "riktig" kamera, men i den mån en digitalkamera kan!) En hobby jag har är t.ex. att göra miniatyr-rum och sedan ta foton så att det blir så likt ett normalstort rum som möjligt! Men att kunna komma ännu närmare där inne och förstora detaljer vore häftigt. Skulle vara jättekul att få lite svar, tips och råd! :) //Tove

Dina frågor är så allmänna, att de egentligen inte pekar åt något bestämt håll, annat än att dina miniatyr-rum, som ofta brukar kallas "diorama", har förutsättningar att återges bättre med en sådan kamera som du kallar "vanlig digitalkamera", en kompaktkamera. Just små rum är inte systemkamerans starka sida, då den genom sin större sensor och ganska långa brännvidder ger kortare skärpedjup än kameror som har mindre sensor.
Ingen systemkamera är "lättare än den andra att förstå sig på". De kan alla användas helt automatiskt, och då behöver man inte förstå sig på alls, och så kan man använda olika manuella kontroller, och då behöver man förstå om man ska kunna använda de manuella kontrollerna framgångsrikt. Det är exakt samma saker man måste förstå, vilken kamera man än har.
De små rummen funkar mestadels bättre med en kompaktkamera, eftersom man kan få större skärpedjup, som mer ger illusionen av att det kanske skulle kunna vara ett riktigt rum. Kruxet är väl närmast dels att kunna komma tillräckligt nära med stor bildvinkel, vilket inte brukar vara något problem, medan förmågan att koncentrera på detaljer brister när det är en vanlig kompakt.
Det finns ännu en typ av kamera, som klarar de här sakerna, och de brukar ofta kallas "hybrid", men hellre "långzoom". Med en långzoomkamera som kan ta på nära håll med stor bildvinkel och som också kan ta med smal bildvinkel, och där man kan fixa närbilder med hjälp av en försättslins, kan man ta både helbild av ett diorama och detaljbilder.
Så om du huvudsakligen ska ta dioramor, miniatyr-rum, och vill kunna ta detaljer där, så är den mest lämpade kameratypen en långzoomkamera där man kan sätta på närbildslinser för att också kunna ta på nära håll när man zoomar in. För helbilder av miniatyr-rummen är den enkla kompaktkameran bättre lämpad än en systemkamera.
Systemkameran har en hel del andra starka sidor, och med rätt tillbehör kan man ta mycket skarpa detaljbilder också i de små rummen, men ett sådant objektiv hamnar utanför budgeten som du föreslår. Med en långzoomkamera och lämplig närbildslins kan man hamna inom budgeten, och det är kanske till och med möjligt att komplettera kameran du har, för att kunna ta detaljbilderna. Det finns en tråd på forumet om hur man kan komma närmre inzoomat med en kompaktkamera. I det fyrtiofjärde inlägget visar jag hur jag har satt på linser på min kompaktkamera. Det finns en del bilder i den tråden också som visar att man kan komma ner till mycket små detaljer.
Nikon och Canons 18-55mm kitobjektiv har relativt kort närgräns vilket skulle kunna fungera som makroobjektiv. De är väldigt vanliga och du borde därför kunna hitta en prisvärd kamera med ett sådant objektiv.
En extern blixt med förlängningskabel mellan kameran och blixten hade jag också köpt. Lär säkert komma till användning när du ska fotografera dina miniatyrhus och behöver få stark belysning på rätt sätt.

Jag skulle nog hellre avstå från blixt och använda fast konstljus eller naturligt ljus och se till att kameran sitter på ett tillräckligt bra stativ.
Tillräckligt bra, när det gäller stativ, är lite olika beroende på kamera.
Om man har en systemkamera kostar ett tillräckligt bra stativ från ungefär sjuhundra kronor och uppåt, medan en kompaktkamera klarar sig med ett riktigt smäckigt stativ för kanske en hundralapp. Det beror på att systemkameran ruskar på sig lite grann när den tar bilden, medan kompaktkameran är stilla.
Man behöver inte starkt ljus, och det är lättare att se hur ljuset faller om man använder fast ljus. Blixt ser man inte effekten av förrän bilden är tagen. Bästa ljuset är ofta det som faller in genom ett fönster, så det kostar inget extra.
Men det viktigaste för att få bra bilder är att man lär sig hur ljuset skapar bilden, och hur man kan använda sin kamera. Hurdana bilder man kan få hänger till väldigt stor del på fotografen, och inte i lika stor utsträckning på utrustningen. Visst har utrustningen betydelse, men inte ens den bästa utrustningen ger bra bilder om man inte förstår hur den ska användas, och när man förstår att använda grejerna kreativt, kan man ofta klara sig med mycket enklare grejer.
Så mitt råd är att du inte köper på dig en massa saker förrrän du vet vad du är ute efter, förrän du vet vad din nuvarande utrustning inte klarar och vad som beror på brister i din kunskap, och vad du behöver för att komma över svagheterna.