Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 426 ggr
xarfez
0

Rättigheter

Är det tillåtet enligt alla konstens regler att göra följande:

Låt oss säga att du är återförsäljare åt ett företag. De har en fiiin katalog med massvis av färgbilder. Du har en hemsida, men inga fina bilder. Du scannar in bilderna från deras fina katalog, utan att fråga företaget.

Är det tillåtet?

johan
0

Det har jag mycket svårt att tro. Dels är ju bilderna i sig upphovsrättskyddade sedan har företaget köpt rätten att få trycka bilderna i katalogen. Varför skulle du då har rätt att låna dom gratis?

Mvh // Johan

xarfez
0

Ett tillägg, katalogens ägare ( företaget ), bilderna är på deras egna produkter, som de själva har fotograferat.

(Ps, det är ej jag som har gjort det som står i exemplet)

Fotord
0

Jag skulle säga att det krävs ett godkännande från fotografen i alla lägen. Alternativt får du fotografera av kompletta sidor i katalogen men då faller hela idén

AktieTrader
0

#0 Nej

Tallkott
0

Då har företaget inte heller rätt att ge återförsäljaren lov om att använda bilderna utan fotografens tillstånd, såvida inte företaget har rätten till bilderna. Om jag fattat rätt?

Fotord
0

Så borde det vara, ja.
Men i det fallet att fotografen egentligen inte är fotograf utan arbetar åt företaget i annat syfte och tar bilderna på arbetstid då tror jag det kan bli lite luddigare och troligtvis är det företaget som har bilderna istället… men jag är inte alls säker.

broderbluff
0

Företagen köper rätten för bilderna, men fotografen är fortfarande upphovsmannen.