Foto iFokus

Foto

Etikettfotolekar-fototävlingar
Läst 2479 ggr
Paltn
4

Utmaningen - Omgång 40

Tar mig friheten att fortsätta denna tävlingsserie nu då vår JazzBass som annars håller i tävlingen verkar behöva lite ledigt. =)

Temat den här gången blir säsongsbetonat, "SEMESTER".
Ett brett ämne som jag tror många kan lyckas knåpa fram en bild för, som symboliserar vad som för dem är just "semester"

Reglerna är:

• En bild per person
  • Bilden ska vara tagen efter att det här inlägget postats
  • Om redigering: Man får redigera och manipulera sitt bidrag relativt fritt, men manipulering som grovt förändrar bildens innehåll, liksom att lägga till detaljer i bilden som inte fanns med från början, t.ex. att lägga in en ny himmel eller ett djur på bilden är inte tillåten. Bortkloning av störande detaljer är ok, men inte att lägga till nya bildelement. Bilden får bestå av flera exponeringar (t.ex. HDR, panorama) så länge de ovannämnda kriterierna uppfylls.
  • Bilden ska inte ha någon beskrivning, men gärna en bra titel
  • När tiden för uppladdning av bilder gått ut (se nedan), startas kommenteringen. Alla deltagare ger då en kommentar till alla andra deltagares bilder, och delar ut 10p till de bilder man tycker är bäst. Max 3p till en och samma bild, men i övrigt får man fördela poängen hur man vill. (Är det totala bildantalet 6 eller mindre är det dock 6p totalt som delas ut).

Den som laddar upp en bild förbinder sig att också kommentera de andras bilder. Det är den viktigaste delen i Utmaningen. Om någon inte kommenterar räknas inte dennes poäng ihop i slutet.

Din bild ska vara uppladdad här i tråden senast onsdagen den 17/7, eller om 10 bilder redan laddats upp långt före det; senast kl 7 morgonen efter att det antalet uppåtts.

Alla är varmt välkomna att delta, men innan deltagande, var beredd på att följa reglerna och kommentera (i tid!) när det är dags, så blir det roligast och mest givande för alla att vara med. 

Lycka till! Glad

// Paltfan

Paltn
0

Vore toppen om någon admin kunde stickya denna också.

Tack på förhand

// Paltfan

JazzBass
0

Hej och ursäkta att jag varit lite frånvarande på sistone. Semestern har börjat och jag har fullt upp på heltid med mitt sommarstugebygge. Fint att du tog kommandot och starta en ny utmaning Paltn! Få se om jag hinner delta med nån bild också. Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Martin
0

Kul tema, skall se vad jag kan skaka fram men något tillfälle att få en semesterbild skall jag nog lyckas med :D

mvh Martin

C4NCERiNHALE
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"Relaxmode"

Min portfoliohttp://ebphotography.portfoliobox.me/ 

Cahira
2

Semesterresa till Mount Rushmore

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

hydman
2

Syster Sol (på festival).

hydman
0

Tja de här utmaningarna är inte riktigt vad de har varit. :-)

Martin
0

#7 Kanske pga semester! :D

Tog bilder till tävlingen igår men hann inte redigera dem så har missat deadline. :/

mvh Martin

hydman
0

In med dem. Vi kan ju inte köra med 3 pics

Martin
0

Håller på med redigering nu, kommer om en stund.

mvh Martin

Martin
2

Drömmen

mvh Martin

Jessicahagstrom94
2

På semestern kan man besöka en djurpark :)

Andina
5

Ska vi plocka körsbär i vår trädgård? ♫  Du o ja', trallalaaa! ♪ ♫

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

hydman
1

Skall vi säga att ny deadline för uppladdning av bilder är i morgon lördag d 20/7 kl 1200. 

Martin
0

Funkis för mig!

mvh Martin

Andina
1

#14 - Tycker också det låter bra. Fast jag skulle kunna låta övningen gälla hela juli t o m… Så att "alla" hinner hem från sina semestrar o en massa bilder skulle kunna bidra… Kanske t o m låta fler än 10 delta… ;)

Men lördag d 20/7 låter också bra! 😉

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

hydman
0

Då är deadline idag den 20/7 kl 1200 för uppladdning

Deadline för kommentering blir den 22/7 kl 1800. Det fixar vi! :-)

felixhaljeskog
3

Njut av friheten!

hydman
0

och nu är det bara kommentarer som gäller.

Cahira
0

Det är sju bidrag så om man inte kommenterar sin egen blir det sex bilder, så vilket poäng är det som gäller? :)

"Är det totala bildantalet 6 eller mindre är det dock 6p totalt som delas ut"

hydman
0

Jag vet inte, men om det är som det står (vilket vi får gå på) är det 10 poäng som skall ut. Detta eftersom det totala bildantalet är över 6.

Cahira
0

okej :) i så fall:

#6 3p
#12 2p (underbar timing men tog ett tag innan jag såg vad det var)
#13 3p
#18 2p 

:)

#4 kändes lite disig och gillade inte effekten på #11.

Resten är kanonbilder. :)

felixhaljeskog
0

#22 Du måste skriva något om alla bilderna ;)

Cahira
0

Var väl bara min egen jag inte sa nåt om? De jag gav 3p tyckte jag var fullpoängare.. hängmattan fick jag slut på poäng på men ville inte ge björnen bara en poäng så de fick varsin tvåa. :)

felixhaljeskog
0

#24 tänkte om det skulle vara mer utförligt, vet inte riktigt hur reglerna är när det gäller kommenteringen, men kollade noggrannare nu och det står ju bara att man ska ge en kommentar så jag antar att du inte gjort någe fel, så fel av mig sorry! 😎

Cahira
1

#25 ingen fara alls! :) blev tvungen att dubbelkolla själv :)

JazzBass
0

Jag ser nu att regeltexten är lite luddig så jag förstår kommentaren i #22 och den får därför vara som den är. Meningen har dock alltid i de här utmaningarna varit att man ska skriva nånting lite mer genomtänkt om varje enskild bild. Kommentarerna behöver inte vara jättelånga, men några ord specifikt om alla bilder ska det vara så man behöver tänka till lite om vad det är i bilden man gillar och kanske inte gillar, och varför man tycker som man gör. Den måste inte vara väldigt konstruktiv men får gärna vara det. Några saker man kan försöka ha lite i bakhuvudet vid kommenteringen är följande:

Vad tycker jag om innehållet i bilden? Väcker det några specifika känslor och/eller kan man läsa ut ett budskap ur bilden? Finns det nåt klart huvudmotiv och hur väl lyfts det fram? Finns det störande element? Hur fungerar kompositionen? Hur är ljuset och efterbehandlingen? Hur är den tekniska kvaliteten/skärpan? Och så vidare….

Se gärna exempel på kommentarer i de tidigare omgångarna av utmaningen i underforumet "Foto i Fokus fototävlingar & fotolekar".

Martin
0

Sista punkten i punktlistan tycker jag är tydlig (men den är kanske tillagd, ändrad nu), alla kommenterar alla andras bilder.

Hur som, här kommer mina kommentarer!

C4NCERiNHALE: 2 p
En riktigt härlig semesterbild i mina ögon. Den andas lugn, stillhet och tystnad, avkoppling. Saker som för mig är semester. I en skön miljö dessutom.

Cahira: 2 p
Känns som ett motiv som skulle vara svårexponerat men det har du lyckats väl med. Skulle mycket väl kunna vara ett semestervykort som såldes i någon av turistbutikerna. Mycket bra! Nu vet jag inte hur det ser ut runtomkring om man haft annan komposition och fått med mer, men denna känns väldigt bra i övrigt.

Hydman: 3 p
Semester och festival, det känns klockrent. Jag är själv ingen större festivalbesökare men jag vet många som är. Jag avundas de som får till sådana här bilder! Härligt ansiktsuttryck och närvaro, kanonexponerat med Sol i absoluta strålarkastarljuset men ändå ser man en del av bandet, dekor och ljusspelet. Hade kanske velat se lite publik med vindvinkel, antar att Sol riktar micken till publiken för lite allsång. Men då hade nog tanken med denna bilden, att ha Sol i blickfånget, gått lite förlorat. Högsta poäng för denna!

Martin: Min egen

Jessicahagstrom94:
Bra tajmat foto och snyggt med frusen rörelse. Känns lite ovanligt motiv också, en björn som leker med maten (eller möjligen resterna av maten). Tycker ljuset på vattnet antyder kvällning? Hur som helst ett skönt ljus i bilden.

Andina: 1 p
Sommarkänsla, vad är väl en semester utan svenska bär (och frukter). Väl genomförd idé tycker jag.

Felixhaljeskog: 2 p
Avkoppling på riktigt, i skuggan i en hängmatta. Semester? Absolut! Möjligen lite utfrätt bortom under hängmattan men känns som ett svårexponerat motiv mitt i lövverket med både direkt stark sol och mörka skuggor. Hängmattan och semesterfiraren perfekt exponerat tycker jag.

mvh Martin

felixhaljeskog
0

C4NCERiNHALE:
Gillar kompositionen, och ljuset ligger väldigt snyggt, får en känsla av lite soldis. Ett ställe där jag nog gärna skulle lägga mig och koppla av på semestern! Minuset är dock att det bara är stolar och ingen ligger i dom. 2p

Cahira:
Bilden säger mig egentligen inte så mycket, men tycker att den är bra exponerad, med tanke på den starka solen så antar jag att det var mörka skuggor som du fixat fint! En fin semester bild som ser ut att skulle kunna säljas i en turistbutik som Martin skrev! 1p

Hydman:
Är egentligen inte ett fan av konsertbilder, men tycker att den här vart bra! Gillar att du fick med uttrycket på artisten och känslan att hon vill att folk ska sjunga med. Ljuset och skärpan är klockren, mer kan ja inte säga om de! Snygg bild! 3p

Martin: Den här bilden tycker jag är klockren.. om det inte hade vart för den vita vinjetten som jag tycker förstör en stor del av bilden. Annars gillar jag känslan i bilden, får en känsla av lite frihet. En bra tajmad bild! 1p

Jessicahagstrom94: Tycker tajmingen vart väldigt bra, snyggt fångat! skärpa och ljus ligger också väldigt snyggt i bilden. Kanske sådär man blir när man får äta all god semestermat? 3p

Andina: Alltid härligt med något gott på semestern! Men tycker att bärens röda färg är alldeles för mycket, känns som att dom är målade med en pensel. Annars tycker jag att det kunde ha vart en fin bild!

Felixhaljeskog: Min Egen

Cahira
0

Ah jag uppfattade det som kommentarer till varför man väljer som man gör. Nu hänger jag med. :)

Då kör jag igen (skriver inte ut poängen men skriver ut kommentarer) 

C4NCERiNHALE:

Bilden är tyvärr lite för disig för min smak, I övrigt är det riktig svensk sommarkänsla över bilden. :)

Cahira: Min egen

Hydman: 

Sommar och festival hör verkligen samman även om jag inte är en festivalare själv. Jag älskar timingen, kompositionen, ljuset, färgerna, vinkeln, ja allt. Tycker bilden är en fullträff. :)

Martin:

Jag hade gärna sett bilden utan det vita runtom. Jag ser liksom bara det vita och ser inte helt vad tanken är med bilden eller vad objektet ska likna tyvärr. 

Jessicahagstrom94:

Det tog en stund innan jag såg vad bilden liknande. Men när jag väl såg björnen föll jag för bilden direkt! Tycker timingen är underbar. :)

Andina:

Jag älskar verkligen denna bild. beskärningen är bra och de röda bären mot den gröna bakgrunden är behaglig för mina ögon. Bärplockning hör ju till sommaren bra. :) Tallriken som speglas hade gärna fått flyttas bara. :)

Felixhaljeskog:

Denna bild är underbart avslappnande och denna bild säger nog semester mest av alla bidrag. Personen är bra centrerad men jag känner ändå att det är kanske lite väl mycket luft till höger ändå. Jag kan dock inte öppna bilden och se i större skala då mitt internet är för slött för tillfället så kan inte säga att det är min 100%iga åsikt, men jag hade nog velat se personen lite bättre (vilket man säkert gör om bilden är större. :) )

Jessicahagstrom94
0

C4NCERiNHALE - jag gillar inte riktigt att färgerna är så "sotad" eller vad man ska säga, det gör att jag inte ser någon speciell skärpa.. däremot tycker jag att det ÄR semester och kompositionen är mycket bra.

Cahira - Tycker ljuset i bilden är bra, men jag vet inte riktigt mer vad jag ska säga.. den är lite tråkig eftersom det bara är grått och sten.

hydman - Haha bilden är tagen i en rolig pose lär jag säga, vilket gör bilden bättre! Ljuset tycker jag att du har lyckats med, kompositionen är ju inte så mycket att göra åt vid såna tillfällen. 2p

Martin - Bilden är tagen i rätt tidpunkt tycker jag, det är bra ljus vad jag kan se, men jag gillar inte riktigt att du har lagt på den där ljusa grejen på bilden, det tar bort för mycket av omgivningen.
2p

Andina - Underbar bild, ljuset, kompositionen, idén - jättebra! 3p.

felixhaljeskog - Det där är för mig en perfekt semesterbild, jag tycker om allt i den, kompositionen, tanken, färdigt resultat, ljuset, man blir helt avslappnad av att titta på bilden.. 3p.

Andina
1

Härliga bilder!

**#4 – Cancerinhale – 1 p
**En bild som andas lugn och stillhet. Och semester, eller i väntan på semester. De två solstolarna förstärker känslan av (/att det snart är) semester.

Dock, tycker jag, att den är något för ”disig” för att kännas helt bra - även om ju disiga dagar också förekommer, morgondis t ex. Testade lite att höja kontrasten på bilden bl a. Men då förlorade bilden mycket känsla. Möjligtvis kan man höja den pyttelite.

Annars är det en underbar sommarbild, med en bra tanke betr kompositionen!

**#5 – Cahira – 1 p
**Jag kan tro att en semesterresa till Mount Rushmore ger en minnen för livet. Det måste vara mäktigt att se dessa ’mäktiga herrar’ vaka över en. Ett mycket snyggt vykort att skicka hem från sin resa.

Den känns lite för ”enformig i färgerna” dock. Jag hade önskat att träden hade varit lite mer gröna som motvikt till alla grå och blå nyanser. Men nu ser det ju ut som det gör där. ;)

Bra och skarp bild från en semesterresa!

**#6 – Hydman - 1 p
**Sommarfestival är sommar och semester! Ändå får jag inte riktigt varken sommar eller semesterkänsla. Kanske hade bilden andats mer sommar om bakgrunden hade varit en somrig kvällshimmel eller nå’t. (Men jag förstår ju att du inte kan riva ner scenen för att ta en bild.;) ) Men jag gillar bilden ändå. Och den har härliga färger, är skarp o fin och är tagen i ett ögonblick med mycket ’uttryck’.

(Mina ögon dras också, för mycket ner till mannen i nedre vänstra hörnet. Hade han varit lite mer i skuggan, som mannen på andra sidan Syster Sol, hade det varit perfekt. Men det är petitesser!)

Toppenbild!

**#11 – Martin – 1 p
**Haha, vid första anblicken tyckte jag att bilden såg ut att föreställa ett verandabygge på sommarstugan eller nå’t. Det hade varit mycket semester för mig – för det byggs och fixas med stugorna här (hos de semestrande grannarna) runtomkring hela somrarna. J

Men jag ser ju att det är något annat som pågår i bilden. Gillar att du fångat killen så bra mitt i hoppet! Även om jag förstår (tror jag iaf) intentionen med den vita ”mjölkhinnan” runt omkring, så stör den mig istället för att ge mervärde.

Jag hoppas du fått leva din dröm under din sommar nu!

**#12 - Jessicahagström94 – 3 p
**Häftig och skarp bild! Jag var tvungen att stanna upp lite extra för att se vad det var som lekte i vattnet. Utter, hund, björn? Även djur ska ju få njuta av sommar, sol, bad och semester! :) Det ser ut som att björnen har en toppendag! 

Gillar att färgerna i vattnet och björnen hänger så bra ihop också! Fast, även om fångsten i munnen säkert är väldigt smarrig, så ser kanske den ’detaljen’ inte riktigt lika smarrig ut i mina ögon… :)

Härlig bild, tycker en djurtoka!

#13 – Min bild
Tack för kommentarer och poäng!
Ja, Felixhaljeskog (#29), jag kan hålla med att den röda färgen kanske är för mycket. Jag skulle ha dragit ner lite på den.

(Jag har lekt lite med att fota röda saker nu under sommaren, men jag tycker det är så svårt! När jag experimenterat med bilder med mycket rött i har dessutom den röda färgen blivit flammig och ’krackelerad’ ibland. Så det blir att lära sig mer om rött o kameran! Vet att det finns en tråd här inne nå’nstans om rött, som jag måste läsa igen.)

Cahira (#30) – Jag förstår att du ser det som en spegling av en tallrik eller nå’t. Men det är faktiskt ingen spegling, utan det är imma på insidan av glaset, efter att jag sköljt små (söt-)körsbären innan jag la’ ner dem i glaset.

#18 – Felixhaljeskog – 3 p
Jag föll pladask för denna bild! Den ÄR verkligen semester! Skönt att ligga o njuta i hängmattan och skuggan.
Vet inte om det är pga mitt gamla tröskverk till laptop (antagligen) men det är nästan som att det gröna känns en aning för blått. Önskar att kvinnans ansikte vore något skarpare, och kanske skulle jag vilja lätta upp ljuset – men bara en gnuttans aning.
Men semester är det! Fullträff!

hydman
0

C4NCERiNHALE: 
Bra. Vilsamt och inbjudande. Varsam redigering tillför till helheten. 2p

Cahira: 
Som nån annan sa så är det bra exponerat. Jag hade kanske överväg att få med mindre himmel och mer sten. 1p

Martin: 
Bra fångat. Blir en ganska annorlunda effekt med vinjetteringen och skatarna. Det brukar se annorlunda ut. Kul! 3p

Jessicahagstrom94:
Jag har också svårt att se vad det var. Tycker att Du skulle lyfta fram björnen mer i redieringen. 1p

Andina: 
Rött och grant, kanske lite på gränsen till väl rött. Sedan är det nog skitsvårt att fota glas. Jag har inte försökt så många gånger men det verkar så. Ett tips är att kolla in Jonas Lindström. 1p

Felixhaljeskog: 
Semester på allvar med bra inramning som skänker mkt stämning. 2p

felixhaljeskog
0

Hur går det här? skulle det inte vara klar i måndags? :)

hydman
0

Någon som inte har kommenterat?

Martin
0

C4NCERiNHALE har inte kommenterat, övriga 6 har gjort det.

mvh Martin

hydman
0

Vi får nog stryka denna omgång. Lägg upp en ny istället.

JazzBass
0

Ok, här är poängen ihopräknade för dom som kommenterat. Grattis Felix till vinsten denna omgång! Härlig bild. 🙂

Cahira - 5p
hydman - 9p
Martin  - 7p
Jessicahagstrom94 - 9p
Andina - 8p
felixhaljeskog - 12p

Förslag på tema till nästa omgång?

felixhaljeskog
0

Det trodde jag aldrig!
Tack för alla röster, betyder alltid mycket när man vet att ens bild är omtyckt! :)

Jessicahagstrom94
0

delad andra plats är jag nöjd med :) grattis felix!

Paltn
0

nu är resandet slut för min del den här semestern som det ser ut, så hoppas jag kan vara med på kommande tävlingar, denna flöt som bort i allt annat som hör semestern till.

Tips till tema: "Svartvitt"

// Paltfan

Tregly
0

Grattis till Felix! :) 

Mitt bidrag till nästa omgång är former, typ cirklar, vinklar m.m.

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

C4NCERiNHALE
0

Oj sorry, har jobbat en massa så har inte hunnit med direkt.

tips på nästa tema: Porträtt

Min portfoliohttp://ebphotography.portfoliobox.me/ 

felixhaljeskog
0

Tack alla! :)

Tycker både Svartvitt och former låter bra!

JazzBass
0

Håller med, former och svartvitt är bra teman. Jag har på känn att vi haft temat svartvitt nån gång för länge sen så därför tror jag vi väljer former den här gången, men klart att vi kan ta det på nytt nåt tag igen!

felixhaljeskog
0

#45 Har också för mig att det var svartvitt för inte så jätte länge sen :)

Martin
1

Nu har vi svart på vitt vad vi har haft, och när vi hade det. (utmaningarna i bokstavsordning)

Svartvitt hade vi för snart ett år sedan.

Djup (2012-05-02)

Djur (2011-08-31)

Dröm (2011-10-21)

Eld (2013-04-27)

Färgglatt   

Färgkontrast (2012-06-03)

Förändring (2012-04-13)

Glädje (2011-10-08)

Höst (2011-09-18)

Jord (2013-06-08)

Jul (2012-12-16)

Julkort (2011-11-30)

Kunskap (2012-09-01)

Kyligt (2013-01-23)

Känsla (2012-02-18)

Känslor (2011-11-16)

Less is more (2012-01-18)

Linjer (2011-11-01)

Liv (2012-05-17)

Lång slutartid (2013-03-08)

Mat (2012-02-18 byttes ut mot känsla eftersom att det inte kom in några bidrag)

Mörker (2011-12-14)

Natt (2012-11-15)

Närgånget

Påsk (2012-04-02)

Retro (2013-02-15)

Rörelse (2011-09-29)

Semester (2013-07-05)

Somrigt (2012-06-20)

Svartvitt (2012-08-15)

Tid (2012-02-03)

Trianglar (2012-10-24)

Tävling (2011-08-19)

Upprepning (2012-01-06)

Urban miljö (2012-10-03)

Vatten (2013-04-09)

Vind (2013-05-16)

Vår (2012-03-17)

Vår (2013-03-26)

Vägar (2013-02-03)

Ätbart (2013-01-04)

mvh Martin

Martin
0

Och i de 40 utmaningarna har vi haft 25 olika vinnare. JazzBazz är överlägsen med 14 förstaplatser.

Antalet förstaplatser/pristagare är fler än antalet utmaningar eftersom att jag gett delade vinnare vars en seger i en och samma utmaning. Att de delade vinnarna är udda är för att en deltävling hade tre delade vinnare.

14 JazzBazz (varav 1 delad)
4 texasmamma (varav 1 delad)
3 JNN (varav 1 delad)
2 Niini
2 lilla jag (varav 2 delade)
2 Schnauzertik (varav 1 delad)
2 Paltn (varav 2 delade)
1 Felixhaljeskog
1 Hydman (varav 1 delad)
1 Martin
1 lilla jag
1 skogstossan
1 C4NCERiNHALE
1 Xenity
1 NaDa…
1 onelund
1 nicro (varav 1 delad)
1 majlar (varav 1 delad)
1 Amelida
1 Awit
1 Emma-Salli
1 myhombrero (varav 1 delad)
1 Emaljoh4
1 Goseflir
1 malinniemi (varav 1 delad)

mvh Martin

Andina
0

Grattis Felixhaljeskog till en värdig vinnarbild! 🏆😃

felixhaljeskog
0

#49 Tack så jätte mycket! :)

Andina
1

(Ni missar väl inte --> nya utmaningen - omgång 41?<--
3½ dagar kvar… Vill se massor av inspirerande former!) 😉