Foto iFokus

Foto

Etikett: övrigt
Läst 1021 ggr
Mahshid Rasti
0

Söka uppdrag som frilansare ?

Hej !

jag är yrkesfotograf , med egen firma som frilansare !

efter en längre period att samarbeta med en vän i Atelje har jag dragit ut mig och startat eget och försökte få jobb som frilans. Men det var inte så lätt som jag trodde och tur att man har flera utbildningar som man kan utnyttja i brist på jobb.
ändå är det fotografi som är  min passion och vill jobba med det på heltid.

har ni tips o råd om hur man ska göra att få uppdrag och jobb som frilansare ?

mvh

Paltn
0

Be out there!

En av mina bekanta som har eget säger att ca 70% av hans uppdrag går genom mäklarfirmor, resterande är sportfoto, bröllop etc, porträttfoto är en mycket liten del för honom då det sällan hamnar om några stora pengar.
Att fota bo-objekt är visserligen inte heller stora pengar, men mängden objekt uppgår till stor mängd per år, så det blir en slant i slutänden iaf.

Så hör dig för hos de lokala mäklarfirmorna, dumpa relevanta testbilder och dina uppgifter hos dem så får du förhoppningsvis napp. Det kan vara en bra start för att hålla pengarna flödande medans du försöker få den del av fotograferingen du brinner för att rulla med pluspeng

// Paltfan

Inkanyezi
0

Du berättar egentligen inte mycket om vad du sysslar med, och vilka dina starka sidor är, vilket är avgörande för typen av uppdrag som kan vara intressanta. Vi är ju alla fotografer, och inte heller behövs egen firma för att frilansa.

Inom media förekommer frilansuppdrag som tillfälliga anställningar, vilka ibland är utsträckta över ganska lång tid, men alltid begränsade i tid. Och som Paltn nämner, finns många uppdrag att söka utöver media.

De flesta fotografer som har gjort sig till kända namn har börjat yrkesbanan som frilansar, och många frilansar under hela sitt yrkesliv. I början, medan man inte har tillräckligt många fotouppdrag för att leva på det, måste man ha andra sätt att försörja sig, vare sig det är genom mecenater eller brödjobb inom vilket område som helst. Några av dem jag känner som slutligen helt gick över till fotojobb har försörjt sig som brevbärare, tidningsutdelare, reklamutdelare och andra jobb som ger en viss möjlighet att också fotografera och jaga fotojobb en del av tiden.

Jag ser det som att man, innan man har sett till att försäkra sig om en rimlig försörjning, inte ska jaga fotojobb, eftersom de är alldeles för glesa. När det sedan är dags att satsa på fotografering, är det i allra högsta grad avhängigt av vad man tar för bilder, både den personliga konstnärliga framtoningen och att de ska vara intressanta för uppdragsgivare. Praktiskt taget alla tidningar, dagliga och andra, kan ta in bilder från frilansar, och det förekommer att man kan få uppdrag också. Man måste presentera sig för att kunna bli erbjuden uppdrag, så en väl sammanhållen portfolio är guld värd.

Mahshid Rasti
0

Hej och tack bägge två !

Ikan.. du har rätt , jag skrev inte vad jag gör och vad är mina starka sidor ,
jag är bra på story telling , fotojournalism , men jag gör även andra jobb som matfotografi , produkt , personal , barnfoto osv…

och visst är det svårt , jag har tänkt på det att köra solo kan bli jobbigt , men tänkte inte att det blir så jobbigt !

ang portfoljo , har jag en hemsida , ( www.maraphoto.info)  och en portfoljo , jag vet inte faktist om det är representativ , men jag får mycket positiv feedback för den , dock inte lika mycket jobb !