Baggrunde til dyr
Hej er der nogen som har gode ideer til hvad man kan bruge som baggrund til foreksempel en kanin ?? som giver en rigtig god effekt ??
:-)

Jag har för länge sedan fotograferat hundar vid utställningar, och då använde jag en bit plastmatta, sådan man lägger köksgolv med bland annat. Den var lätt att göra ren och mycket hållbar. Det finns många olika mönster och färger, och man kan ha flera olika när det är smådjur.
Jag fick faktiskt några bitar av en mattläggare, eftersom det ofta blir över en hel del när man lägger golv, och han hade samlat på sig en del för att "lappa i" vid reparationer.
För kaniner tycker jag annars att en naturlig bakgrund gör sig mycket bra, så om man kan välja, kanske en gräsplan eller gräs och lite buskar kan fungera bra. Det beror ju lite på om kaninen kan släppas på platsen, så man behöver nog någon form av inhägnad, som är tillräckligt stor för att inte komma med i bild, eller som lätt kan redigeras bort. Man kan också välja att ha inhägnaden med i bild om den ser bra ut.
En bit konstgräs kan också fungera, men det kan vara svårt att få det att se naturligt ut.
Hej
Må lige undersøge hvad det er for et plastmåtte…har prøvet at tage billeder på kunstigt græs og sol lyset driller nogen gange som du kan se her på dette motiv..og det er lidt irriterende men andre gange bliver det bedre..det var mere baggrunden jeg vil finde en god en af slagsen..især om vinteren ..i indhegning er det ikke godt med hegnet som baggrund..tak for dit svar mvh
:-)
Ja men hvad er det hvide så for noget ? er det pap plastik eller hvad ?? ser fint ud…
#3 Mustangcab
En riktigt fin katt du har och lika fin bild.
Bästa hälsningar,
Bertil
Jag tror att det är den första gråvita som finns på denna sida. Här kan du botanisera😃
Jag fotar mycket djur i studio och använder papper. Vitt, svart och grått. Dock den sista inte så mycket alls.
Det kräver ju nästan nån annordning iofs. Om man inte kan hänga på nåt. De kommer i rulle.
Annars kan du ju använda tyg och hänga upp och sätta djuren på.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Hvad sætter du pap fast med ? og hvad kan man evt sætte det fast på er det et bord du bruger eller hvad ??
Jag har en ställning för bakgrunder. Liknande denna.
Sen har jag ett bord framför som jag drar ut pappret på och fäster vid kanten så det inte far iväg.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Om du ser på länken till hemsidan som jag gett dig så finns det hur mycket som helst att finna hos denna leverantör.
Beror ju på vilken ekonomi man har också. :)
Är man inte företagare och har särskilt mycket pengar att lägga, så går det ju att fixa extremt billiga lösningar också.
Det måste inte vara papper. Jag har det för att jag gillar att inte ha några skrynklor i bakgrunden.
Men det går jättebra med vilket tyg som helst egentligen. Placerar man objektet något framför tyget och inte har en allt för högt bländartal så kommer inga skrynklor synas.
Ikea har t.ex mycket billiga tyger.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Ja der er mange flotte baggrunde..man må kunne lave et stativ selv af en slags måske af træ og beklæde den med stof eller hvad der nu er egnet som baggrund..for det er mange penge ..lige i overkandten til det jeg skal bruge det til..men god ide og tak for den hjemmeside..de må have nogen af de hjemmesider her i danmark også ..

Stof kan man köpa billigt på Jysk, som jag tror finns i Danmark.
En stor fördel med de bitar av plastgolvmatta som jag använde var att de var mycket lätt att hålla rena. Det hände att hundar förrättade sitt tarv på de mest märkliga ställen, och en del hundar lämnade ochså andra fläckar. Det var bara att vaska av.
Plastmattan lade sig också i en mjuk böj mot det jag stödde den med baktill. Jag brukade helt enkelt använda en "klappstol" vänd med baksidan till och en list och några klämmor för att hålla överkanten. Den lade sig då snyggt med mjuk böj mot golvet. Mattan var knappt två meter lång och lite drygt en meter bred, så att den lätt kunde rullas löst och läggas in i bilen.
Har du en hjemmeside hvor man køber de plastmattan du taler om så jeg kan se dem ?

http://www.gerflor.se/golv-for-offentliga/produktsida/saga,26.html
http://www.forbo-flooring.se/Foeretag/Produkter/Plast/
http://www.mattlandet.se/plastgolv-c-175-1.aspx
http://www.mattvaruhuset.com/mattor/vinylmattor.aspx
http://www.nordsjoidedesign.se/se/PRODUKTER/Golv/Tarkett/Tarkett_vinyl-1017.html
http://www.golvshop.se/
Det här är ett urval av de man får fram när man söker på plastgolv här i Sverige. Det måste finnas liknande i Danmark, men jag hittar inte rätt sökprofil för att få fram dem. Mina mattstumpar fick jag från en golvläggare som hade lite överskott, men det borde gå att köpa småbitar från någon som säljer sådana golvbeläggningar.
Det är alltså inte en matta, sådan som man lägger ovanpå golvet, utan det är själva golvbeläggningen (ikke en tæppe).
Kan man godt bruge vinyl ? jeg tænkte lidt på et stof rulle gardin..men det er måske noget møj ?
Det må da være meget glat da det er meget tykt ??

Golvmateriialet är ganska tjockt, kanske ungefär 3 eller 4 millimeter.
Det är mycket motståndskraftigt och lätt att vaska av när det blir smutsigt.
Jag häftade fast en trälist i en kant, som jag hängde upp på en stolsrygg med klämmor, och lät den andra änden ligga på golvet. Det var enkelt att skifta mellan flera olika, och när jag transporterade dem rullade jag dem bara ganska lätt, till en stor rulle.
Jag hade spillbitar som hade blivit över vid golvläggning. Kanske finns det någon golvläggare i din närhet, som kan ha spillbitar. Ofta kastas de, men det finns folk som spar lite större bitar för om de skulle behövas.
Jeg må prøve at undersøge det nærmere..men så skal du jo vedhæfte en træ liste på alle de farver du finder af vinyl ikke ?

Jag hade bara ett fåtal bitar, och jag häftade listen med häftklammer. Det var ganska enkelt att göra och mycket enkelt att rulla ihop för att slänga in i bilen. Jag rullade alla bitarna till en rulle, som var ganska stor, löst rullat, och jag stoppade in en del andra saker i mitten av rullen, paraplyer och softboxar.
Så lader man bare vinylen falde ned over stolen og ned på gulvet ..men er det nemt at knække der hvor ryg lænet er ..tænker på at om dyrerne glider og vinylet faldet ned af stolen..?

Jag använde klämmor, sådana som man har när man limmar trä, för att klämma fast överkanten mot stolens baksida. Det ramlade aldrig ner. Sådana fjädrande klämmor som man klämmer ihop och släpper för att sätta fast dem. Vinylen låg alltså ut över golvet och djuret på vinylen på golvet. Stolen var vänd med baksidan mot vinylen.