Dyster framtid för kompakter
Försäljningen minskar starkt och främst för enklare kompakter där man istället använder mobiltfn.
Kamerorna kanske behöver onlinefunktioner, men räcker det?
Hur skulle en utveckling se ut för att rädda kameratillverkarna?
Värd för Pensionärer
Många av kameratillverkarna kommer klara sig ändå eftersom att det är få (om någon) som enbart har de "billiga kompakterna" i sitt sortiment.
Men visst är det säkert ett problem för de som haft små lätta kompakter som sin huvudgren eller som en stor inkomstkälla nu när mobiler tar bättre och bättre bilder. Är man bara ute efter bilder till Instagram och Facebook som det nämns i artikeln så räcker ju ofta en modern mobilkamera långt, och det är dessutom smidigare att från de lägga ut bilderna på de sociala medierna även om det har börjat komma kameror med wifi så att man enkelt kan koppla upp på hemnätverket. Finns säkert några kamera med Facebook/instagramfunktion också kan jag tänka mig - eller så kommer det snart.
Utöver min systemkamera har jag en Nikon S3000 Coolpix. Ett spontanköp utan att ha kollat upp speciellt mycket om vad som fanns i det segmentet när jag med kort varsel behövde en kamera som tog mycket liten plats och var behändig att ha med.
Den tar bra bilder ute och i bra ljus, men såfort ljuset sviker det minsta lilla så är det segt och blir inte bra. Såklart bortskämd med systemkamerans snabbhet. Men det finns ju andra alternativ idag som jag definitivt hade valt om jag varit är idag, och idag skulle jag inte heller gjort ett sådant spontanköp.
Om det går att rädda dem? Ja, jag tror fortfarande det sålänge man siktar på rätt kategori. Rätt kategori är nog inte de som i första hand vill ha kameran för att ta bilder till sociala medier.
Rätt kategori är istället de som är intresserade av foto, vill ha kontroll och kunna göra inställningar själv och som är beredda på att göra lite avkall på kvaliteten jämfört med sin systemkamera, men som ändå vill ha något litet enkelt att ta med sig.
För egen del står inte en "vanlig" kompakt som nästa kamerainköp, utan det blir nog istället någon av de varianterna som kallas "actionkameror", och jag funderar på en som funkar i/under vatten också. Såklart för att föreviga dottern i alla möjliga och omöjliga sommarlekar på stranden, i bassängen osv.
mvh Martin