(H) Bröllop
Här är en till, inte så lyckad bild. Så himla besviken på mig själv att jag kapade buketten upptill! Nästa gång kör jag längre ifrån så jag kan beskära bilden lite hur som helst efter..
Det starka solljuset var också besvärligt, det var riktigt svårt att hitta platser med bra ljus..
Någon som kan ge tips på hur man kan rädda en misslyckad bild?
Fotade själv bröllop för några veckor sedan och hade också klart solljus som gjorde det lite besvärligt.
Bra jobbat men några saker som jag tänker på.
Första bilden
Bra med suddig bakgrund.
Himlen är helt utfrätt, Förslagsvis klipp in en himmel från en annan bild
Grönskan precis ovanför brudgummens hår och till vänster i himlen är aningen störande.
Barnet är lagom exponerat men skulle nog vilja ha brudparet liiite ljusare
Andra bilden
Rolig bildideé och bra färger o komposition
Skuggorna under brudparet är aningen störande.
Som du själv skriver det blir rätt skarpa skuggor, allmänt inte så farligt men kanske skulle du försöka lätta upp lite i brudens ansikte om det går.
Den kapade brudbuketten, kräver en hel del redigering. Kanske har du en liknande bild där hela brudbuketten är med så du kan lägga till den saknade delen, men du blir då också tvungen att frilägga brudparet och sänka dem lite längre ner i bilden och fylla i den biten av väggen som då saknas. Alternativtller fota väggen på nytt så du får med överdelen klistra in brudparet och den saknade delen av brudbuketten. Mycket jobb men det är nog möjligt.
Värd för Pensionärer
Eftersom det var så ljus bakgrund på första bilden blev det vita i brudparets kläder antagligen nästan helt korrekt exponerade, medan deras ansikten blev något för mörka. Jag störs också något av den gren som petar bruden i näsan.
I den andra bilden blev det vita i kläderna överexponerat/utfrätt eftersom det togs mot en mörk bakgrund. Jag har gjort samma misstag många gånger… senast på en sångsvan (ögonblicksbild) jag lade upp för ca: en vecka sedan… När man planerar får man mörka 1-2 steg, eller också använda spotmätning, med en inställning som behåller inställningarna efter att du tryckt ner avtrycket till hälften. Det blir ju skarpa skuggor i bilden eftersom paret står så när huset. Det hade antagligen fungerat mycket bättre om de stått längre ifrån, och ljus kommit in bakom dem från flera håll. En anledning till att det borde ha fungerat är att du håller kameran lågt - det hade inte blivit en bra bild om halva benen hamnat mot det ljusare gräset - skuggor i gräset hade kanske varit av mindre betydelse.
I bild 2 går bilden också väl mycket åt det röda, även det gröna gräset går åt det röda! - Originalet är i det fallet mer neutralt=rättvisande.
Sedan gillar jag kompositionen i övrigt, förutom att jag nog sett till att inte få med grenen emellan personerna.
Bagtjesen
Tack för fina kommentarer, jag ska se vad jag kan göra med bilderna.
Jag är medveten om att bild nr 2 går mycket åt rött, såg det när jag tittade från mobilen. Min dator är helt galet fel i färgerna och det är en bärbar så jag kan nog inte kalibrera den..
Bärbara är oftast inte lätta att kalibrera, ofta går det inte alls. Man behöver gå upp rejält i prisklasserna, ofta med stor skärm (17") och bra grafikkort för att det skall gå. Är det ett bra grafikkort i laptopen så kan man ju alltid använda en separat skärm.
Jag tycker att det är synd att så många missar detta, och att så många har laptops, de är inte ergonomiska på något sätt som standard. Synd också att det kostar en relativt stor slant att skaffa utrustning för att kalibrera bildskärmar (och skrivare), och att det inte är särskilt lätt att göra det även med bra utrustning… Kanske något för fotoklubbar att införskaffa.
Bägtjesen
Hum.. Nu plockade jag fram min gamla stationära bildskärm och färgerna på den är betydligt bättre än på laptopen.. Men färgerna på bildskärmen och färgerna på min iphone skiljer sig ändå. Jag har tidigare mailat bilderna till mig själv och sedan tittat på dom genom iphonen och gått efter det, men nu vet jag inte vad jag ska gå efter.
Hur vet man om färgerna på skärmen kommer stämma överens med utskrifterna??
Färgerna på iphonen är mer mättade och går mer mot gult än färgerna på bildskärmen..
Du måste naturligtvis följa "produktionskedjan". Hur bilden redigeras på en kalibrerad skärm är du det som följer på den rena fotograferingen.
Först skall du alltså kalibrera det stationära bildskärmen. Program för detta finns inbyggt i Windows, Kontrollpanel, och det används i samband med knapparna på bildskärmen.
När bildskärmen är bra kan man börja på att tänka på utskrifterna. Det finns ibland hjälpmedel med de okika skrivarna, och tips på nätet för olika skrivarmodeller. Sedan finns det även speciella mätare man kan köpa och använda. Sedan är det ju så att bilderna blir olika om man använder olika typer av framförallt olika bläckfabrikat, och naturligtvis så prövar man vilket/vilka av skrivarleverantörens fotopapper som fungerar bäst, eller håller sig till något dyrare märke av fotopapper som finns att köpa.
Det finns även andra gratisprogram förutom det som kommer med nyare versioner av Windows som kan hjälpa till med att kalibrera bildskärmen.
Att kalibrera en skrivare är vanligtvis lite svårare, men testa först och se hur skrivaren producerar bilden efter att du bara kalibrerat skärmen, då vet du om det behövs överhuvud taget.
Ingenting är ju svagare än sin svagaste länk! Allt som rör kvalité från kamera/objektiv till redigeringsprogram och bildskärmar/bildskärmsinställningar och skrivare och bläck och papper hänger ihop i en enda lång kedja.
Hur bilden ser ut på en telefon eller en platta (det finns ju hundratals modeller av vardera, och ingen har den Upplösning eller kontrast eller uppsättning av färger och nyanser, som en större bildskärm har… Samla några vänner som har olika smartphones et c och titta på hur olika en bild från dig ändå kommer att visas. Det som är intressant är ju hur bra din bild ser ut på bra utrustning - det är ju det som säljer! (Alla accepterar att en bild ser sämre ut på en smartphone etc.)
Bägtjesen
Jag har kalibrerat skärmen, men färgerna och kontrasten blir ju ändå olika beroende på hur jag sitter i förhållande till skärmen! Jag skickar bilderna för framkallning, så det borde inte bli några problem med färgerna där.. Jag får väl helt enkelt testa :)

#9 Tala gärna om ifall du tycker bilderna motsvarar vad du ser på din skärm, jag har använt mig utav Crimson för att få papperskopior men hade problem med rött och blått, nu fixar jag det själv på en gammal (samkalibrerad) skrivare med bättre resultat.
Ett annat tips: Fotografera i RAW - det ger mycket större möjligheter att rädda en bild än vad en jpeg-bild gör. Sedan jag började med raw-fotografering har jag helt lagt ner att spara som jpeg om det inte är speciella skäl; 1) Att jag snabbt måste ha en bild jag kan maila någon eller 2) Jag vill öka antalet bilder jag kan ta i serie.
mvh Martin
Sist men inte minst (något jag själv också måste bli bättre på); Försök kolla bilder, i alla fall speciella, på kamerans LCD och använd förstoringsfunktionen för att kolla skärpa osv. Då hade du kanske även sett att buketten varit klippt och kunnat ta om bilden.
mvh Martin
RAW fotar jag självklart i, sedan så sparar jag ju bilderna i jpeg för att kunna visa dom här och skicka till framkallning. Det var lite stressigt så just vid hoppbilderna så missade jag att kolla igenom bilderna, dessutom så ville vi gå vidare istället för att fastna på samma ställe. Jag har tagit några andra, men de är inte alls lika fina där. Antingen så gör de miner eller så är de inte i luften.. Men tack för tipset!
#10 absolut! Det är just crimson som jag brukar använda.
Ju äldre din bildskärm är ju sämre brukar de vara när man inte sitter rakt mot centrum på skärmen. Du bör alltså sitta perfekt för att göra en kalibrering, och dessutom sitta lika perfekt när du redigerar bilderna för att få ett bra resultat.
Se till att du sitter ergonomiskt riktigt också när du har skärmen i 90 grader mot skärmen BÅDE vågrätt och lodrätt (horisontalt och vertikalt). - Du skall inte sitta hopkrupen eller snett et c. När du sitter rätt och har bildskärmen rätt kalibrerad blir det mer vilsamt att redigera och t o m det brukar visa sig i slutresultatet.
Bra att du använder RAW, som Martin nämnde - jag ville själv inte dra in det i konversationen för det var just mest det där med okalibrerad/okalibrerbar bildskärm och färger som kanske var viktigare. Det är ju lätt att ändra från bara RAW till RAW+högkomprimerad (liten) JPG när man behöver. På D3100 så kan du max ta 3 bilder/s, om du har en slutartid som är 1/333 s eller snabbare (1/500 …). Så som Martin sa, så ju mer man behöver lagra i form av kanske både RAW + JPG så slöar man ner serietagning så att man inte ens når upp i det. Hoppbilder är ju ett exempel när man vill att kamera skall ta flest möjliga bilder - och samtidigt inte ha någon fördröjning inställd på avtryckaren.
Bägtjesen