Sony SLT-A57 vs Canon 600D
Tjena :)
Skulle behöva lite hjälp av dem som är mer insatta i kameror än jag är…. Tänkte införskaffa en kamera och har kollar på 2 st olika som jag fastnat lite extra för det är Canon 600D och Sony SLT-A57.
Vilken av dessa skulle ni välja och varför???
Vill helst ha den som tål lite extra i jämförelse…
Mkt tacksam för den hjälp jag kan få i mitt val.
Hej
Sony kan jag, har själv tre St. a200, a850 och a99. Det som jag tycker är bra med dom är att du har bildstabilisering och autofokus i huset. Det gör att du kan skaffa dom gamla Minolta objektiven från Beercan serien, dom i metall, eller vilka som helst som har A fästet. Går du ut och tittar på Tradera och Blocket så kan du säkert hitta där. Själv har jag Bl.a 70-210mm f4 och det objektivet är livsfarligt.
Annars är det tycke och smak, hur den känns i handen…Så summan av detta är som jag tycker, du kan hitta gamla objektiv och använda på Sony…Sen Canon…Tja….jag hade heller kört med en hemmabyggd hålkamera än Canon :)
Po

Hej jegaren, och välkommen till forumet. Jag tog bort den andra postningen med precis samma fråga, eftersom det räcker med en tråd.
Det finns ju väldigt många olika kameror, och vi har alla ganska olika kriterier för vad vi vill ha, så det finns inget enkelt svar på din fråga, och ingen annan kan avgöra vad just du vill ha.
Fördelar som har nämnts med DSLR-konceptet är främst att man har verkligheten framför ögat i sökaren, medan man med SLT har en skärmbild som uppdateras med vissa mellanrum. Det betyder att vad man ser i sökaren på α57 är något som just har hänt, medan det man ser i sökaren på EOS 600D är det som precis händer.
Rent praktiskt har det ingen större betydelse, eftersom man ändå måste ha en viss framförhållning när man trycker ner knappen, gissa sig till när det rätta ögonblicket inträffar. Alla kameror har en fördröjning mellan det man ser och att bilden tas, men den största fördröjningen vid snabba förlopp ligger i fingrets reaktionstid.
Det finns flera fördelar med sökaren i SLT-systemet. Den är större, och när ljuset är svagt är den avsevärt ljusstarkare än DSLR-sökaren. Dessutom har man hjälpmedel för skärpeinställning som saknas i spegelreflexkameran. Det är alltså mycket svårt och osäkert att ställa skärpan manuellt i EOS 600D, medan det är lätt att göra i α57, och dessutom kan göras över mycket större del av sökarbilden.
En annan sak som kan vara mer eller mindre viktig för olika användare är sensotns prestanda, och Sonys sensor har bättre dynamiskt omfång, som är en av de viktigaste egenskaperna hos en sensor. Ingen av Canons sensorer, inte ens på fullformat, har lika stort dynamiskt omfång.
När det gäller övriga egenskaper är det tämligen dött lopp mellan de här två kamerorna, men Sony har på flera för mig viktiga punkter klara fördelar framför Canon. Så om jag vore tvungen att välja mellan de här två, skulle jag tveklöst ta den med elektronisk sökare utan klapperspegel.
Tack #2 för att du tog bort den :)
Du har helt rätt i att det räcker med en tråd :)
Nä det är ju så att det finns ju ingen som vet exakt vad jag vill ha men då jag inte ens vet det själv då jag inte kan så mkt så kan ju detta vara ett bara ställe att få lite tips på vad man ska tänka på och vad som andra tycker är viktigt. Jag som kanske märks på mitt "Nick" jagar rätt mkt och då jag vid många tillfällen speciellt i bland norska fjordar och fjäll suttit och spanat över underbara soluppgångar/nedgångar samt sett vilt som inte varit de jag jagat osv insett att nä min Olympus 770sw den återger inte det som jag önskar. Då kom tanken på att nu är det dags att köpa något helt annat ;) Så förutom en bra fast lätthanterlig kamera så behöver jag en riktigt bra kameraväska som kan skydda kameran i ryggsäcken. Sedan är det ju inte fel om det är en kamera som man kan "växa" med om intresset ökar för annan fotografering.
En annan sak som hade varit mkt trevligt är ju om det hade gått att filma lite med kameran oxå men det går ju med båda.
Fast någon av dessa kanske är bättre än den andra…..
#1 Jo det där med hur den känns i handen är ju rätt viktigt och där föll Nikon´s kameror pladask. De var inte formade efter mina händer kan man lugnt säga ;)

Då ska jag ta upp ett par saker till, som kan vara viktiga.
Vädertätning, eller väderskydd, så att några droppar regn gärna får falla, kan vara en viktig egenskap, kanske till och med viktigare än flera andra. Kameror är ju inte gjorda som vapen, man tar inte isär dem och gör rent och torkar ur efter varje gång man har varit ute, utan det som kommer in i dem, det kommer in, och sedan stannar det oftast där, och är det vatten och smuts kan det skapa otrivsel.
De två kameror jag tänker på i första hand som är mer vädertåliga utan att ligga i den allra högsta prisklassen kommer från Pentax och Olympus, där Pentax är DSLR och Olympus EVIL, alltså spegelfri. Canon har också en modell som kan passa, EOS 7D.
Vädertätade objektiv till Canon är ofta dyrare, så du får kolla igenom vad som finns till respektive kamera. Själv använder jag en Olympus OM-D E-5, men om du hellre vill ha en spegelreflex tror jag att Pentax K-30 har förutsättningar att passa. Med lite högre budget, kanske Pentax K-5 är ett bättre alternativ. Den har lika bra sensor som Sony, det är faktiskt en Sony, och egenskaperna överlag är mycket bra. Såväl Pentax som Olympus har liksom Sony stabilisering i kamerahuset. Hos Pentax, som är en spegelreflexkamera, innebär det att sökarbilden inte är stabiliserad.
#4 Så olika vi är men det är ju så hos människor och vi är trots allt olika. Jag testade både Nikon och Sony när jag köpte min nya kamera och Nikon föll mig rätt i handen direkt medan Sony inte gjorde det. Jag hoppas du blir nöjd med ditt val!
Beslutet taget och det blev en SLT-A65.
Nu ska man bara få till lite bra bilder oxå ;)
Grattis…
Det är en en bra kamera du har där..
Tack :)
Kändes som att det var snäppet vassare än 57:an men vad vet jag….
Nu det är bara att hoppas att jag lär mig använda den oxå ;)