Gamla kameror
Jag vet bara att en kompis till mig köpte en fin systemkamera av känt märke, med olika objektiv, för under 1000:-!
Så jag gissar att det inte är rätt tid att sälja. Samtidigt kan jag tänka mig att den tiden inte ligger så långt bort, när det kommer ett nytt intresse för gamla kameror med rullfilm.
Ungefär som med vinylskivor alltså…

Tack. Ja jag var inne på blocket och kollade lite, det stämmer nog. Priserna på gamla kameror verkar ligga lågt. Jag får väl köpa en digital där de gamla objektiven passar kanske. Fast gamla objektiv kanske är mycket sämre än de nya? Vet inte hur fort utvecklingen gått och hur stor skillnaden är.
#2 Jag tror inte du köper bättre objektiv idag. Optiken har knappast utvecklats…

Det var ju glädjande att höra. Då kanske det skulle löna sig att bara köpa ett kamerahus om det finns något bra som passar och man får råd. Just nu plåtar jag digitalt med en Fujifilm FinePix S6500 fd. Den är väl helt OK och tar väl ganska bra bilder men ändå känns skillnaden mellan den och en systemkamera enorm. Så att det blir en ny kamera i framtiden är helt klart 
Det är låga priser. Till exempel en Canon eos 500 får du för mindre enn 400kr om du ittar på blocet.
Et IS USM objektiv är nog vesentlig bättre enn et äldre objektiv i samma dimm. men du får betala. så gamla objektiv får du inte mycket för.
Dom objectiverna du visar tror jag inte går på nån digital kamera
Det känns mer "real" med gammal optik! Glas rätt igenom, tunga objektiv! Skönt att känna att man håller i något

"2: Optiken har faktiskt utvecklats. Känslan är i många fall lite sämre eftersom man använder lättare material men glasen har blivit bättre, framför allt när vi talar om dyrare objektiv. Även objektiv har en Upplösning och den har blivit bättre. Man klarar motljus och CA bättre och jag misstänker att även den s k "coatingen" blir bättre och bättre.
Det finns väldigt bra äldre optik, speciellt de gamla "proffsgluggarna", men optik utvecklas som allt annat…
Det är inte bara så att optiken utvecklats, den har ändrats. De gamla gluggarna är gjorda för film, de nya är gjorda efter de lite annorlunda krav som en digital sensor har. Det har tydligen lite med vinkeln på det inkommande ljuset mot den upptagande ytan eller något annat tekniskt som jag inte kan.
mvh/gurin