(M) - Blomma
Fotade någon slags blomma tidigare idag, har inte den blekaste om vad det är för något, men fin de är den 🙂 Kritik önskas då jag verkligen behöver bli bättre på att fota blommor 😃
/Amanda
Blogg: http://megapixeln.se/
Sajtvärd på avengedsevenfold.ifokus
Hej AmandaChristina!
Jag tycker att båda bilderna är ganska väl komponerade, men det är oskärpa på första bilden. Vet inte om det är rörelseoskärpa eller att center på blomman är lite ur fokus. På bild 2 är pistillen (honan i mitten) ganska skarp, men inte ståndarna (de bruna hanarna strax i förgrunden. Kanske en mindre bländare (högre f-tal) hade gått lite bättre.
Vet inte om det bara är jag som är lite allergisk när det blir lite för lite som är i skärpa och för grunt skärpedjup.
Du får gärna berätta vad du använde för utrustning och (om zoom vilken brännvidd), slutar tid och bländare, och om det var frihand. det trilskas för mig att hämta ner din bild och titta på EXIF-information där din kamera eventuellt lagra information om bilden.
Jag jobbade mycket med makrofoto när jag var ung och blomsterfoto närmar sig verkligen det området inom fotografi. Det finns en del kurser i det gebitet på nätet och kan du en del om det området så klarar du vanlig närbildsfotografering med glans. Kan rekommendera en bok, Macro Photography, Photo Workshop av Haje Jan Kamps om inte engelska är något problem. Massor med bra övningar…
Det är troligtvis en trädgårdsväxt, ngn liljeväxt, du fotografterat, för jag känner inte igen den.
Mer info om bilden så får du kanske fler tips, även av andra.
Fortsätt "plåta".
Bägtjsen