Problem med skärpan
Hej, jag har haft min Canon EOS 1100D i ett år nu och har börjat uppleva att mina bilder verkligen inte har samma skärpa som innan. Anstränger mig mycket för att fokusera rätt men det blir bara skit ändå. Börjar nu misstänka att det är något som är fel med kameran. Tvivlar på att det skulle vara ett visst objektiv som har gett sig då det blir dåligt med alla mina objektiv.
Bifogar en bild med skillnaden.
Bild 1:
f/5,6
1/640
ISO 100
76 mm bränvidd
Bild 2:
f/5
1/400
ISO 100
43 mm brännvidd
Vad tror ni, är det kameran som inte vill eller är det jag som gör fel?
Några tips på vad jag kan göra?
Jag tycker båda bilderna ser skarpa ut..
Det ser ut att vara lite motljus på andra bilden, då kämpar många kameror med fokuseringen.
Fokuserar du manuellt eller per automatik? Använder du i så fall af-s eller af-c?
Jag fotar med både manuellt och med automatik. Men mest med automatik. Har på dessa två bilder använt Al Servo.
Nån som har nått tips på hur jag kan undvika motljuset. Försöker ha solen bakom mig men ibland verkar inte det räcka. Förresten nån som kan kan tipsa om hur man slipper väldigt starka skuggor.
Kan det vara så enkelt så att det är damm eller smuts på linsen? Har du testat att rengöra den? Själv ser jag ingen större skillnad på bildernas skärpa :)
Rengjort linserna har jag gjort. Det kanske är som ni säger, bara jag som ser fel :)
Använder du en eller alla fokuspunkter? Använder du alla kanske inte alltid skärpan hamnar där man vill, då den hamnar på den punkt som hittar skärpan först, eller på det som är närmast kameran rättare sagt.. Och det är kanske inte där alltid man vill att den ska vara.
Vid mer stillastående kan du prova och växla över till one shot af.. på min Nikon jagar fokusen rörliga motiv hela tiden om jag har AI Servo (af-c på nikon) påslagen, och då blir stillastående motiv väldigt oskarpa.
Det kan också vara som #6 skriver, att den sätter fokusen där den tycker den fokusera 🙂
Hej, tack för alla svar. Var och fotade hela förmiddagen idag och bilderna blev faktiskt bra. Återställde kameran innan, och det funkade. Tog också lite hjälp av en vän som kan en hel del.
Var och fotade en kompis i måndags, med uruselt resultat, tyvärr…
Tycker att på de flesta bilder jag tog ser ut som att någon har strukit en pensel med vatten över eller nått. En granne som fotar mycket var inne och kollade på kameran och då verkade det bara som att 70-300 mm objektivet var konstig. Tog till fotot här mitt fasta 50 mm… Hade ISO:t nere på 100 och slutartiden var rätt hög.
Kan det vara motljuset som ställer till det? Motljusskydd?
HH
Kan du posta en bild som du inte är nöjd med?
Det är omöjligt och veta vad som kan vara och inte vara knasigt om man inte får se det :)
#12 På min skärm ser den bilden bra ut, bortsett från att det är överdrivet grälla färger.
Nått tips på hur jag kan undvika så grälla färger?
#14 Hade det varit jag som tatt den bilden och det sett ut så, då hade jag gått in i kamerans meny på Bildstil, tryckt på set och info, så jag kommit till detaljinställningar och kollat hur färgmättnad och färgton varit inställt.
Okej, ska kolla på det.