(H) - Lilla Malva
Fotade min kusin Sara's lilla bebis för några dagar sen och är otroligt nöjd med flera av bilderna! Kritik uppskattas rejält då jag ska fota henne en gång i månaden 🙂
/Amanda
Blogg: http://megapixeln.se/
Sajtvärd på avengedsevenfold.ifokus
Tycker att bilderna drar lite åt det gröna hållet, men det kan vara min skärm kanske? Och att de är ett steg överexponerade (för ljusa).
Den översta är bra, den understa tycker jag att du skall se om du inte kan ta bort det svarta i bakkanten på ngt vis.
Vet inte om det drar åt grönt precis på min jobbskärm som inte är perfekt kalibrerad, men lite kall tycker jag att färgen känns. Skulle nog vilja få hudtonen lite varmare.
Alternativt om man skulle vilja ha high key effekt, men då får man nog exponera lite längre samt försöka få det vita lite vitare för att få det riktigt bra.
Men annars tycker jag att bilderna funkar bra, sett till komposition osv, kanske att skärpan inte är hundra och kan hålla med #2 om det svarta i hörnet på andra bilden.
Första känns en aning överexponerad ut, och båda känns lite kalla i färgerna.
I övrigt tycker jag dom är bra, de svarta i hörnet går enkelt klona eller beskära bort ifall inte klippet över magen stör för mycket.
Fint projekt att fota varje månad, kommer bli grymt för både barn och förälder senare i livet!
// Paltfan
Vilken söt bebis. Första känns lite överexponerad bara. Annars fina bilder!
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
#2 De har du helt rätt i, ska försöka fixa det 🙂 Och jag vet inte varför, men jag personligen tycker att det är mycket finare om bilden är något steg överexponerat, iallafall när det kommer till dessa bilder 🙂
#3 Ska se vad jag kan göra i ViewNX2 samt photoshop, de ska nog inte vara allt för svårt att fixa till, tack 🙂
#4 Ja de är lite överexponerade, ska se vad jag kan göra och försöka fixa de båda, kan visa här när jag är klar sen, och tack 😃
#5 Jajamen, det är den! Tack du 🙂
/Amanda
Mycket bättre färger i den nya redigeringen :) Första bilden gillar jag, man kommer nära den lille och skärpan sitter fint på ögonen. Kanske att jag hade fotat lite mer rakt framifrån istället för snett uppifrån eller låtit bli att kapa armen. På den andra bilden tycker jag inte att kompositionen håller riktigt (du ville ha hård kritik..). Armen är avklippt och ur fokus, dessutom så gillar jag inte vinkeln (där kan man iofs tycka olika). Jag skulle antingen ha fotat lite längre ifrån och förlängt skärpedjupet, eller fotat rakt uppifrån för jag tycker ändå att det är lite charmigt med hur h*n ligger med armarna :) Fin skärpa på ögonen även där!
#9 Tack för kritiken, ska tänka på det till nästa gång 🙂
/Amanda
Jag gillar bild 1 bäst och färgtemperaturen blev mycket lyckad efter redigeringen. Dock skulle jag vilja ha lite längre skärpedjup så att bilden inte blir så platt. Det är bara ansiktet som är skarpt och resten suddigt. Det hade varit intressant att se hur bilden varit om även örat, axeln och armen varit skarpare.
Kanske sätta kameran i A-läge och bränna av ett par bilder med olika bländare?
Nu vet jag inte om du plåtar RAW eller JPEG men testa att ändra vitbalansen WB i kameran för att komma så nära slutresultatet som möjligt direkt i kameran.