Filma med systemkamera! vilken?
(Vet inte om det är i rätt tråd jag frågar på nu men men, kanske någon här som har kunskap inom detta?)
Jag är vill så gärna skaffa en systemkamera som går att filma med i HD. Har länge filmat med mobilen och gjort filmer, men som ni antagligen vet så är det inte av bästa kvalitet.
Jag är en inget proffs men skulle samtidigt inte kalla mig helt amatör på att filma och fota. Jag har kollat på canon Eos 600D och undrar om det finns någon som har åsikter om den? är den bra eller helt kass? ;)
Jag fasta för den för att det verkade som en bra kamera att filma med, och en kamera man kanske kan utvecklas med inom film och foto(?)
Jag är dock ganska amatör inom systemkamera språket tyvärr så har lite svårt att läsa mig till vad den har att erbjuda…
Tack!
Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Kameror för stillbild är inte i första hand tänkta att filma med, och de har flera ergonomiska svagheter vid filmning jämfört med videokameror.
De viktiga egenskaperna har sällan med själva bildkvalitén att göra, utan de berör helt andra saker, som balansen när man hanterar kameran eller hur skärpan ställs in. DSLR-kameror, som EOS 600D, är mycket klumpiga att hantera för filmning, om man inte har en väl anpassad rigg för att hålla dem eller använder stativ genomgående.
Det beror bland annat på att sökaren på en DSLR är oanvändbar när man filmar, utan man måste använda bildskärmen för att se vad som hamnar på filmen, och det betyder att kameran måste vara på ganska stort avstånd från den som sköter den. Det är väldigt tungt att hålla en kamera en halv meter framför sig, och det är därför man använder en rigg, som vilar på axeln och stöder mot kroppen. I stort sett alla riggar som finns i handeln har urusel balans och är väldigt framtunga.
Andra saker som kan vara störande är att de flesta stillbildskameror som kan ta video inte erbjuder fullständig kontroll över filmningen, utan man är ofta låst när det gäller skärpa, exponering, ISO och Vitbalans. Det gäller visserligen också de billigaste videokamerorna, men om man vill filma seriöst kan det vara en stor svaghet.
Jag tycker att man ska tänka över det väldigt noga innan man investerar i en så pass dyr pryl för att göra video. En videokamera är ett bättre verktyg, och det finns både mycket avancerade videokameror från exempelvis Panasonic, eller Red, och enklare videokameror av många olika märken, som fungerar bättre för videotagning. Stillbildskameran är helt enkelt inte ett lämpligt verktyg, utan en halvmesyr, som behöver kompletteras med ganska dyr utrustning för att fungera hjälpligt, och om man köper någon av alla riggar som finns, måste man ändå modifiera den om man ska kunna filma bekvämt. Man behöver en motvikt mot kameran, eller ett stöd, som saknas på alla riggar jag har sett. En videokamera är ofta byggd för att vila direkt på axeln och kan ha mycket bättre balans och vara smidigare att jobba med. Om intresset är att göra seriös video, är videokameran det naturliga verktyget.
Jag kanske kan få säga något i alla fall 🙂
I förhållande till mobiltelefons videofilmningsfunktion så kanske en systemkamera är likvärdig? Det är ju samma sak på en mobilkamera att man inte har de bästa egenskaperna som hos en riktig videokamera.
Själv har jag en Nikon D5100 och jag kan filma med den men det blir som sagt inte lika bra som en riktig videokamera (som Inkanyezi säger) men jag överlever och det känns dock ändå bättre än en mobiltelefon i det avseendet om man nu ska filma något som man planerar att filma i förväg. 😉 Plötsliga händelser så kastar man gärna inte upp en systemkamera och filmar utan då blir det trots allt mobiltelefonen pga av enkelheten.
Vill tillägga att systemkameror idag är ytterst skapta för foto OCH film, slå på tvn och se en radda reklamer, i stort sett de flesta reklamsnuttar där är filmat med just systemkamera, speciellt dem med "film-bokeh".
Väldigt många independentrullar är också filmade med vanlig systemkamera.
Musikvideor, kortfilmer…t.o.m vissa stora produktioner.
Tror ni mig inte så googla på det så blir ni förvånade på hur mycket som idag är filmat med systemkamera. =)
Du kan idag komma upp i extremt god kvalitet med filmning på systemkamera, det enda du behöver är ett bra stativ (finns balansstativ för handhållen filmning), stativ är dock bara nödvändigt om du ska ge dig in på riktigt god produktion, för svenssonfilmning duger höfthållet bra nog.
Sen behöver du en extern mick som du ansluter via mickingången på kameran, kamerans inbyggda mick funkar inte tillräckligt bra.
Annat att rekommendera är vikbar skärm så att du kan filma från höften och ändå se i skärmen vad du pysslar med.
Kameraval sen, tjaa….märkesvis om vi ska ta nikon vs canon som är de vanligaste två att slå ut mot varandra så…(trots att jag är stort fan av nikon)…så har canon snäppet övertag på filmningen, omän marginellt.
Ska du ytterligare ge dig in på filmning så finns det programvara att installera i kameran som hjälper dig än mer för filmning, t.ex markering på fokusdjup med skrikande färger direkt i skärmen…underlättar extremt med fokuseringen!
// Paltfan

Jag tror att det jag skrev missuppfattades lite grann. Det är inte något fel på bildkvalitén man kan få med en kamera för stillbild, utan det som sviktar är ergonomin, tillsammans med några möjligheter som finns hos avancerade videokameror men saknas hos flertalet stillbildskameror som kan ta video.
Bland problemen finns fokusföljning, som kräver objektiv anpassade för manuell fokusering. Autofokus vid filmning är i regel ett otyg och används inte av seriösa filmare. De enda stillbildskamerorna som har någotsånär väl fungerande AF under filming är Sonys SLT-modeller, men som sagt, man använder inte AF under pågående tagning. För fokusföljning behöver man objektiv som inte är AF.
Spegelfria eller SLT-modeller är bättre ergonomiskt än DSLR, eftersom sökaren kan användas också när man tar video, men fortfarande är det flera av dem som saknar flera väsentliga funktioner för kontroll av olika parametrar.
Så det man ska tänka över är dels hur seriöst man tänker jobba, vilka krav man har på en kamera för video, och undersöka vilka kameror som uppfyller de kraven, och med vilka objektiv. Det är viktigt för seriös filmning att kunna ställa in skärpan helt mekaniskt på objektivet.
Jämförelsen med mobiltelefon haltar betänkligt, eftersom telefonen är en ganska lätt sak, medan en systemkamera är tung vid jämförelse, mycket tung.
För många av Canons kameror finns program som underlättar video, men inte för alla. Det är troligt att programmet kommer att uppdateras för nyare modeller, men det är ett tredjepartsprogram och det finns inga löften.
Panasonic har stillbildskameror som kan användas för att "skjuta från höften", och deras sökare och bilkdskärmar och AF i samband med direktvisning är klart överlägsna alla DSLR-kamerors.
Att proffs använder stillbildskameror är inte direkt nytt, och skälet är att kameran är mycket billigare än en lika kapabel videokamera. Proffsen använder riggar eller stativ, och de har objektiv, hjälpmedel och Medarbetare som gör att man kan fokusfölja. Men alla tillbehör som har gjorts, se riggarna, är för att komma över svagheterna med att använda en stillbildskamera. När de används professionellt är det sällan skärmen man använder för att se bilden, utan man använder separat sökare koplad till HDMI. Då kan kameran lättare balanseras, eftersom den kan flyttas bakåt på riggen.
Frågan ligger en bit utanför ämnesområdet för Foto i Fokus, och jag rekommenderar att TS söker andra forum specifikt för video, där man kan få mer relevant information dels om arbetsmetodik, men också om lämplig utrustning.
Jag gillar verkligen och filma med min systemkamera, gillar den bättre än familjens filmkamera faktiskt. Det är dessutom väldigt mycket roligare för man kan bredda sig både inom foto och film, det är lite svårare med en renrasig filmkamera 🙂
Angående EOS 600D så är det en bra första investering om du vill komma igång, men ha i åtanke att det kommit ut lite nyare modeller efter den :)
Tack för alla svar! Det har fått mig att fundera lite :)
Vill säga att jag är inte ute efter att proffs filma på något sätt. Jag vill bara ha en kamera som kan filma bra med, ex på resor.
Tycker det är jätte kul att göra det som hobby. Men jag vill så gärna ha en bättre kamera som kan filma i HD. Men jag vet inte vad jag ska skaffa, är det värt att skaffa en canon EOS 6000D eller blir det för jobbigt, slösar jag på mina pengar bara för att jag vill ha en bra kamera eller är det faktiskt en bra investering? ( älskar att göra filmer och dela med mig av till vänner och familj-från resor mest, och vill så klar att det ska vara bara kvalitet ändå!)
Hur är det med kompaktkameror? Kom in på det då dessa kanske är lättare att ha med sig när man reser. Vad är det för skillnad på dem? Är det bra att filma med?
Förlåt att jag babblar på om så mycket, men jag känner mig bokstavligen lite "Lost" i kamera världen… Vill inte heller ångra mig om jag köper en kamera…Jag vill ha en kamera som kan filma bra och som INTE behöver stativ, det använder jag aldrig. Haha okej, jag är bara en hobby filmare. Men som hobbyfilmare vi jag ändå ha bra och fokuserad bild! :) Älskar filmer man kan få med systemkameror.
Det som fått mig att backa lite är att jag har insett att jag kanske inte kan redigera HD film på min laptop(!!!)- ASUS K55A? Har även en Macbook air tillgänglig. Men vet inte vad de klarar av. Jag vill verkligen inte skaffa mig en kamera som jag sedan inte kan redigera materialet på…
( jag har googlat väldigt mycket och känner mig inte klokare…) haha :)
#7 skrivetav Djurifokus Jag känner som du! Jag älskar att fota och jag vill ha en bra kamera. Har en systemkamera som jag är nöjd med men jag saknar möjligheten att kunna slänga upp kameran och filma när man känner för det. Men bara för min egen skull, typ familjefilmer så det är ju inget avancera.
Men jag har inte lust att bära runt på två olika. Jag vill ha allt i ett…
Jag har en vanlig digitalkamera också och den går ju att filma med och jag är nöjd med filmkvaliteten på den men inte bildkvaliteten.
/Bondmoran
Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Det kan vara värt att ta en titt på Panasonic GH3.