Filma med systemkamera! vilken?
(Vet inte om det är i rätt tråd jag frågar på nu men men, kanske någon här som har kunskap inom detta?)
Jag är vill så gärna skaffa en systemkamera som går att filma med i HD. Har länge filmat med mobilen och gjort filmer, men som ni antagligen vet så är det inte av bästa kvalitet.
Jag är en inget proffs men skulle samtidigt inte kalla mig helt amatör på att filma och fota. Jag har kollat på canon Eos 600D och undrar om det finns någon som har åsikter om den? är den bra eller helt kass? ;)
Jag fasta för den för att det verkade som en bra kamera att filma med, och en kamera man kanske kan utvecklas med inom film och foto(?)
Jag är dock ganska amatör inom systemkamera språket tyvärr så har lite svårt att läsa mig till vad den har att erbjuda…
Tack!
Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Kameror för stillbild är inte i första hand tänkta att filma med, och de har flera ergonomiska svagheter vid filmning jämfört med videokameror.
De viktiga egenskaperna har sällan med själva bildkvalitén att göra, utan de berör helt andra saker, som balansen när man hanterar kameran eller hur skärpan ställs in. DSLR-kameror, som EOS 600D, är mycket klumpiga att hantera för filmning, om man inte har en väl anpassad rigg för att hålla dem eller använder stativ genomgående.
Det beror bland annat på att sökaren på en DSLR är oanvändbar när man filmar, utan man måste använda bildskärmen för att se vad som hamnar på filmen, och det betyder att kameran måste vara på ganska stort avstånd från den som sköter den. Det är väldigt tungt att hålla en kamera en halv meter framför sig, och det är därför man använder en rigg, som vilar på axeln och stöder mot kroppen. I stort sett alla riggar som finns i handeln har urusel balans och är väldigt framtunga.