Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-hård
Läst 715 ggr
iwannabecool
2013-07-14 17:40
0

(H/M) ros

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet inte ens själv vad jag tycker om bilderna, ser man ens vad de föreställer(en ros..)? Men kom gärna med kritik!

iwannabecool
2013-07-14 17:41
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

bild 2

[klara325]
2013-07-14 23:04
0

Underbart fokus på pastillerna (eller vad de heter) i mitten. Båda bilderna är väldigt fina och de behöver ses i större format för att ge bilden rättvisa :)

Nalle43
2013-07-15 09:02
0

Håller med #2 men tycker samtidigt att en annorlunda beskärning kanske varit bättre.

Svar på din fråga: Nej, jag ser inte att det är en ros, kanske beroende på hur du beskurit, men bilderna är fina som de är.

Låt inte det du inte kan göra hindra dej att göra det du kan göra

Inkanyezi
2013-07-15 09:42
1

Du har bett om hård kritik, och jag ville inte hoppa in först med den. Kompositionen är ett subjektivt val, och den ser jag inget skäl att kommentera, eftersom jag antar att du medvetet har valt det korta skärpedjupet för att bara få vissa delar av bilden skarpa. Jag håller min kritik till tekniska svagheter hos bilderna, då jag tror att du är mindre medveten om dem.

Jag störs kraftigt av bristen på dynamik. Båda bilderna saknar teckning i stora delar av det röda. I synnerhet gäller det den andra bilden, där ljusheten förefaller ha dragits ner, vilket ger en slöja över hela bilden, medan det klippta i den första bilden har fått behålla det mesta av sin ljushet. Redigeringen i bild två, där det ljusaste har dämpats, har åstadkommit posterisering i partierna som saknar teckning. En sannolik orsak till det är att bilden kan ha redigerats från jpeg.

De två sätt som man kan ta till för att komma ifrån den här sortens problem är att dels vara noga med exponeringen, så att ingen kanal klipper, dels behandla bilden från RAW (.NEF) för att slippa posterisering. Rött är den kanal som lättast drivs till klippning när man har mättade röda toner, som i röda blommor, och man måste ofta dra ner exponeringen, ibland så mycket som två hela steg, för att undvika klippning. Om man sedan vill ha sin bild ljus måste den redigeras från RAW för att få jämn gradation i alla toner.