Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 556 ggr
hydman
3

Att köpa objektiv

Här har Emma Svensson knåpat ihop en liten guide till objektivköparen.

[Jens]
0

Den sidan kommer jag ha nytta av i framtiden. Tack för att du delade med dig av det.

AmandaChristina
0

Väldigt bra länk 🙂

Callegf
0

Bra länk, den sparar vi Tack!

JazzBass
1

Gra guide, men jag har ett litet påpekande som jag ändå tycker är ganska viktigt. (Skrev det här först som kommentar men hade ingen lust att registrera mig nånstans för att göra det).

Det finns två typer av vidvinklar, raktecknande vidvinklar och fiskögon (fisheye). De senare är extrema vidvinklar där man låter linjer längs kanterna bli rejält krökta, medan de raktecknande, som kan vara lika vidvinkliga, är optiskt korrigerade så linjer längs kanterna ska bli så raka som möjligt. Lite distorsion (som det kallas då linjer längs med kanterna blir krökta) ger nästan alla vidvinklar, men inte alls lika mycket som för fiskögon. Jag har stött på många som felaktigt kallar vidvinklar för fiskögon fast de inte är det, och förstår inte riktigt skillnaden.

Två exempel på rejält vidvinkliga men raktecknande zoomobjektiv är Nikon AF-S 14-24/2,8 för fullformat och Sigma 8-16/4-5,6 för cropsensor. Två fiskögon är Nikon AF 10,5/2,8 för cropsensor och 16/2,8 för fullformat.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus