Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1795 ggr
artistiq
0

Vilket objektiv ska jag välja?

Köpte en systemkamera för 3 månader sedan och är supernöjd med den, har lärt mig mycket om foto de här månaderna och känner nu att jag vill köpa mig ett objektiv, utöver kitobjektivet. Är nyfiken på att köpa ett fast ljusstarkt objektiv eller ett makro. Har en nikon D5100 och undrar vilket objektiv ni skulle rekommendera om jag vill ha ljustarkt och/eller macro? Kan ju tillägga att jag är tonåring med begränsad budget så priset får inte överstiga 3000 kr :)

ssofia
0

Nikon 50mm f1.8G, kostar kring 1600:- nytt. Jag älskar mitt!

För macro kan du köpa ett närbildsfilter och prova dig fram med, innan du köper ett macro-objektiv! :)

artistiq
0

#1 tack så mycket, sjukt bra pris med! Ska kolla in det, och kolla på närbildsfilter^^

JazzBass
2

AF-S 50/1,8 G är förstås riktigt bra, men innan du köper, testa först om du gillar bildvinkeln genom att med t.ex. målartejp tejpa fast zoomringen på din normalzoom så den är på 50mm, och testfotografera lite med det. Fota inomhus och utomhus och varierande motiv. Själv tycker jag 50mm är för snävt på DX-kameror till det mesta utom porträtt, och själv skulle jag satsa på ett betydligt kortare ljusstarkt fast objektiv.

Det finns en AF-S DX 35/1,8 G som är lika bra optiskt och lika förmånligt, men passar mycket bättre för allmänfoto på en DX-kamera tack vare den vidare bildvinkeln. Sigma har också ett EX 30/1,4 DC som är 2/3 steg ljusstarkare, och något vidvinkligare. Men med det måste man kolla att man får ett bra exemplar, det är många som har haft problem med att fokusen hamnar fel när man fokuserar. Jag har haft det problemet med vissa objektiv och det är ett av de värsta problemen man kan ha med ett objektiv; det man vill ha skarpt blir alltid mer eller mindre ur fokus med fokusfel, och nåt ovidkommande lite längre bak eller fram blir skarpast. Ljusstarka objektiv är extra känsliga för felfokus då man har stora bländare inställda, och därför gäller det att man får ett bra exemplar. De går att skicka in på kalibrering för att åtgärda problemen, men det är aldrig roligt att behöva göra det.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MagArne
0

Jag håller med #3, ångrar att jag inte köpte ett 35mm istället för 50mm till min DX kamera. Blir som sagt för snävt inomhus.

Någon som har tips på objektiv som har betydligt bättre närgräns än 18-55, 18-105 kitobjektiven? 

Nikon AF-S 18-55/3,5-5,6G DX VR AF-S har en närgräns på 0,28m men skulle vilja komma närmre objektet. Kollar man på t.ex. Nikon AF 40/2,8G AF-S DX Micro Nikkor som är ett makroobjektiv så är närgränsen 0,16m. Låter ju ganska högt men det kanske är dessa avstånd makrofotografering görs på?

JNN
0

Närgränsen är ju som bekant ett avståndsmått sett från sensorn till motivet. Avståndet mellan främre linsglaset och motivet blir ju då kortare och kallas för arbetsavstånd.

Det avståndet är inte alltid så bekvämt och praktiskt om det är för kort tycker jag, om man till exempel fotar väldigt små kryp eller vill använda blixt då objektivet kommer i vägen i fall man kommer för nära.

0,16 m eller 16 cm blir ju inte särskillt mycket kvar av om man drar av avståndet mellan sensor (fokalplanet) och främre linsen, så det tycker nog åtminstone jag låter rimligt..!🙂

JNN
0

Kollade lite på Canon MP-E 65mm f/2.8 Macro som är ett känt makroobjektiv, det har en närgräns på 24 cm, mot 31 cm på mitt Canon 100/2.8 Makro. Men så har det ju en annan avbildningsskala också, 1-5 mot mitt 1-1. Så 16 cm närgräns är nog skapligt kort får man nog säga.

Lite kuriosa blev det, det var kanske inte det som efterfrågades i trådens början…

MagArne
0

Jag brukar fotografera mina akvariefiskar och ibland kommer jag inte tillräckligt nära med mitt 18-55 kitobjektiv. Mitt fasta 50mm har en närgräns på 45 cm så det fungerar i stort sätt aldrig.

Skulle vilja byta ut mitt kitobjektiv mot en lite finare variant och det vore ett plus om det hade lite bättre makroegenskaper.

JNN
0

Jag har i bland använt mitt 55-250 mm till närbilder, men då är det ju inte så ljusstarkt som man kanske behöver till fiskar. Och förstoringsgraden är nog inget vidare heller på så pass små motiv.

JNN
0

Här kan man ju hitta Nikons utbud på objektiv med makrofunktion kanske finns fler, men sen finns det kanske mer att välja på om man kollar andra tillverkare. Det är väl som vanligt, man får googla lite!🙂
http://www.nikon.se/sv_SE/products/category_pages/lenses/category_lenses.page?

MagArne
1

Jag kör med blixt vilket jag tycker framhäver fiskarnas färger bäst så objektivet behöver inte vara så extremt ljusstarkt. Dessutom krävs det extermt stark akvariebelysning för att få ner slutartider och ISO vilket jag bara har i ett av mina sex akvarium.

Ska investera i en blixtkabel så jag kan flytta blixten i rätt vinkel för att inte få reflektioner i glaset.

Oj, mycket OT men vad tusan, fotosnack är ju så kul och alltid lär man sig något nytt eller kan ge tips till andra 😃

Inkanyezi
0

#10 Ett tips som kan funka för att få bort reflexer är att göra en enkel tub att sätta från blixten till glaset på avståndet man  jobbar ifrån. Om avståndet varierar kan man göra två tuber, där den ena går in i den andra, teleskoptyp.

Tuben görs så att den sitter runt blixthuvudet, och man kan använda papp, som man klär med aluminiumfolie på insidan. Längst fram på tuben sätter man något som sprider ljuset (plast som sprider finns hos glasmästaren). På den främre änden kan man klistra lite svart tyg som faller ut lite över glaset och minskar ströljuset. För det mesta kan man troligen strunta i eventuellt ströljus, och spridningslinsen behöver inte ligga dikt mot glaset. Det kan alltså räcka med en enkel tub som är lagom lång.

Om man har gjort en tub som kan varieras i längd, drar man bara ut den till kontakt med glaset när man är på rätt avstånd, och så kör man så.

MagArne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Rotade lite i gömmorna idag och hittade en polares gamla SB-24 blixt hos mig samt en triggerkabel i min analogväska. Byte från D70 till D200 medförde även blixtsynkuttag. Fet najs 😃

MagArne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Resultatet
Nikon D200, 18-55 VR kitobjektiv. SB-400, SB-24
ISO 100, 1/60S, 55mm, f/25
Efterbehandlad i Apple Aperture för Vitbalans och kontrast. En gnutta beskuren nertill.

Stort sätt omöjligt att få en vettig bild på dem.

Paltn
0

Blinda fiskar på köpet? :P

// Paltfan