Att fakturera en tidning
Jag ska snart fakturera en tidning för första gången. Jag funderar lite över om jag ska ha med portokostnaden osv på fakturan också förutom summa + moms? Något speciellt jag bör tänka på?
Jag har enskild firma. Vi har kommit överens om ett pris de brukar ge till sina fotografer + att jag lägger till momsen på det. Hur mkt förlorar jag egentligen på att fakturera gentemot att bli anställd och få samma summa, egentligen? Jag brukar räkna ca 50% bort på vinsten, men den här gången är det ju exkl. moms.
/ nybörjare
/ Malin, medarbetare på Hästfoto iFokus
Besök gärna min blogg eller facebooksida!
Har ni kommit överens om ett fast pris för jobbet så är det ju bara den summan du kan fakturera.
Vad exakt är det ni har kommit överens om? Vad står det i avtalet?
Hur mycket Du förlorar jämfört med att vara anställd går inte att svara på eftersom Ditt resultat i Din egna firma beror på Din kostnader och dessa kan ju finnas ändå, och har inte så mycket med jobbet att göra.
Utgångspunkten måste hur som helst vara att det är Du själv som skall ta ansvar och betala egenavgifter, skatter samt nödvändiga avsättningar för försäkringar och pensioner tex. MOMS-en som Du får "in från en kund" skall ju vidare till staten (förutsatt att Du inte kvittar mot erlagd MOMS) och är inget som Du kan räkna som intäkt el liknande. Detta måste givetvis då "finnas med" i det som Du fakturerar.
Det är således fakturabeloppet, netto exkl moms, som skall täcka nedlagt arbete och de kostnader som Du haft för detta, samt då även övriga kostnader avgifter/skatter/försäkringar/pension etc. Till detta kan Du givetvis inkludera resor/porton etc som varit nödvändiga för uppdraget. Men, allt detta är ändå beroende på Din uppgörelse med kunden. Har det varit ett fast offererat pris, inkl allt, eller har det varit på löpande basis?
Om Du menar portokostnad för själva fakturan är min rek att skippa faktureringsavgifter om Du inte kommit överens om det innan. Det handlar hur som helst inte om så många kronor. Övriga porton/bud etc är ju en annan sak.