Blomma vid havet...
Jag tycker att den är jättefin. En riktig sommarbild med blommande pelargoner och härligt blått badvatten bakom.
Bra jobbat.
Tack!!🙂
Ja jag gillar den också 😎 Fin komposition och vackra färger. Jag vet personligen inte hur man gör, men det hade varit trevligt om krukan hade varit lite mindre mörk på skuggsidan. Naturligtvis får det vara skugga, men det måste gå att få ljusare med hjälp av inställningar, tänker jag? 🤔
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
#3 Ja, det har du rätt i. Jag har inte tänkt på skuggan innan. Frågan är ju bara hur man gör som sagt var… 🤔
I ett program som till exempel lightroom är det jättelätt, bara att dra i några spakar så blir den ljusare.
Men i det här fallet är anser jag att motivet är bättre med mörk kruka annars kan den stjäla uppmärksamhet från blomman.
Säg till om du vill ha bilden redigerad med en ljusare kruka så kan jag hjälpa dig.
#5 Tack för erbjudandet, men nej det behöver du inte göra.🙂

Om man bara spar sin bild som jpeg är det egentligen inte så mycket man kan göra, och om man selektivt vill göra krukan ljusare, så är det en ganska pillig manöver.
Som så ofta när man har starkt mättat rött, är blommorna delvis uppe i allra högsta mättnaden där den röda kanalen klipper, och för att undvika det har Nikon något som heter Active D-Lighting, som inte bara dämpar överexponering, utan också drar upp skuggorna i kamerans framkallning till jpeg.
Men för att få stor frihet till efterbehandling bör man spara råfilen, så att man kan jobba vidare med den i en råkonverterare, exempelvis Lightroom. Ofta finns det teckning i ytor som blir urfrätta i en jpeg.
Om man gör krukan ljusare utan att bearbeta den selektivt, så kommer också det blå vattnet att bli ljusare och inte så mustigt blått som det har blivit här. Jag tror att man behöver råfilen för att se om det går att få fram mer utan att sänka bildintrycket.
Oj, det var mycket. Jag är ju bara en glad amatör som just kommit på att det är riktigt roligt att fota. 🙂
Som vanligt så är jag mest ute efter huruvida det går att i fotograferings-ögonblicket går att få något ljusare. Men det måste kanske till annan vinkel eller reflexskärm eller annat då 🙂
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Reflexskärm är ju den klassiska metoden, men jag skrev ju att det går med Active D-Lighting på Nikon. Om man använder Active D-Lighting så blir krukan ljusare utan att högdagrarna fräts ur. Det finns alltså en inställning i kameran som kan göra det.
Ja, det finns mycket att lära. 🙂 Bara att läsa på…
Jag tycker personligen att bilden är bra som den är. Visst är krukan lite mörk, men i bland gör det inget när det ändå inte finns alltför många detaljer i motivet.
Det där med ljussättning varierar hur man vill ha det, i bland är det ju bra med något som lättar upp men som i den här bilden är jag lite rädd för att det skulle kunna se för konstgjort ut. I direkt solljus är det ju rätt naturligt med skugga..
Fin och rofylld bild, gillar det suddiga vattnet och att blomman är skarp!🙂
Tack!! 🙂