Fotopapper.
Vad för fotopapper rekommenderar ni? Glansigt, matt eller annat?
Alltså för hemmabruk.
Om det är viktigt för er så har jag en skrivare ur Canons MG3100 serie.
/ Line Kinnari
www.linekinnari.se - Portfolio

Det beror lite på hur du vill presentera dina bilder. Det är mycket vanligt att man har blankt papper till små bilder, eftersom det framhäver skärpan bättre, men att man använder matt papper på stora bilder som man sätter upp på väggen, för att inget ska speglas i bildytan när man ser den i olika vinklar.
Det är en smaksak vilket man väljer.
Tanken var till storlekar upp till A4.
Men något specifikt fotopapper du kan rekommendera?
Jag är inte intresserad av svar som "smaksak" och/eller "det beror på".
För att själv kunna avgöra vilket jag trivs bäst med och gillar mest behöver jag lite förslag på vad för papper som andra ansett bra så jag slipper gå genom alla hundratals olika pappersvarianter innan jag hittar ett jag gillar.
/ Line Kinnari
160 gr glossy (matt) papper är helt okej för bilder. Det verkar som du har bläckstråleskrivare och då ska du inte köpa papper anpassat för laser.
Det bästa är att du köper papper rekommenderat av Canon själva för bästa resultat. Det brukar oftast stå i instruktionboken. T ex så är det inte säkert att din skrivare klarar 250 gr papper även om det skulle också blir bra för foto.
Jag är medveten om att alla papper inte funkar till alla skrivare, men är det så att just det papper som rekommenderas inte finns till min skrivare så har jag iaf något att utgå från när jag letar vidare.
/ Line Kinnari
Då får du något att utgå ifrån här då 😉
#6 Hur hjälper det mig när det jag ville var att slippa köpa hem alla typer som finns för att hitta något som är bra?
Kom gärna med konkreta rekommendationer om specifika papper och varför dessa har fallit er i smaken.
/ Line Kinnari

Lite lustig kommentar till Inkans svar, för det är precis som han säger en smaksak. Vilket papper du väljer är beroende på hur du vill din bild skall synas. man använder olika typer av papper just för att framhäva det som man vill skall ha lite extra "touch" men det är när man blir lite mer bekant med printsidan av fotograferingen, först så måste du hitta ett papper med som funkar bra för din skrivare, ett sätt är att helt enkelt testa sig fram vilket leder till en massa olika papper liggande i en låda, ett annat är att köpa papper från samma tillverkare som har gjort din skrivare vilket borde ge dig en chans att få det mer rätt, då återkommer vi till det som Inkan skrev , olika papper för olika ändamål/smak. Nästa är ett mer proffsigt hanterande du väljer tex Canon Photo Paper Pro Platinum (PT-101) (jag använder det) eller något från Ilford (eller annat märke) som också har fina papper. Kalibrera din skärm så att du har möjlighet att få ett hum om hur färgerna ser ut när du jobbar med dom, därefter kalibrerar du din skrivare med det bläcket och det pappret som du vill använda, (obs ny profil om du byter papper) sen väljer du den skapade profilen i ditt bildbehandlingssprogram, nu är du så nära du kan komma till "what you see is what you get" omständigt? möjligt men om du har krav på dina utskrifter så är det ungefär så här du måste göra. du kanske har lite tur och det blir ok bara genom att trycka på print men sannolikheten är inte så stor. mycket beror på vilka krav man har. vilken bil är bra? vilken cykel är bra, vilket land skall man bo i? vilka skor är bra? det är ungefär så du ställer din fråga. 🙂skall du satsa på ditt fotograferande och skriva ut själv så gör som jag skrev köp en colormunki photo eller liknande och samkalibrera skärm-skivare med pappertyp så blir det bra varje gång :-) Lycka till.
/Uffe
Obs jag använder mig utav en gammal Canon ip4700 och den levererar bättre utskrifter än dom som jag har skickat iväg för print hos tex Crimsom som är en av dom bästa för ändamålet, förutsättningen är ju att man använder skrivarens + pappret /bläcket på bästa sätt för att få max ut .

Tack Uffe för ett välformulerat svar om papper för utskrift och metod att få bästa resultat. Jag vet inte om TS blir nöjd med hur vi har besvarat hennes fråga, men det är inte alltid man kan få ett enkelt svar även om frågan verkar enkel.
Fotografi är inte alldeles enkelt, och det finns otroligt många variabler. En av dem är papperet man skriver ut på, och också i en så förhållandevis enkel parameter finns nästan hur många variabler som helst.
Jag tror att det är vettigt att matcha papper med skrivare efter tillverkare om man är osäker på precis vad man vill ha, eftersom tillverkarna vill att deras grejer ska ge bästa möjliga resultat, och helst bättre än konkurrenternas. Därifrån kan man sedan begränsa sig till vilken typ av papper, främst med avseenede på yta, man vill ha.
Tjockleken på papperet bör man välja så tjock det går för större utskrifter, medan små bilder inte kräver lika kraftigt papper. En del skrivare klarar mycket tjockare papper när man matar in enstaka blad än när man har dem i magasin. På vissa skrivare kan man då öppna en port baktill, för att papperet inte ska behöva gå runt en vals.
Utskriftsrutinen kan oftast lagra mer än en pappersprofil, och man behöver kalibrera för alla papperstyper som man ska använda.
#8 Trevlig kommentar, men helt intetsägande för mig. Att man ska kalibrera skärmen och hålla sig till papperstyper ens skrivare kan hantera är grund-kunskap enligt mig och därför inget jag är intresserad av att veta i denna tråd. Därför har jag hittills svarat ganska kort och nästan lite otrevligt på de tidigare som kommit med liknande kommentarer.
All grundkunskap om utskrift kan jag, det absolut enda jag är intresserad av är era åsikter och rekommendationer om olika fotopapper. Och detta är för att jag själv sedan ska kunna skapa mig en egen uppfattning och åsikt (genom att prova) men för att slippa köpa hem ett ark av alla papperstyper och göra hundratals print-test ber jag därför om era åsikter så jag har någonstans att börja.
Säg att jag får 4 st rekommendationer om ett papper och 3 om ett annat, då kan jag leta upp dem eller närmsta möjliga alternativ som funkar till min skrivare och testa med dem.
Inga kommentarer har hittills hjälpt mig, så jag uppskattar om ni i framtiden kan undvika att kommentera annat än konkreta rekommendationer på olika fotopapper.
Det är sjukt jobbigt att sitta med en viktig fråga och aldrig få den besvarad.
/ Line Kinnari

#10 TS: Jag tror att erfarenhetsbasen inom det här forumet inte är tillräcklig för att du ska kunna få den sorts svar som du vill ha. Jag gissar att du kanske kan få fler och med avseende på din önskan kanske bättre, svar exempelvis på Fotosidan eller Cambridge in Colour.
Men titta på Uffes svar en gång till, för där fanns ett par konkreta förslag.
#11 Kan hända. Kände ändå att jag kunde fråga här till en början, visar det sig att absolut ingen kan komma med ett konkret förslag för mig att kolla upp får jag väl gå vidare.
Jag missade inte hans förslag utan kollade upp det direkt :)
/ Line Kinnari

Nu är jag lite förvirrad :-) du säger att du har koll på grundkunskaperna och att ha en kalibrerad skärm+ att använda rekommenderade papper till skrivaren? Vi tar det igen, olika papper,bläck,skrivare har olika egenskaper som du inte har någon kontroll på. för att få lite kontroll så måste du kalibrera skärmen mot skrivaren och dess papper, annars kan du ju inte se vad du får för slutresultat på din skärm, du kan använda papper från andra tillverkare med minst lika bra resultat som det rek märket i sig, det viktiga är ju att du kan se på din skärm vad din skrivare skriver ut och slutresultatet kan skilja sig stort, tro mig jag har provat den långa vägen ;-). när det är så bra det kan bli så blir nästa steg valet av pappertyp tex glossy, matt satin osv osv beroende på din smak.
testa pappret som jag skrev om i förra inlägget , om du får fel på bilden med färgerna så kan jag nästan lova dig att det beror på att din kalibrering inte är rätt. och misströsta inte det är många som har liknande problem men problem är till för att lösas, bor du i min närhet så kan du testa med min colormunki annars försök att låna en eller någon liknande variant, bilderna blir så mycket bättre i färgerna när hela "kedjan" är rätt justerad.
/Uffe
Mja, okunskap i papper har jag inte eftersom jag har jobbat många år med att bildredigera och framkalla papper utifrån foton och jag försökte verkligen vara så enkel och tydlig som möjligt men att 'vara otrevlig' i svar är bara dumhet och det fanns ingen som helst anledning till att vara det och därför svarade jag inte på Lines sista inlägg och tänker inte göra det nu heller.
Det uffe skriver var ungefär det jag sa och lite till som jag inte ville nämna eftersom Lines skrivare inte är något att hurra för i utskrift utan ville få henne att förstå att det enklaste sättet att få bästa pappret till hennes skrivare är att se vad Canon vill att man ska använda.
Lines vill att man ska komma med konkret svar och det gjorde jag inte för säger man ett pappersförslag så kan det vara fel till hennes skrivare och då får man skit för det också. Man kände ju redan från början var hon stod när hon svarade på ditt inlägg.
#13 Det fanns inget att bli förvirrad över.. Allt det du skriver är grund-kunskap för mig. Jag vet ATT man ska kalibrera och ATT ALLT beror på olika inställningar och att ALLT är relativt osv. Därför är sådana kommentarer helt onödiga och jag vet att jag antagligen inte kan få ett förslag om ett endaste papper och så är allt frid och fröjd. Så naiv och dum är jag inte.
Jag var ENDAST intresserad av pappersrekommendationer.. Dvs
"Jag använder *namn* och är väldigt nöjd" eller till och med bara "*namn*"
Bara något öht som kan ge mig någonstans att börja ifrån.
Jag kollade upp PT-101 och det låter intressant i beskrivningen och det ska passa min skrivare. Så jag köper ev. hem ett ark och provar med dem så får vi se. Men jag ska kolla vidare lite.
/ Line Kinnari

Jag nämnde inget om att du var dum och naiv, det var däremot en dum kommentar från din sida, det finns ingen anledning till din typ av kommentar då vi alla försökte att svara på din fråga, om du nu har sådan kalibreringskontroll så hade du ju inte behövt att fråga eftersom du redan visste svaret , därför blev jag lite förvirrad , din typ av fråga var som att fråga vilken färg är vackrast? skit samma,det pappret borde funka bra till din skrivare om inte så är du säkert i behov av att uppgradera din kontroll över sammanhanget mellan skärm-skrivare -papper.
lycka till!🙂
/Uffe
En del vägrar bara att ta till sig kloka råd och bra kunskaper.
Ibland får man svar som man frågar. Själv använder jag TWW papper och det duger till "kontaktkopior" alla andra utskrifter överlåter jag till proffsen.
Önskar dig en bra dag. Tror mer på kunskap än på prylar!
Medarbetare på Modellfoto i Fokus
#16 Nej, men om vi säger såhär, inom alla ämnen finns det produkter/märken som är bra eller dåliga. Iom denna tråd ville jag guidas in på de "bra" papperna. Dvs de med bra kvalitet, bra hållbarhet, bra färgåtergivning och alla dessa olika variabler.
Jag ville ha hjälp att hitta de papper som inte tappar färg och inte skadas av minsta lilla beröring.
För som sagt, inom alla produkter finns det olika kvaliteter på varan.
Att kvaliteten i slutprodukten sen varierar beroende på bläck, skrivare och kalibrering, samt tom bildens Upplösning vid utskrift osv, vet jag redan och behövde ingen lektion om det.
Snälla, om ni läser mina inlägg så måste ni klart och tydligt se vad jag är ute efter. Varför ska ni då på ett så otroligt tröttsamt sätt bara få mig att bli ledsen? Det är inte ett dugg kul att ställa en fråga och få svar på något helt annat (som man dessutom vet om) och trots upprepningar av ursprungsfrågan ändå inte får svar.
Och tycker ni att min fråga är dum, svara inte.
Vill ni ändå svara, svara på frågan.
Förstår ni inte frågan, be mig utvecka den.
Ja, ni får självklart skriva om annat som inte berör min specifika fråga, men då måste ni förstå att en viss grinighet lyser genom i mina inlägg. Vilket jag förövrigt ber om ursäkt för.
/ Line Kinnari
Din ursprungsfråga är:
Vad för fotopapper rekommenderar ni? Glansigt, matt eller annat?
Alltså för hemmabruk.
Om det är viktigt för er så har jag en skrivare ur Canons MG3100 serie.
Och på den frågan finns inget bra svar
Önskar dig en bra dag. Tror mer på kunskap än på prylar!
Medarbetare på Modellfoto i Fokus
#19 Då svarar man inte.
Jag ser själv i efterhand att frågan är grymt vag och klumpigt ställd, men känner ändå att jag rättade till det i svaren jag skrev.
Men sure, tjafsa vidare om orelevanta saker, jag ger upp.
/ Line Kinnari
#20 Du gör rätt i att du ska 'ge upp' för det är faktiskt du som har gjort fel hela tiden. Från ditt inlägg (#2) har du varit oförskämd istället för att be om ursäkt för din otydlighet i din första fråga. Och sen säger du att du rättade till dig i efterhand genom att skriva: --------- "Jag är inte intresserad av svar som "smaksak" och/eller "det beror på"." "Hur hjälper det mig när det jag ville var att slippa köpa hem alla typer som finns för att hitta något som är bra?" "Trevlig kommentar, men helt intetsägande för mig. Att man ska kalibrera skärmen och hålla sig till papperstyper ens skrivare kan hantera är grund-kunskap enligt mig och därför inget jag är intresserad av att veta i denna tråd. Därför har jag hittills svarat ganska kort och nästan lite otrevligt på de tidigare som kommit med liknande kommentarer." "Inga kommentarer har hittills hjälpt mig, så jag uppskattar om ni i framtiden kan undvika att kommentera annat än konkreta rekommendationer på olika fotopapper. Det är sjukt jobbigt att sitta med en viktig fråga och aldrig få den besvarad." --------- … och sen fortsätter du på samma veva hela tiden. Jag har aldrig varit med om på maken till oförskämdhet sen jag blev medlem här på iFokus.
#21 Och nu känner jag att du är lite väl lättstött..
Redan i #2 skrev jag en lite tydligare fråga. Samt en liten förklaring till varför jag vill ha svar på frågan.. Det du kopierade: (Jag är inte intresserad av svar som "smaksak" och/eller "det beror på".) är en förtydling och inget annat. Om du tolkar det som otrevligt och drygt är inte det mitt fel.
Det jag skrev i #7 (Hur hjälper det mig när det jag ville var att slippa köpa hem alla typer som finns för att hitta något som är bra?) var helt enkelt en fråga, precis som vilken annan fråga, Jaa, jag hade säkert kunnat svara ännu trevligare, men jag hade ingen egentlig lust att "vakta" mina ord.
Och även där förtydligade jag min fråga.
Och i #10 (till #8) var jag inte otrevlig eller dryg öht i mina ögon, Jag uppskattade kommentaren men den tillförde inget i den frågeställningen jag hade lagt fram.
Men du verkar ha missat att jag ca 5 gånger skrivit en förtydligad fråga och vid ett par gånger även gett förklaringar till varför jag ställer just denna fråga. Men varsegod och läs endast det som behagar dig och din sura uppsyn.
/ Line Kinnari
#22 .. och du avslutar så bra "Men varsegod och läs endast det som behagar dig och din sura uppsyn"? Väx upp!
#23 Jag har ingen dryg inställning.. Jag har en konkret inställning (även känd som Asperger syndrom) som blev sårad när ingen kunde svara på min, i mina ögon, väldigt konkreta och lätta fråga.
/ Line Kinnari
Oj, har du asperger syndrom! Det är ingen ursäkt alls och det är trevligt att du försöker använda en sjukdom som en ursäkt. Jag har faktisk jobbat med brukare som har asperger syndrom och de kan faktiskt sköta sig väldigt bra men det finns tydligen undantag. Nu lägger jag ner detta och jag kan ge dig ett tips. Starta ingen tråd när du inte klarar av att hantera din syndrom på ett bra sätt.
#25 Men ge Er nu. Det är ju inte ovanligt att man efterfrågar en rekommendation. Du gjorde det själv för inte så länge sedan.
#26 Ja, jag gjorde det och var aldrig otrevlig utan tackade väldigt vänligt för alla svar jag fick.
#25 Nu får du fan ge dig. Jag gav det inte som ursäkt utan som förklaring till det beteende som du hade tolkat som drygt. Och enda anledningen till att jag öht nämnde AS var för att jag naivt nog trodde att det skulle underlätta någon typ av förståelse. Men tydligen inte, här kommer mer oprovocerad mobbing.
Nu blir jag genuint arg och ledsen. Jag försöker verkligen få svar på en fråga här så kan du vara vänlig och ge dig iväg och sluta bevaka denna tråd.
/ Line Kinnari
#27 Du tar igen det med råge nu i alla fall.
Sinnesstämning i text misstolkas väldigt enkelt…tänk på det före ni skriver ett påpekande på hur någon bemött den ena eller den andra.
Så, lägg ner gnabbet nu, samtliga. Lyssna till trådskaparens första önskan om tips. Kan ni inte svara utefter hennes förtydliganden och önskemål så låt det va.
Svarar ni och svaret inte är till belåtenhet för trådskaparen så acceptera det.
_Ett barn önskar sig en bil i present, du köper en röd plast-ferarri åt barnet.
Barnet blir missnöjd då det ju var en blå ford som barnet önskade sig.
A - du trycker upp bilen i famnen på barnet och ryter "du önskade dig en biljävel, detta är en bil…lek för fan!"
B - Du ursäktar dig och säger "Vi kanske kan byta den i butiken till en blå nu då vi vet mer precis vilken bil du vill ha?"_
// Paltfan
Jag ser ingen annan utväg än att prova sig fram vad man gillar. Testa ett par tre olika papper och köra vidare med de man gillar bäst. Själv har jag skaffat en del papper från Ilford (Gold Fibre Silk och Smooth Pearl) och har varit rätt nöjd med dem, men jag har en pigmentbläckskrivare vilket jag inte vet om din är, och alla papperstyper passar inte alla skrivare som du vet.
Själv gillar jag bäst tjocka papper, typ uppemot 300g/m2. Ilfords GFS är 310g/m2 om jag minns rätt och det känns riktigt bra. En nackdel med det är att det kommer ut ur printern kraftigt välvt, men pappret rätar ut sig igen när utskriften torkat klart.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#31 Tack, jag kollar upp de du föreslog. Förhoppningsvis kan jag ta mig fram därifrån. :)
/ Line Kinnari
Jag använder ett 180 grams glossypapper eller ett standard inkjet 165 gram matt båda från Office depot, A4 för hemmabruk. Skrivaren är en gammal canon IP 4700 som gått många tusen mil (skojar)
Papperet är väldigt billigt och ger förvånandsvärt bra utskrifter, Hållbarheten vet jag inget om. Har satt uppett par bilder på en väg som alltid har sol ljus Efter 3 månader har dom inte bleknat. Men har du dem i en ram med glas eller plast för så reduceras påverkan för Ljus.
Nu i digitala tider kan jag ju göra om bilderna om dom inte håller för ljuspåverkan
Större bilder än A4 eller bilder som jag gör mot ersättning använder jag Crimson till. (då jag inte vet nåt om hållbarheten på Office Depot's papper. Har ett par av Canon papper på vägg utan glas sen ett par år tillbaka de har ej bleknat.Vet ej vad du har för krav på hållbarhet. Sitter de i ett album är dom försståss skyddade mot blekning av ljuset.
Varför skrev jag det här? Jo jag tycker att både bläck o paapper är en dryg utgift, men ack så mycket roligare att se en pappersbild i stället för attse den på datorn