Utmaningen - Omgång 39
Bara ett element kvar i serien med de fyra elementen som tema, så temat denna omgång är JORD. Ta en så bra bild som du kan på temat och lägg upp den här, så är du med i denna utmaning. 
Reglerna är:
- En bild per person
- Bilden ska vara tagen efter att det här inlägget postats
- Om redigering: Man får redigera och manipulera sitt bidrag relativt fritt, men manipulering som grovt förändrar bildens innehåll, liksom att lägga till detaljer i bilden som inte fanns med från början, t.ex. att lägga in en ny himmel eller ett djur på bilden är inte tillåten. Bortkloning av störande detaljer är ok, men inte att lägga till nya bildelement. Bilden får bestå av flera exponeringar (t.ex. HDR, panorama) så länge de ovannämnda kriterierna uppfylls.
- Bilden ska inte ha någon beskrivning, men gärna en bra titel
- När tiden för uppladdning av bilder gått ut (se nedan), startas kommenteringen. Alla deltagare ger då en kommentar till alla andra deltagares bilder, och delar ut 10p till de bilder man tycker är bäst. Max 3p till en och samma bild, men i övrigt får man fördela poängen hur man vill. (Är det totala bildantalet 6 eller mindre är det dock 6p totalt som delas ut).
Den som laddar upp en bild förbinder sig att också kommentera de andras bilder. Det är den viktigaste delen i Utmaningen. Om någon inte kommenterar räknas inte dennes poäng ihop i slutet.
Din bild ska vara uppladdad här i tråden senast onsdagen den 19.6, eller om 10 bilder redan laddats upp långt före det; senast kl 7 morgonen efter att det antalet uppåtts.
Alla är varmt välkomna att delta, men innan deltagande, var beredd på att följa reglerna och kommentera (i tid!) när det är dags, så blir det roligast och mest givande för alla att vara med.
Lycka till! 
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Här var inte många bidrag…. sista dagen imorgon. Garanterar inget men skall försöka få ihop ett bidrag!
mvh Martin
Det som växer från jorden 😃
Titta gärna in på:
Felix Häljeskogs foton - Dayviews
Felix Häljeskog - 500px
Några minuter för sent men kanske kan få räknas ändå - annars får jag komma igen i nästa utmaning.
"Jorden - och under jorden; Myrornas hem"
Och givetvis är det inte jag som har gjort rännan, utan raset troligen efter de senaste dagarnas regn och myrorna hade fullt upp med att flytta äggen.
mvh Martin
Ok fint att det kom ett par till bidrag! Vi kör igång kommenteringen, tid fram t.o.m. nästa tisdag att kommentera och ge poäng (6p delas ut av varje deltagare enl. reglerna).
#7 - Ok, då ingen ännu kommenterat så kan du vara med.
#1 Paltn: En bra komposition med det låga perspektivet och den ljusa himlen i bakgrunden och den spröda grönskan i förgrunden gör den här bilden till omgångens vinnare i mina ögon. 3 p.
2# Åkerman: En bild som kan tolkas på lite olika sätt, men jag gillar den i alla fall. Bra skärpa och komp och jag gillar den diffusa bakgrunden. 2 p.
#4 felixhaljeskog: I mitt tycke lite för mörk och dyster bild, och även om jag förstår tanken med svartvitt så förmedlar det inte känslan av att något växer - snarare tycker jag det i detta faller framträder som en död/vissnande tillvaro. Bilden är mycket bra i övrigt och i en annan genre hade den absolut kunnat bli vinnare.
#5 Min egen bild.
#7 lillajag: En bra bild och med ett bra budskap, ett tydligt tecken på att en bild kan bli bättre om man tillför lite attribut till den. 1p.
mvh Martin
#1 Paltn: Bild på känt tema men den annorlunda kompositionen avviker och lyfter det hela tycker jag. 2 pix
2# Åkerman: är jag
#4 felixhaljeskog: Möjligen lite mörk vid första kollen men den lyfter om man tar sig tid att kolla. Den kräver lite tid men då tycker jag det blir bra. Möjligen skulle djupet varit lite större så bron o sånt blivit lite tydligare, men men 2 pistoler
#5 martin: denna tycker jag är svår. om myrorna (?) hade kommit fram bättre så hade det varit klockrent, men nu tror jag kanske inte att det var meningen - tvärtom. för mig blir det ändå den som tilldrar sig fokus och då funderar man på det. 1 pix
#7 lillajag: kul med kombinationen och det tydliga budskapet. rent tekniskt möjligen lite knapp, men vem har sagt att det alltid måste vara viktigast. jag ger den 1 friska pistoler.
#1 Paltn - min egen bild
#2 Hydman - Denna gillar jag! Väl placerad skärpa, härligt kall ljusbalans och bra balans i färgerna så den bibehåller lugn och kyla bilden igenom. Bra tolkning på ämnet med en jordskopa. 3p
#4 Felixhaljeskog - Fin s/v bild (svag för svartvitt!) 1p
#5 Martin - Tolkningen av ämnet gillar jag, bildmässigt så hade jag önskat mig mindre gröt och mer tydlighet. Tolkningen vinner ett poäng iaf! 1p
# 7 Lillajag - Iden är bra, även så fototekninskt okej. Men jag tycker bilden i sig faller på att den är lite för grötig, ett tips till vad som mer hade tilltalat mig vore om du hittat en relativt "ren" jordhög och satt kortet i, kanske med något växtligt också för konstrasten. Ett poäng för ide 1p
// Paltfan
Jag glömde bort de här tråden, kanske de två som inte kommenterat hinner med det den här helgen?
#1 Paltn - Gillar den härliga vinkeln och hur den passar temat så bra! dock så tycker jag den gröna färgen tar över lite för mycket så allt nästan smälter ihop. Men en fin bild! 2p
#2 Hydman - Egentligen ett ganska tråkigt motiv, men ändå är bilden intressant, kan ha med det snygga ljuset att göra. Annars så har den fint skärpedjup och passar temat väldigt bra! 2p
#4 Felixhaljeskog - Min bild
#5 Martin - Gillar tanken kring bilden, men själv tycker jag att detta är en bild som skulle passa med fokus på myrorna, annars tycker jag att den är ganska ointressant, tyvärr. 1p
# 7 Lillajag - Kul med något annorlunda, gillar känslan och budskapet, men bilden i sig hade kunnat vara "roligare" om du hade valt en annan plats för bilden (om du nu gjorde den själv?), som t.ex. #11 skrev, något som hade gett mer kontrast i bilden, kanske lite färg . 1p
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
Bump! =)
// Paltfan
Bara lilla jag kvar va?
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
Du har till imorrn på dig "lilla jag" sen räknar vi ut dig och avslutar omgången ifall du inte kommenterat och bedömt då.
Skynda skynda =)
// Paltfan
Ursäkta min frånvaro denna vecka, har haft fullt upp med mitt stugbygge nu på semestern och har inte haft igång datorn. Om det är OK för er alla så väntar jag med summeringen till i morgon kväll om lilla jag skulle hinna kommentera.
#16/lilla jag - Du har många gånger nu varit för sen med att kommentera, vilket är ojuste mot de andra deltagarna och emot reglerna. Om du vill vara med i fortsättningen måste du bli bättre på att kommentera i tid. Det här är sista gången jag tänjer på gränsen för att du ska hinna kommentera.
#18 Helt ok för mig denna gången också.
mvh Martin
#18 Man hinner inte alltid med allt här i världen, att den flyttas fram en dag gör ju inget precis!
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
#1 Paltn - Fin bild, själva bilden känns levande och utmanande och på det viset så dras jag in i bilden 🙂färgerna är bra och husen i bakgrunden gör det där lilla extra i bilden! 2p
#2 Hydman - Denna bild gillar jag skarpt. Det var en cool och lite mjuk färg i bilden som gör att den blir helt otrolig! Bra jobbat med denna bild! 2p
#4 Felixhaljeskog - Fin men lite för mörk bild, Man ser nästan inte motivet och allt sitter nästan ihop, Skulle föredra bilden i färg! Även bakgrunden stör jag mig lite på i denna bild, tycker ögonen dras dit istället för där är det enda stället det händer något! 1p
#5 Martin - Denna bild var lite svår att känna något i. Som några säger ovan så skulle det varit bättre om myrorna kommit fram lite så kanske det hade blivit bättre. Även på denna bild så var det lite svårt att se motivet och att gräset framför tar all uppmärksamhet! 1p
# 7 Lillajag - Min bild, förlåt att det tagit tid med detta. Men som nog många vet så har vi barn sommarlov nu och är ute och har skoj 😉Så därför har jag inte varit vid datorn så ofta nu förtiden! Sorry!
Ok nu har jag summerat poängen: Paltn och hydman fick delad 1:a plats med 9p vardera, och felixhaljeskog, Martin och lilla jag delad 2:a plats med 4p vardera. Grattis till vinnarna! 🥳🙂
Nästa utmaning har redan startats av Paltn och finns här: http://foto.ifokus.se/discussions/51d72189ce12c42b4a000267-utmaningen-omgang-40?discussions-1
Grattis! 😉
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px