Foto iFokus

Foto

Etikett: kritik-nybörjare
Läst 1376 ggr
izabellakarupovic
0

kvällssolen i bakgrunden.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vad tycker ni?

ppyysseenn
0

Hmmm…

Jag tycker att bilen i bakgrundenär väldigt störande.
Sedan tycker jag att lite mer av växten skulle vara med.
Strålen från solen var lite störig tycker jag.

Men detta är min personliga åsikt. :)

//Alma

Min (påbörjade) kaninuppfödning, ta en titt vettja! :) ---->

Pysens kaniner

izabellakarupovic
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ja, du har rätt i det du säger!

Det är din åsikt! Och det var ju det jag ville ha fram! :D

Tack!

Inkanyezi
3

Jag lyfter upp den här tråden, som har legat ett par år.

Samtidigt vill jag med den ge en kommentar till önskan om ytterligare ett forum för enbart nybörjare.

När jag ser de härr två bilderna, uppfattar jag någonting bakom, som för mig är poesi, en tanke, och ett utförande, som följer ett tema. Izabella har inte gjort de här bilderna helt slumpmässigt, även om hon inte bemästrar tekniken kring fotografering. Hon har berättat någonting, något som ligger henne nära, och hon har öppnat sig väldigt mycket.

Jag tycker att hon är värd en bättre kommentar, ett bättre svar, än det enda hon fick när hon lade upp de här bilderna för ett par år sedan. Jag tycker att tanken bakom bilderna är väldigt fin, men samtidigt kan jag inte riktigt binda ihop den först presenterade bilden med budskapet. Men när den andra bilden kom, blev det mera tydligt.

Båda bilderna har fototekniska brister, men temat är värt att jobba vidare på, för att förutom ett viktigt budskap också formulera det bättre, så att bilderna mera tydligt uttrycker vad Izabella för fram här med texten på papperet i bakgrunden på den andra bilden. Som idé vore det en bra start på ett givande utbyte, där man kunde lösa de tekniska problemen och skapa bilder som bättre kunde föra fram budskapet.

Nu föll det i stället ganska platt, genom att det myllades ner bland massor av andra trådar utan att fler kommentarer gavs under ett par år. Ändå har Izabella tagit det med god min och tackat för det lilla hon fick.

Jag är klart negativ till ett särskilt forum för nybörjare, just för att nybörjares kommentarer väldigt sällan är av något större värde för den som vill bli bättre. Kritik, när den fungerar bäst, är en hjälp att utvecklas, och nybörjarkommentarer är så väldigt sällan utvecklande. Var ska man hämta idéer, och vem skulle kunna förklara tekniken, om mer bevandrade användare utesluts från forumet? Och vem ska bedöma hur mycket nybörjare man är, om man får vara med eller inte?

Jag tror att de flesta av våra nybörjare tycker att det är bra att andra som är mer erfarna kan leda dem och hjälpa dem att komma framåt i sitt skapande, att växa och utvecklas, var och en efter sin förmåga. Jag tycker åtminstone att det vore väldigt hämmande, om man enbart skulle bedömas och få "hjälp" av dem som är oerfarna och inte kan så mycket. Dessutom är det gamsla ofta nybörjare som står för de mest okänsliga kommentarerna. Ett sådant forum vill jag inte stödja med vare sig råd eller dåd.

[Jens]
0

#3 Mycket bra sagt. Kommer behöva massor med hjälp framöver =)