Foto iFokus

Foto

Etikettsäljes-köpes-bytes
Läst 524 ggr
Viktoria-
0

Tips på objektiv?

Hej!
Jag har en Nikon D40 och är ute efter objektiv. Är det någon som har tips på objektiv?

Jag vet inte alls vad för slags objektiv jag vill ha, macro, långzoom osv. Har tänkt ganska mycket på sorten. Men kan inte bestämma mig, så jag väljer att se vad ni har att säga!

MVH/Viktoria

bildochfoto
0

Allt beror ju på vad du vill fotografera…

Svårt att bestämma objektiv utifrån andras fotograferande..låt ditt fotograferande styra…

Martin
0

Som bildochfoto säger, välj vad du vill fotografera, och därefter objektiv.

Vill du ta närbilder - välj macro.

Vill du ta foton på saker som är lite längre bort, välj tele eller telezoom.

Porträttbilder, välj med kortare brännvidd.

Fotograferar du i mörka utrymmen/miljöer - se till att det blir ettljuskänsligt objektiv.

Osv. Om du ändå inte kan välja - så ge exempel på den sortens foton du vill ta och tycker är kul och ta, så blir det enklare att ge förslag på objektiv.

mvh Martin

Viktoria-
0

Jo, men det är det som är problemet. Jag fotar liksom allt som kommer i min väg. Stadsbilder, naturfoton/blommor, porträttbilder.

Därför är det så svårt för mig att välja objektiv! Förvånad

Robert
0

Jag gillar min Canon 70-200 f/2,8 IS. Du kan gå ned till 1/30 s och ändå slippa rörelseoskärpa.

Hälsningar

Robert

Martin
0

#4 Beror inte det på vilka rörelser (hur snabba) man fotograferar?

mvh Martin

bildochfoto
0

#5 Tror Robert menar de ofrivilla rörelser som kommer från att man fotar handhållet och inte om man fotar motiv i rörelse..

Martin
0

Tänkte inte så långt, men så kan det såklart vara. Förknippar dock inte det riktigt med rörelseoskärpa, även om det förvisso är det om än ofrvillig sådan.

mvh Martin