Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 641 ggr
[Jens]
0

Ivriga dagar har gått!

Ojoj, så mycket bilder man har tagit. På bara två dagar så har jag tagit ca 300 bilder men dock bara sparat 5 st =) Jag tittar på video och försöker lära mig men jag vill lära mig fortare men det går inte tyvärr utan sakta men säkert. Jag har en fråga om blixt. En sån där stor blixt som man sätter på kameran kostar 2700 kronor vilket är mycket pengar för en blixt. Vet någon om det finns kompatibla billigare blixtrar till kamerorna? Kanske någon vet vad man kan köpa 'begagnade' sådana om det inte finns kompatibla?

Inkanyezi
0

Det finns billigare blixtar, både som kan koppla till automatiken och helt manuella.

Jag skulle själv välja en manuell om jag var inne på blixt, främst för att automatik och blixt är mycket svårare att använda kreativt än att ställa manuellt. Det där med TTL och ETTL är spel för gallerierna.

bamse6311
0

Kolla gärna den HÄR länken.

Vet att dom åtminstone förr var väldigt välrenommerade för sin begagnat försäljning.

Bästa hälsningar,
Bertil

[Jens]
0

#1 Kan du ge mig förslag på var jag kan hitta sådana för jag är verkligen novis på det här. Har aldrig någonsin haft en systemkamera tidigare. En fördel hos mig är att jag har jobbat som bildredigerare i många år tidigare och kan nog säga att jag behärskar photoshop väldigt bra men fotografen gjorde första jobbet åt mig och nu är det tanken att jag ska vara fotografen själv också.

[Jens]
0

Är det några siffror beteckningar som jag kan följa så jag hittar rätt kamera till min kamera Nikon D5100 så det blir lättare för mig att leta. Tack bamse6311 och jag kollade sidan men kunde inte hitta något billigt där men sparade sidan.

[Jens]
0

Jag har läst mycket om blixtrar och förstår att sb-400 och uppåt är mycket mycket bra blixtrar och de är värd sina ören men jag tror dock jag får vänta med att köpa en sådan för jag är ju inte den fas att vara proffs för att ta bilder ännu och då känner jag att tusenlappar för en blixt är inte värt för stunden.

bamse6311
0

Det finns även några blixtar på tradera och HÄR länk till en av dem.
Om den passar till din Nikon vet jag inte det kanske du kan kolla eller om den kanske blir lite väl för enkel för dina behov.

Nåväl, blixtar finns det ju gott om när man googlar runt lite *s*.

Bästa hälsningar,
Bertil

[Jens]
0

#6 tack Bertil men jag avvaktar lite för att se vad som är bra och dåligt. Tack så mycket för länken =)

Paltn
1

Kul att läsa att du stortrivs med fotandet, varit i samma sits som du för inte allt så längesen jag också, och fotar fortfarande en hel del :P

Även som du nyfiken på det här med blixtar nu.

// Paltfan

[Jens]
0

#8 Men ännu har du inte köpt någon med andra ord. Det känns tryggt dock. Kanske ska jag skynda långsamt?

Paltn
1

Ja jag har inte vågat köpa blixt än, kostar ju en slant…så vill veta att jag köper rätt "förstablixt" innan jag slår till. Och vet inte än exakt vad jag kommer använda blixten till i huvudsak då jag fortfarande utforskar vad som är min "nisch" =)

Sugen på en extern fjärrstyrd på stativ, men vet inte än helt säkert

// Paltfan

[Jens]
0

#10 Det är det som jag känner just nu. Jag är lite för långt fram i mina tankar. Jag måste lära känna mina gränser med kameran först och sedan förstå behovet av en blixt men jag trodde verkligen inte att de var så 'dyra' som de är idag.

Paltn
0

trodde heller inte de var så dyra som de faktiskt är, flera ggr dyrare än många objektiv t.o.m

Innan du funderar på blixt tycker jag faktiskt du ska testa dig fram med andra objektiv.

Jag kan rekommendera att du skaffar dig ett
"nikon 35mm 1.8g DX"  Riktigt bra objektiv för under 2000kr, och iom att det är fast brännvidd så blir det ett nytt sätt att fota på, mycket kul enligt mig! :P

// Paltfan

Inkanyezi
0

http://www.prisjakt.nu/tillverkare.php?t=7431#rparams=ss=yongnuo%20blixt

Annars kan man åtminstone här i Stockholm hitta bra blixtar för mindre än en hundralapp på myrorna. Nikon tål ganska hög synkspänning, så det finns många blixtar som går att använda. Ändå behövs en viss försiktighet, och blixtar med synkspänning på mer än 200 volt bör man inte ha. De flesta blixtar tillverkade före digitaltiden går bort, men det finns åtskilliga som funkar.

Det går att hitta en del uppgifter om synkspänning för olika blixtar på nätet.
http://bermangraphics.com/coolpix/triggervoltage.htm
På den sidan finns länkar till ytterligare resurser.

[Jens]
0

Tack Inkanyezi!

[Jens]
0

Tack för tipset. Jag tror det är åt det hållet som jag ska fortsätta min utforskning genom att köpa ett objektiv till innan jag handlar blixt.

JNN
1

Jag är också lite sugen på en rejälare blixt, men då det finns så mycket jag vill spara till just nu ligger det på is. När jag köpte min kamera, visserligen kör jag Canon, men då följde det med en liten blixt. Canon EX270 II, och den funkar många gånger rätt bra för mina ändamål.

Och det är oftast makrofoto jag menar då. Till makro funkar den alldeles utmärkt tillsamans med en TTL-kabel (fölängningskabel) mellan blixt och kameran. Har även en del egentillverkade diffusorer till den.

Har mina funderingar att införskaffa en radiotrigger till den så att man kan ställa den längre i från kameran.

Nu är den till för Canon, men tror att Nikon har nån liknande. Kostar i runda slängar runt 1200-1500 :-

[Jens]
0

Har kollat lite grann bara 😉 och fick se denna. Är det någon att ha? Utifrån det som de skriver så verkar den vara bra.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DAF42N

JNN
0

Personligen har jag ingen koll på den. Har du kollat på kaffebrus?

Här är ett exempel som finns där, finns lite till:

http://kaffebrus.com/tr-980-ttl-blixt-1933.html

JNN
0

Den här är jag nyfiken på, har för mig att jag läste en recension på den och att den fick hyfsat omdöme. Tror att den finns till både Canon och Nikon. Priset är ju överkomligt…
http://kaffebrus.com/thinklite-tt520-1666.html

[Jens]
1

tack för tipsen! Nu börjar det verkligen likna något i prisväg men som sagt så väntas semester och det behövs lite slantar för det men till sena hösten så kanske man gör slag i saken och köper en blixt.