Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 5322 ggr
Peak303
0

Nikon: D7000 vs D7100?

Vad är det egentligen som skiljer dessa 2 åt?

Jag ska skaffa mig ett nytt kamera hus och fick höra att jag skulle satsa på ett D7100 istället för ett D7000. Men han kunde inte riktigt förklara varför. 

Så nu undrar jag vad ni skulle rekomendera och vad det finns i D7100 som inte finns i D7000?

Tacksam för svar!

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

keptak
0

Jag köpte ny systemkamera för ett par månader sen. Jag valde också mellan dem båda, och efter mycket läsade på nätet, bestämde mig till sist för den nyaste (d7100). Det just därför att det är den nyaste, och det var lite som skiljde dem båda, bland annat ISO. Jag är supernöjd med den och kommer ha den länge.

Peak303
0

Men vad är det med ISOn och allt annat som skiljer dem åt?

Mitt kamerahus har nått sin "max gräns" så ska skaffa en ny kamera och funderar på en ur D7000 serien. Men jag behöver veta om det är värt att lägga 3000 kr extra för en D7100 istället för att spara 3000 kr och köpa en D7000 istället.

Är det verkligen så mycket bättre förändringar i D7100 så att det är värt de 3000kr extra?

-'  Malin Hultman

ru4real
0

Om du inte verkligen känner att du behöver en 7100, så köp en 7000 och lägg pengarna på ett bra objektiv istället. Tvivlar på att de flesta märker/utnyttjar skillnaden mellan de bägge.

JNN
0

D7100 har 24.1 megapixlar mot 16.2 i D7000. Detta har för dom flesta inte så stor betydelse så tillvida att man inte beskär väldigt mycket och /eller gör stora utskrifter.

D7100 är dessutom damm och vädertätad vilket kan vara bra i bland.

Den har 51 punkters autofukussystem jämfört med 39 på D7000.

På min Canon EOS 550D är det bara 9, men jag använder mig som regel bara av 1, så det har mindre betydelse tycker jag.

Både D7000 och D71000 tar 6 bilder/sekund, så där är det ingen skillnad om det är något som är en viktig egenskap.

D7100 har dessutom ett "cropläge", där den beskär lite av bilden så att den känns lite mer inzoomad, men använder då bara ca 15 megapixlar.

Det var några av skillnaderna som jag spontat kan komma på, men här kan du jämföra mera detaljer, och kanske avgöra vad som är viktigt för dig om det är värt pengarna eller inte. Lycka till, vet att det inte är så lätt att välja!!

http://www.nikon.se/sv_SE/product/digital-cameras/slr/consumer/d7000

http://www.nikon.se/sv_SE/product/digital-cameras/slr/consumer/d7100

felixhaljeskog
0

#4 Nikon D7000 är ju också damm och vädertätad 😉

JNN
0

#5 Det kanske den är, missade det i så fall. Jag skummade bara igenom uppgifterna lite snabbt men hittade inget om det. Men det var ju bra att du upplyste om det, då vet vi!

Peak303
1

#3: Var det jag jag ville veta vad skillnaden varför att veta om det är värt de där pengarna för en D7100.

#4: Tack för ditt svar! 

Då är där inte några direkt "3000 krs skillnader" för min del. Jag har inga planer på att förstora upp bilder mer än max A4 och det har jag kunnat göra på mina 12.3 jag har idag på min D90. Och det med fokus punkter har jag idag 11 eller 12 stycken. Så 39 är redan otroligt många för min del. 

Vad jag vet sedan tidigare har även D7000 väder skydd mot regn och att den hade bättre batteritid än D7100.

Men får forska lite mer runt det innan jag väljer kamerahus. :)

-'  Malin Hultman