Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1038 ggr
dizzysister
2013-07-02 19:32
0

bröllopsfotografering!

Hej!

Jag har fått en förfrågan om att vara fotograf på ett bröllop och skulle behöva lite tips från er, eftersom jag är ovan att fotografera i kyrka.

Vad ska man tänka på och vad ska man använda för inställning?

Jag vet ju att det är olika ljus i olika kyrkor, men tänkte på ett ungefär :)

Jag har en nikon D50 så det är ju inte den nyaste precis men fullt lika duglig ;)

Skicka gärna in bildförslag som ni har tagit, eller om ni bara har förslag på vart man kan stå m.m.

Tack på förhand!

Martin
2013-07-02 22:30
0

Jag har inte själv fotograferat mer än från bänkraderna i kyrkor och kan ju säga att man måste upp rejält i ISO om man inte har ljusstarka objektiv eller blixtar som är starka nog att lysa upp stora områden.

När vi gifte oss anlitade vi en fotograf och lade fram lite saker vi ville ha med. Porträtt på besökare, närbilder på bukett, håruppsättningar, detaljer i kyrkan mm. Vi tog lite bilder utanför också, med fina bakgrunder.

Det är nog viktigt att du kanske besöker en kyrka innan bröllopet och tar lite testbilder och visar blivande brudparet, och att du är ärlig med vad du och din kamera klarar av. De flesta av oss gifter oss förhoppningsvis bara en gång i livet och det är synd om det blir dåliga bilder. Vi hade krav på vår fotograf att ha två kameror med sig - vilket han för övrigt alltid har när han fotograferar bröllop och dop. Utöver att han då har en reservkamera kan han ha två olika objektiv på och snabbt skifta utan att behöva byta.

Vid vårt bröllop hade vi fotoreglerna att han rörde sig fritt (och det gjorde han på ett bra sätt utan att vara i vägen) medan övriga besökare fick fotografera från bänkraderna. Efter ceremonin ställde vi upp framme vid altaret så att släkt och vänner kunde få de bilderna de ville (vi hade dop samtidigt).

mvh Martin

[PeterWem]
2013-07-02 23:14
0

Ta med en vän in i kyrkan och föröva.

[tlundegard]
2013-07-03 10:13
0

Jag ska fota bröllop i helgen för första gången och håller på att läsa på om diverse saker. Tre tips när man fotar i kyrka: 1. Dra upp iso istället för att fota med blixt. 2. Stäng av ljudet på kameran. 3. Rör dig diskret. Jag ska inte fota i kyrka, vigseln kommer vara utomhus, så för mig blir det lättare :) Två andra tips jag har sett är att fota i RAW + minsta jpeg - då blir det lättare att hålla reda på bilderna, och så ska man byta kamera, inte objektiv - det tar för lång tid. (Men det skrev ju redan #1)

Martin
2013-07-03 11:03
0

#3 Bra tips, men det beror också på vad man har för kamera om man kan dra upp ISO så pass mycket som behövs för att det skall bli bra. Och såklart vad man har för blixt, det kan vara rätt stort område som måste lysas upp.

mvh Martin

[tlundegard]
2013-07-03 12:07
0

#4 att man inte ska använda blixt beror ju på att det stör väldigt mycket under ceremonin.

Schnauzertik
2013-07-03 12:18
0

Ett förslag är att lägga 99 kr på en månads ab av moderskeppet guld och kolla på Benny Ottossons videokurser om bröllopsfoto. Man får också tillgång till alla andra kurser för det priset.

Det finns även en föreläsning av Benny om bröllopsfoto (med ett annat upplägg än den kursen jag menar) där man kan se en del kortare snuttar gratis.

Värd för Pensionärer

Martin
2013-07-03 12:18
0

#5 Det beror ju helt på vad brudparet och prästen kommit överens om/vill, och i viss mån vad kyrkan tillåter. Vissa kyrkor får man inte använda blixt i.

Vi valde att vår utvalde fotograf skulle få använda blixt (och också den enda som fick fotografera under ceremonin bortsett från in- och utgång) för vi ville ha bra bilder. De flesta tog han utan blixt, men ett gäng tog han med.

mvh Martin

Ylva-Li
2013-07-03 19:44
0

Åk gärna till kyrkan ungefär samma tid på dagen som bröllopet är, några dagar innan och kolla hur ljuset ligger, hur ljust det är i kyrkan etc. Det är alltid skönt att vara förberedd.
Prata med prästen när du anländer, hör vart du får stå och inte stå, så det inte blir nåt krångel där. 

Klädsel: Undvik högklackat. Du bör röra dig utan att du stör gästerna eller cermonin. ;) Klä dig snyggt med bekvämt, så du kan röra dig men ändå smälta in i gruppen. Sist jag fotade bröllop så hade jag en knälång svart klänning. Lagom uppklätt.

Vad gäller inställningar så är det ju givetvis svårt att säga utan att ha sett platsen och möjligheterna. Om du har objektiv med hög bländare, så ha dem med dig. Du kommer långt på lågt bländartal och lite högre iso. Så kanske du inte behöver pumpa upp iso så det blir för brusig. Dock, hellre en brusig bild, än ingen alls. Brusiga bilder kan med fördel omvandlas till svartvita. Då stör inte bruset lika mycket.

Det kommer gå jättebra ska du se! Antar att brudparet vet om att det är första gången, så de inte har världens press på dig. :)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Emlielki
2013-07-03 22:36
0

Jag har fotat bröllop 3 gånger hittills och det jag kan tipsa om har egentligen redan sagts här.
Men jag vill ändå lyfta fram vissa saker igen. Gör upp en planering med brudparet, vad är det de förväntar sig mm.
Prata med prästen om vart och hur du kan stå. Mitt första bröllop jag fotade var i en kyrka i Mora, Prästen gav mig tillåtelse att röra mig fritt så länge jag inte kom innanför altaret och "hans territorium".
Besök kyrkan innan bröllopet, in te bara för att kolla ljus utan också för att kolla vinklar och hur pass långt fram du kan komma utan att vara i vägen osv.

Och det viktigaste, var diskret! Ska du ut i gången och ta bilder gå lågt och snabbt. "Hug the wall" när du förflyttar dig.

På två av bröllopen jag fotat har samma gamla man varit med, en gammal fotograf som ägt en fotostudio i många många år och han har gett mig mycket beröm för hur diskret jag varit. :)

/ Line Kinnari

www.linekinnari.se - Portfolio