Ställa in bländare?
En riktig noob-fråga, men hur ställer man in bländaren på en Canon EOS 30? Jag har precis börjat lära mig använda den, men förstår inte det där med hur man ställer in just bländaren… 🤔
På AV eller M ställer man in bländare på Canon, det är f-talet du skall ändra på.
#1 Jo men jag hittar inget f-tal. :( Är ny med systemkamera, så jag försöker lära mig. Men ska det stå på den lilla skärmen? För det står inget med f och det är betydligt högre siffror än vad jag läser att bländaren ska finnas på.. :/
#2 Om du har på Av är bländaren det tal du kan ändra på, alltså det talet till höger, inte det vänstra talet som exempelvis kan vara 1/400 (när du har på TV eller M). Jag känner inte till den kameramodellen, men det kan ju hända att det är i lilla rutan du skall kolla.
#3 Hmm okej! Det går upp till 36 i alla fall. Jag tror jag får gå ut imorgon och testfotografera lite och se 🙂 Blir ingen stor skillnad när jag fotar inomhus dock, om jag har på ett högt eller lågt tal… :/
#4 Vad har du för objektiv?
Med standardobjektivet kan du ändå inte få särskilt stor bländare. (Lågt tal=stor bländare)
#5 Det är 58 mm… Hur är det med bländaren? Vet inte vad man bör ha. Vi har ett till, men det är mest för att fotografera objekt som är långt borta. Vad bör man ha för bästa bokeh-effekten? :) föll för såna bilder!
#6 58mm/vad är talet här?
Vill du ha bokeh och suddig bakgrund bör du ha ett objektiv med 1.2, 1.8, 2.0, 2.8 t.ex. Canon har t.ex. ett billigt fast objektiv, 50mm/1.8 som ger mycket för pengarna och bra att lära sig med.
#7 Helt nybörjare.. men det står 0,28m/0.9ft på annars. Är det på tok för lågt då? På det andra är det 1,5/4,9… Ursäkta att jag är så okunnig, men man måste ju börja någonstans.. 😛
#7 Ifall det är rätt tal du kollar på på objektiven verkar det vara någon annan typ av benämning, du kan ju testa ställa in så lågt tal som möjligt på kameran med objektiven och se vad för tal du kommer till för att få reda på bländaren.
#9 Det är de enda talen jag ser på objektiven :/ Jag får nog testa mig fram lite, om ingen annan med samma kamera vet hur man gör.
Tack så mycket för hjälpen i alla fall! 🙂

Bländaren läser man inte av på objektivet. De där siffrorna är bara hur nära man kan komma med objektivet, och avståndet mäts från sensorn.
Bländartalet, som vanligen går till en minsta bländare av f/16, läser man av på två ställen på din kamera, dels nertill inne i sökaren, dels i det lilla fönstret bakom avtrycket på ovansidan av kameran. Bilden i länken visar bländare f/7,1 och slutartid 1/640 sekund. Både bländare och slutartid anges som nämnare i bråk. På det lilla fönstret står det på vissa modeller ett litet f framför bländartalet, men inte på alla. Det är till höger man ser bländartalet, så lite längre ner på den sidan står den på f/8 under rubriken "Right side:".
Man kan också i läget P ändra tid och bländare korsvis med hjälp av hjulet, och i alla de automatiska lägena utom Auto kan man ställa kompensation för att få bilden mörkare eller ljusare.
Bländaren anges alltid som nämnaren i ett bråk, där täljaren är brännvidden, och därför anges den ofta som f/16, f/11, f/8, f/5,6 och vidare neråt i skalan. Talen förhåller sig till varandra som roten ur 2. Ju lägre tal, desto större bländare.
Objektivets största öppning anges alltid någonstans, och på zoomobjektiv är det ofta två tal, ett för den kortaste och ett för den längsta brännvidden. Det kan exempelvis stå 3.5-5.6 och då gäller den lägre siffran vidvinkelläget och den högre teleläget.
#11 Okej tack så mycket för informationen! :) Får nog läsa igenom manualen igen, men jag tror det var bländartalet jag hittade där. Mycket lättare att se med bilder i alla fall. 👍

Siffrorna du har angivit i #8 är näravståndet. Den ena siffran gäller meter, och den andra är fot. Största öppningen står troligen framtill, på ringen framför den främsta linsen, så att man kan läsa det framifrån. Det brukar stå exempelvis:
CANON INC. ϕ58mm EF-S 18-55 mm f:3.5-5.6 IS
(tillverkare, ϕfiltergänga, objektivtyp, brännvidd, öppning, stabilisator)
Se http://www.kenrockwell.com/canon/lenses/18-55mm-is.htm
Om du scrollar ner så att du ser objektivet lite snett framifrån i andra bilden på sidan, så syns siffrorna på ringen framifrån där.
#13 Tack, ska kolla det! :)