Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 1003 ggr
keptak
0

(M) Hårdträning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fotade en hel del när min sambo och hans bröder tränade med däck och fyrhjuling för ett tag sen. Detta blev min favorit.

keptak
0

Putt

Inkanyezi
0

Kompositionen är ganska väl sammanhållen, och det är bra att det finns luft till vänster, så att han inte är på väg ut ur bilden.

Det som brister är främst två saker; dels kompositionsmässigt, att skuggan har klippts av, jag tror att man kan få en starkare bild med hela skuggan, eller åtminstone mer av den, som ett bärande bildelement. Det andra är vajern som han drar med. Den är praktiskt taget osynlig i bilden och syns bättre i skuggan än direkt. Ett kraftigt rep skulle fungera bätte bildmässigt, för att binda samman det spända uttrycket i kroppshållningen med arbetet som utförs. Här är det lite oklart.

keptak
1

Skuggan har jag tänkt på och det ska jag tänka på nästa gång. Ditt andra tips med vajern har jag inte sett, kanske för att det så så självklart för mig. Nu fick jag upp ögonen för det. Tack! Det var ganska svårt att fota den dagen, för det var väldigt gassande sol och hårda skuggor.

Inkanyezi
0

När jag tittar på det närmaste trädet, ser det ut som om han drar i uppförslutning, men bilden visar inte det särskilt tydligt. Jag tror att med kortare brännvidd och mer luft runtom, och med tanke på lutningen ganska låg kamera och vinkel så att träden står raka, så kan man kanske få mer känsla för att det verkligen är tungt.

Det är ganska knepigt att visualisera uppförslutning när man tar det framifrån, och kanske lättare om man tar bakifrån. Annarst tycker jag att det skarpa ljuset och den skarpa skuggan funkar fint här, men hela skuggan borde vara med i bild.

Något mer utzoomat och taget på lite närmre håll, från en lägre position gör visserligen fyrhjulingen mindre i bilden mot jätten som drar den, man jag tror att man ändå känner att det är tungt att dra.