Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1813 ggr
[Jens]
0

Canon EOS 600D vs Nikon D5100 + tillbehör.

Ska iväg och köpa mig en systemkamera och har fastnat för dessa två men är lite osäker på vad jag ska välja. Nikon ger mig lite extra saker vilket kan vara en stor fördel men är det så stor skillnad på dessa två egentligen? Jag är inte proffsfotograf utan en amatör som gärna vill lära mig att bli duktigare än vad jag är idag. http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/nikon-d510018-105vrsb400/167878.2051/ http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/canon/canon-eos600def-s18-55ii/149239.3298/ Vad tycker ni?

[Jens]
0

Hehe ca 7500 medlemmar och ingen kan hjälpa mig?

hydman
0

Jag kan faktiskt inget alls om Nikon. Däremot var min första kamera en 600 D, och jag kan därför reka denna. En trevlig kamera som Du säkert kommer att bli nöjd med. Av tidigare inlägg här på sidan framgår dock (om jag minns rätt) att Nikon har vissa funktioner/egenskaper som Canon saknar. Om Du söker hittar Du säkert detta. 

Glöm inte bort att Du skall ha objektiv också.

hydman
0

Glöm det där med objektiv. Klickade inte på Din länkar förrän i efterhand. Det är med kit-objektiv.

hydman
0

Ett tips till alla kameraköpare är att hålla koll på begagnat. Man hittar inte alltid exakt det man vill ha vid varje tillfälle. Men det skadar inte att hålla lite koll. 

Här är ett paket (fast med äldre kamera). Priserna kan också gå att göra något åt.

[Jens]
0

#2 Tack så mycket för ditt svar! Kan du nämna något om vad Canon saknar som Nikon är bättre? Tycker du att det är en bra nybörjarkamera? Jag är som sagt nybörjare och har aldrig haft en systemkamera förut utan bara tagit bilder med kompaktkamera och mobiltelefon. Men tanken är att jag ska gå på kurser m.m. för att lära mig ordentligt och då kanske denna Nikon räcker långt?

hydman
0

Rajalas dito finns här

hydman
0

Nej, jag kan inte säga så mycket om det. Jag tror att sensorn i Nikon-alt är något bättre, dvs har bättre tekniska specs. Av Din beskrivning att döma har detta sannolikt mkt marginell betydelse för Dig. 

600 D är en utmärkt nybörjarkamera som ändå bjuder på möjligheten att utvecklas med kameran allt eftersom. Såvitt jag kan bedöma är den klart potent. Du kommer, på gott och ont, att märka en stor skillnad från kompaktkameror och mobiltel. Skall man utnyttja kamerans kapacitet krävs det en del kunskaper, om både kameran och en del generella regler, om ljusförhållanden mm etc. Detta kommer Du säkert att få inblick i på kurserna. Är Du villig att lära Dig och lägga ned tid och arbete kommer 600 D att funka mkt bra. Vill Du inte göra det spelar det mindre roll vilken kamera man köper.

Paltn
1

har vi så mycke medlemmar? Kan säga att det kanske är 20st aktiva och kanske 5st som kommenterar på sånna här poster om hårdvara =) Så svar kommer då det kommer. Kan dock säga vad jag tycker och tänker.

Jag själv äger och fotar med en d5100, men ska vara så opartisk jag kan för dig. =)

Det är i mångt och mycket ganska likvärdiga kameror de där två, är samma instegsnivå på dem fast olika märken, dock vinner nikon på flera punkter.

Nikon D5100 vs Canon 600D alltså:

Nikon d5100 fördelar:

Bättre bildkvalitet med sin mycket bättre sensor
Bättre hantering av brus på högre isotal
HDR-funktion inbyggt i kamera, kul grej
Har även annat kul inbyggt i kameran som jag dock inte vet ifall canons har eller inte.
Fler fokuspunkter 11st vs canons 9st
Priset är snäppet billigare

Canons fördelar;

Högre Upplösning (fler megapix)…något folk stirrar sig lite väl blind på dock.
Snäppet bättre för filmning än nikon (sägs det iaf)
Inbyggd fokusmotor i huset, dvs du behöver inte köpa objektiv med inbyggd motor för att ha AF….detta saknar nikon D5100
Canons telezoomar ser riktigt läckra ut i sina gråvita färger…(faktiskt enda jag är avis på med canon =/ )

I slutet är det vilken som känns rätt i handen och till ditt syfte som avgör, känn på dem. För de har avgörande knappar och rattar på helt olika ställen nikon och canon.

Men, som jag kan se det så är nikon överlägsen i bildkvalitet än canon i den här "battlen"
Plus att jag går i god för att kitobjektivet 18-105 VR som följer med nikonsetet du länkade är absolut helt ok, varvar nu det objektivet med ett fast 35mm 1.8G på min d5100.

// Paltfan

[Jens]
0

Oj, det var det här jag väntade på! Att få svar och det är verkligen tacksamt för jag har nu bestämt mig för Nikon. Blir att handla på tisdag för imorgon har jag så mycket att göra så jag hinner inte iväg till butiken. =) Det ni säger om hur kameran känns i handen är väldigt viktig så jag ska verkligen prova båda två innan jag verkligen gör slag i saken. Tack så mycket!

Paltn
1

Den största skillnaden du lär märka på hur dom ligger i handen är att nikon har sin "huvudratt" på baksidan lagom nåbar för tummen.

Canon har samma ratt vid avtryckarn, nåbar med avtryckarfingret.

Detta var väldigt avgörande för min egen del på just "hur-de-känns"-biten.

// Paltfan

[Jens]
3

Det blev en Nikon och jag har den hemma nu och jag fotar lite överallt men ack så mycket man ska lära sig =)

Tack återigen för att ni hjälpte mig med valet!

[VSK]
0

🙂