Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 1064 ggr
Nalle43
2013-06-30 15:44
0

Kategorisera bilder

är något som jag tycker är otroooooligt jobbigt.

Jag har äntligen bestämt mej för att ta tag i mitt mycket oorganiserade bildarkiv.

Finns det någon som har tips på hur man ska göra för att få lite ordning bland sina bilder. Jag undrar om det finns någon därute som har använt någon programvara som är bra.

Jag skulle vilja tagga mina bilder så att man kan använda någon form av kategoriuppdelning, men det blir ju ett hästjobb.

Kom gärna med förslag på hur man kan organisera för att hitta bilderna om 2 - 3 år, när man har glömt såna detaljer som fotograferingsdatum m.m.

Låt inte det du inte kan göra hindra dej att göra det du kan göra

hydman
2013-06-30 20:57
0

Är inte jättebra jag heller. Det bästa rådet jag kan ge är att tagga så fort som möjligt. Helst i samband med import. Då blir det ju gjort. Risken är annars att man missar det. Och rätt vad det är sitter man med 500 pix otaggade….

Jag använder i stort Lightroom för att hålla reda på detta. Det ger bra överblick såväl som möjlighet till snäva sökningar etc. Ett annat program jag använder är Photo Mechanic. 

Hur man sedan lägger upp sökorden och dess struktur är givetvis en smaksak. Men här finns det få begränsningar.

hydman
2013-06-30 21:00
0

Ett annat råd, vilket egentligen kommer först i arbetsflödet: sortera ut och släng!

DesK
2013-07-01 08:36
0

Jag är inte jättebra på detta, men jag använder digiKam som finns till flera olika plattformar och är gratis.

/Désirée