Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1468 ggr
elineek89
0

Frilansfotograf?

Hej!
Finns det någon här som jobbar som frilansfotograf åt någon tidning eller liknande?

Jag sitter och funderar lite på att höra av mig till de lokala tidningarna som finns här i mina hemtrakter, jag tänkte bara kolla om någon vet vad som gäller när man jobbar med frilansuppdrag?

Jag fotograferar och har det som hobbyverksamhet när jag säljer mina bilder, kan man ta på sig frilansuppdrag ändå eller måste man vara en ''riktig'' företagare och registrera en firma osv?

Hjälp mig gärna lite ni som kan det här..

hydman
0

Att vara frilans innebär rent generellt att man är sin egen. Man har då ingen anställning utan driver oftast sin egen rörelse, vilket innebär att Du fakturerar kunden för utfört uppdrag/projekt. Nuförtiden så finns det olika tjänster, tex frilansfinans, som ger Dig möjligheten att fakturera utan att själv ha företag/firma. Denna tjänst kostar dock pengar men å andra sidan slipper Du andra bitar. 

Så, svaret är att man egentligen inte behöver registrera företag för att vara frilans. Några saker som man bör tänka på (oavsett hur man organiserar sig) är försäkringar och ansvarsbitar och hur dessa skall hanteras på kund och tredje man. Sedan skall man inte överdramatisera svårigheterna att driva företag. Det är i grunden inte speciellt svårt eller märkvärdigt, utan kan nog också vara rätt kul.

bamse6311
1

Kolla gärna lite på den HÄR sidan från Bildleverantörernas förening.

Som #1 skriver så måste du ju inte ha eget företag men en vanlig Enskild firma är inte så svårt att vare sig starta eller driva.

Jag känner en tjej som plåtar väldigt mycket, har vernissage och säljer sina bilder.

HÄR hittar du hennes hemsida.
Tror inte att hon har något emot om du hör av dig till henne om du vill veta hur hon jobbar med försäljning av sina bilder.

Bästa hälsningar,
Bertil

[PeterWem]
0