Tips på systemkamera?
Hejsan!
Nu är det så att jag har bestämt mig för att köpa en systemkamera när jag får lönen från sommarjobbet. Hade tänkt mig en kamera för ca. 4000-4500. Kameran ska jag ha mest för natur/djur bilder men ska även funka om man skulle vilja ta bilder inomhus. Jag vill kunna ta skarpa närbilder med bra fokus, som på bilden som jag bifogade, vill också att man ska kunna ta bilder i farten också. Älskar att lära mig nya saker så skulle vara kul om det finns lite inställningar som man kan fippla med också. Hoppas att ni kan hjälpa mig. (:
Svaret för dig är Nikon d3100, lägger du lite mer pengar på en kamera kan du skaffa dig en nikon d3200, har du en mindre budjet rekommendera jag nikon d3000, dessa aparater uppfyller dina krav till toppen av stapeln. Du kanske ska köpa en ett close-up filter också, eftersom du vill komm nära motivet, lägg bara på minnet att man kommer redan rätt så nära med närgränsen på objektiven på systemaparaterna.

Jag var nöjd med min Nikon D5000.
Det har kommit nyare Nikon senare men dom har nte verkat lika intressanta när jag läst m dem.
Enm prisklass ovanför har du Nikon D 7000.
Den är jag ännu mer nöjd med, men jag gav 7 000 bara för huset…..
#1 Jag har kollat lite på Nikon d3200 och tror att det kanske kan bli den. :)
Glöm inte att det inte bara finns Nicon på marknaden ;)
Cannon
jag själv fotar med canon eos 1100d och är nöjd med den faktiskt, en bra första kamera är det absolut och ångrar inte en sekund att jag köpte den, nu kostar den bara runt 2500 dessutom, om jag inte är helt ute och cyklar.. :)
bifogar en bild också, vet inte om den kom med(?) haha.. finns fler bilder att se på min sida www.johannaj.se om det skulle vara intressant :)

Ni har givetvis rätt: Det finns andra kameror än Nikon.
Anledningen till att jag rekomenderar Nikon är att jag har personlig erfarenhet av dem. Canonon har jag ingen erfarenhet av, och kan därför inte säga något om vilken eller vilka modeller som är bra. det skulle bara bli tomt svammel !
Annars är jag fullkomligt övertygad om att Canons modeller är precis lika bra som Nikons, om man bara väljer den rätta….
Jag har inte tagit ställning i det "stora religionskriget". anledningen till att jag själv har Nikon är dels att det under den analoga tiden var den kameran som proffsen anjvände punkt lust. Det är det inte mer. Men på den tiden hade jag själv Nikon, och jag har goda erfarenheter av dem.
När jag köpte min första digitala var det bara den kameran som verkade vara det bästa i den prisklassen.
Jaghar intrycket av att det växlar från årsmodell till årsmodell vilkent av märkena som är starkast i just den eller den prisklassen.
Hade det varit ett eller två år senbare hade jag antagligen köpt en Canon i stället….😃
Enda anledning varför jag valde Nikon var för pappa vägrade en Canon XD
Jag har också en Canon EOS 1100D, och det är min första systemkamera. Mycket bra "att lära sig" kamera tycker jag! Jag har en fotoblogg där jag bara tar bilder med min 1100D, kolla in där om du vill se mer bilder. Jag tar väldigt mycket foton på mina råttor, och då är det perfekt att ha på sport. :)
Min kompis har en 600D, och man får grymt bra bilder med den tycker jag. Bra skärpa i bilderna. ^^
Bild: Min systemkamera. :)
♥ Fingal ♥ Silver ♥ Tay ♥ Urchin ♥ Ceder ♥ Juniper ♥Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!
#0 ursäkta, men är det du som har fotograferat bilden? Om inte, har du lov att vidarepublicera den bilden?
/Désirée
#10 Undrar samma som du. Originalet finns på Deviantart