Redigera bilder, tips, RAW
Jag skulle gärna vilja ha ett bättre redigeringsprogram på datorn min. Just nu använder jag mig av photoscape, men när man sparar dom bilderna blir dom alltid så brusiga.
Photoshop skulle jag verkligen vela ha. Men det verkar jätte dyrt? Förstår mig inte riktigt på hur man köper det heller, är det på en cd?
Har ni några tips på bra redigeringsprogram för bilder eller har ni något tips på vilken photoshop man kan köpa för en billig peng?
Eller vad som helst för tips om att redigera bilder egentligen :)
…mina bilder blir förresten brusiga, det är bättre om man fotar i RAW väl? Fast jag gjorde det förra sommaren och när jag la in bilderna på datorn tog dom typ upp hela datorns minne 😉
Både jag och min syster använder också photoscape, och vad konstigt att dina bilder blir brusiga, våra bilder blir inte det. Du kanske sparar dem i dålig kvalitet? Sparar du dem i 95% som på bilden? :)
♥ Fingal ♥ Silver ♥ Tay ♥ Urchin ♥ Ceder ♥ Juniper ♥Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!
Hej!
Lightroom som är av Adobe som skapar Photoshop kostar runt 2500kr är jag väldigt säker på
Det finns ett program liknande Lightroom DarkTable http://www.darktable.org/
DarkTable Funkar för Mac och Linux och är gratis
RAW gör inte bilderna bättre.
När du fotar med RAW så tar kameran med mer information och annat som gör att du kan redigera fler saker än en JPEG/JPG fil
Hoppas detta hjälpte om du behöver mer information tveka inte på att fråga! 😃 Ingen fråga är dum!
Lightroom kostar 1205 kr.
Värd för Pensionärer
Det finns en RAW editor "Raw Therapea" Som är gratis fungerar på windows, Mac o Linux Nätan lika bra som Lightroom. Där du sen kan exportera bilderna direkt vald editor om du behöver klona eller ta bort
Sen har du "Gimp" (gratis) nästan lika bra som stora Photoshop. Ett annat alternativ ärPhotoshop Elements som har en bra RAW hanterare (windows o Mac) ett väldigt kompetent program för sitt pris (Ca 900:-)
Själv använder jag RawTherapea och Gimp för det mesta men i bland också Photoshop Elements när jag har lite brådis. Alla tre har ganska bra brusshantering, Den bästa brusshanteringen har du i kameran. Använd så lågt Iso som det nånsin går