Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1447 ggr
savonit
0

Amatör med systemkamera, tips? Eos 1100d

Halloj har inhandlat mig en systemkamera.
Och skulle vilja lära mig fotografera fina bilder.
Det är en Cannon eos 1100d med 18 - 55 is II. Har tidigare haft en casio kompakt kamera men den var mycket seg på att ta bilder så motivet han försvinna innan bilden blev tagen och bilderna blev ofta oskarpa.

Nu är det som så att vi är en familj med två aktiva barn så jag vill gärna kunna ta bilder i aktion, när de gör saker busar leker osv.

Men har nu läst runt lite och inser att det kanse inte alls blir bättre med en bättre kamera utan att det är fotografen som gör bilden.

Så då funderar jag på hur jag skall gå vidare här ifrån, för att kuunna plåta uber skarpa fräsha bilder.

höll tummarna för auto läge men det kanske var ett duumt kort. Tack

Inkanyezi
3

Börja med att köra Auto genomgående och ta massor av bilder, tills du börjar känna dig hemma med kameran. Om du vill ha mera kontroll, använd i stället läget P och välj fokuspunkt i mitten och lär dig fokusera innan du trycker av. När den står på Auto kommer den att använda alla fokuspunkter och du vet inte riktigt vad den ställer skärpa på, men om du använder P och en fokuspunkt, så har du kontroll över var skärpan ska hamna. Sedan gäller det att kunna fokusera, komponera och sedan trycka av, precis så, de tre sakerna i sekvens.

När du börjar få kontroll över var kameran ställer in skärpan kan du fortsätta med att ta kontrollen över hur den exponerar och hur den ställer vitbalansen. Det är ganska enkelt, men det funkar bäst att ta en sak i taget.

felixhaljeskog
2

Visst går det med Auto, men det blir bättre med Manuellt då det är du som styr över inställningarna.

Då ändrar du som exempel:
- Bländare, den hanterar ljusinsläppet, alltså hur mycket ljus du släpper in i kameran, och ändrar även skärpedjupet. Som exempel om du har en stor bländare, alltså en stor ljusöppning så blir bakgrunden mer ofokuserad och tvärtom.

- Slutartid, det är hur länge slutaren är öppen, alltså där ljuset kommer in ifrån, och som du säger att du vill fota "action", så vill du nog ha en ganska kort slutartid, beroende på ljuset i din omgivning.

- ISO, den anger ljuskänsligheten i kameran, t.ex. ett högre ISO tal gör kameran mer ljuskänslig, och bilden blir brusigare (hur brusigt beror på hur högt ISO tal du har), och ett lägre ISO tal gör den mindra ljuskänslig.

Tror det är dom tre inställningarna man borde lära sig att ställa in i första hand när man fotar manuellt, det kanske du redan visste om men skrev ifall att du inte kände till dom.

Sedan finns det ju andra inställningar att lära sig att ställa in för att få ut det bästa, t.ex. vitbalansen, som jag själv fortfarande kör på auto men håller på att lära mig att ställa in (den är lätt att glömma).

Annars för att få bra bilder, gå ut och träna, fota så mycket du kan, prova olika inställningar m.m. så kommer du kunna det där galant sen! 😃

savonit
0

Tack för braa respons.
Hade läst lite, lite om dessa saker men era komentarer var mera genomgående och förklarande.
Kameren på väg i express fart, att express känns så långsamt.

Men i alla fall.

Kan fortsätta ställa lite frågor här.
Vilket är bästa och stärsta gratls lagringsplats på nätet för att spara bilder?

Och finns det någon bra gärna svensk Gimp skola?
Tack

JazzBass
0

#3 - Det är väl flickr som numera erbjuder 1TB gratis lagringsutrymme åt alla. Det är sjukt mycket. Man kan ha olika privacy settings för olika bilder om man inte vill visa upp alla. Google Drive ger också mycket utrymme, åtminstone några gigabyte, men vet inte exakt. 

På andra frågan har jag tyvärr inget svar. Bäst är att söka på youtube efter gimp tutorials, kanske du kan så mycket engelska att du får nåt ut av dem i alla fall. I övrigt skulle jag kanske i första hand ändå rekommendera RawTherapee för fotoredigering, och spara GIMP till de tillfällen RawTherapees egenskaper inte räcker till. Det är så mycket som är svårt att göra i GIMP/PS som är mycket enklare att få till enkelt i en enklare råkonverterare. T.ex. en så liten grej som att justera vitbalansen är nästan övermäktigt svårt i dessa program, men en barnlek i en råkonverterare som ju är specifikt designad för fotoredigering. Själv använder jag i princip enbart Lightroom (som inte är speciellt dyrt heller idag) för fotoredigering. Det är väldigt mångsidigt och jag kan nu inte minnas när jag senast behövde redigera en bild i Photoshop Elements. Uppgraderade igår till Lightroom 5 och i och med de nya förbättrade klonverktygen har jag nu ännu mindre orsak att använda nåt annat än det. Kan ju säga rakt ut att jag är helt såld på Lightroom och kan faktiskt inte tänka mig börja använda nåt annat. Det är i mitt tycke med god marginal det mångsidigaste och mest lättanvända fotoredigeringsverktyget av alla jag testat.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

leemland
0

#3 Om du går in på bildredigering iFokus så finns där trådar med Gimpfrågor. Där finns också några tips om svenska gimpsidor :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/