Stativ hjälp!!!
Skulle bli ofantligt glad om ni kunde hjälpa mig!
Jag köpte ett stativ tidigare idag. Ett vivanco WT 3570.
Fösta problemet var att jag inte kunde vinka plattan, alltså om man satte fats kamrnan få fotoade den upp i tanket :S tro att jag lyckades lösa de genom att snurra på hantaget som man har för att styra med och den som man har för att kunna vrida kamran runt sin enga axel. Nu kan jag alltså rinkta kamran vart jag vill.
Dock sitter problet i att jag lyckades skruva loss hela hantaget och kan inte fösta den igen, samt att jag inte kan "låsta" rikigen, som om jag fäster kamra + långzon tippar den….
Är de handhavande fel eller fel på stativet från början så att jag ska gå tillbaka med det? Snälla hjälp!
Kram
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se

Ok! pappa lyckade så tillbaka styrskpaen, men hur gör man för att låsa den?
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se

Spaken på ett kinohuvud används för att låsa huvudet i tippled, medan andra rörelser har andra ställskruvar. Man låser genom att dra åt. För att frigöra lossar man bara lite grann, kanske ett halvt varv som mest.
På det här stativet kan man också tippa kameran i sidled för höjdformat, och det har en annan skruv, en vingskruv vid bakkanten av plattan.

Tussen tack!!! Nu funkar det!!
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se

Får jag fråga dig(alla andra med såklart) de här stativet väger 1,53. Jag är tänkt att främst ha de för att fästa kamran på vid filming, men är de för lätt så att de välter lätt? Under mina probelm tidigare idag var jag inne på att byta och köpa en billigare variant och då lite tynger och antaligen bättere kvalité på det :) hur stor blir skillnaden?
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se

Om du inte höjer pelaren så är stativet stadigt nog, så länge det inte blåser. Du kan hänga något tungt inunder, exempelvis kameraväskan. Så brukar man göra för att få mer stabilitet.
Vivanco är generellt inte särskilt bra stativ, så jag tror inte att en dyrare variant av samma skulle göra någon större skillnad. Men du kan få god användning för det du har om du inte är alltför oförsiktig med det, och om du inte hissar upp stången i mitten. När den är uppe är det mycket ostadigt.
Förmodligen är tyngre stativ inte billigare, utan dyrare. Det brukar vara så i alla fall.
Om det är "för lätt" beror såklart på vad du har för kamera och i vilken miljö du använder det. Skillnad på inomhus, eller stormiga höstbilder utomhus.
mvh Martin

Mennar såklart dyrare… De var lite av ett spontan köp, gör lite mer undersökningar och kan så klart tänka mig att byta märke :) Har en nikon d90 med batterigräpp, har ett fast 50, och ett långzoom 70-300. Har även planer på att någon gång i framtiden fixa ett vidvinkl. Främst utom hos sker fotograferingen! Tips på bra stativ runt 1000 lappen?
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se
Men har du hunnit utvärdera stativet överhuvudtaget? Du har köpt det idag och funderar redan på att byta? Jag skulle nog satt mig in i hur det fungerar (läst instruktionsboken t.ex.) och sedan testat det lite innan jag hastat vidare (framförallt om detta var ett impulsköp, finns ingen anledning tycker jag att göra ännu ett impulsköp).
Tänk på om du använder ditt teleobjektiv att maxvikten på stativet är 4 kg, vet inte vilket objektiv du har men en del är ju rätt tunga. Och tänk också på att det är bättre att fästa stativet i ett fäste i objektivet om det har stativfäste, än att fästa det i kamerahuset (det blir bättre balans/jämnvikt då).
mvh Martin