Foto iFokus

Foto

Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 1083 ggr
Pia
0

Örhängen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har försökt få till en rättvisande bild så gott det går på priset i Påskfototävlingen på Katter, men tålamodet tryter…

Nu tyckte jag den här blev ganska ok, tagen utan blixt i befintligt dagsljus, med örhängena hängande på en äggkopp. Tyckte det blev lite karusellkänsla av det hela, man zoomade in på ett örhänge i gruppen medan de andra bildar lite suddiga detaljer. Visst skulle bakgrunden ha varit renare, men jag är nöjd med ljus och skärpa. Vad tycker ni?

Det blir ganska trist att fotografera örhängen liggandes, och jag är inte så förtjust i dem hängande på en modell heller. Kanske är det här med att hänga dem på en kruka, mugg osv en bra sak? Vad tror ni, har ni några kreativa förslag på hur örhängen kan fotas så det blir lite "liv" i bilden?

bjorsa
0

Tycker de var riktigt tjusiga örhängen och för mig fungerar bilden bra dvs jag ser vad de är för något å jag tycker de var snyggt

mvh/bjorsa

Anne
0

Jag tycker att det var riktigt fiffigt. Möjligen skulle jag velat ha med lite mer av "kroken", så att säga…

Pia
0

Tack:) Kroken, det skall jag tänka på.

Inga andra kreativa förslag till örhängesfotografering?

Tom
0

Jag är nog lite av den gamla skolan när det gäller smyckesfotografering. Ett smycke ska kunna bära sig självt annars ska man göra om smycket, inte bilden.

Det var ingen kritik mot dina smycken Pia. Jag tycker att de ser jätteroliga ut! =)

Tom

Pia
0

Tack, Tom:)

Nej det är mer att jag känner att det är fint om det blir lite "liv" i bilden, just örhängen tenderar att bli lite platta när man lägger dem ner. Men jag skall försöka gå efter mina egna idéer och hänga upp dem istället.

Tom
0

Pia, hur har du gjort katterna? Är huvudena gjutna? Vad är det för material i kroppen?

(Kanske inte rätt forum. Ska vi flytta över till mig istället? =)

Tom

Robert
0

När jag tittar på bilden så förknippar jag inte smyckena som örhängen. Jag tror att ett smycke gör sig bäst där den ska sitta hur vacker än bilden kan vara.

Hälsningar

Robert

Pia
0

Tom, huvuden är små gjutna silverhuvuden, eftersom jag beställt dem på nätet så vet jag liksom inget mer…:) Kroppen är gjord av glaspärlor, i just det där fallet handgjort konstglas. Vanligtvis så är det glaspärlor med liten silverkrage + huvud - som skymtar till höger och vänster i bild.

Tom
0

Aha, så du har inte gjort örhängena själv? Jag trodde det.

Tom

Pia
0

Jo jag har gjort dem själv, men av små beståndsdelar, d v s jag har inte gjutit huvudena själv, tillverkat mitt eget glas, hattnålar eller öglekrokar…:)

Anne
0

Klent Pia, klent.  Flört

Pia
0

:)

Fotord
0

Instämmer till fullo :-D

Pia
0

uj uj…:)

Tom
0

Disapointeeeeed!

Jag syr mina egna kläääder…  :-)

Tom PH

Pia
0

*lol*

Precis som du snickrar din egna hyyyyllor och naturligvis odlar dina egna träd för dessa hyllor, så förstår jag att du har dina egna får, som du klipper, kardar ullen från och spinner och väver tyget som det till slut blir trendiga, exklusiva plagg utav *häpp*

Tom
0

De va inte ja som börja. De va dom! Dom e dumma!

----------------------------------

Närå, jag förstår. Du skulle i alla fall prova att göra silverdetaljerna själv. Det är så otroligt roligt. Och du kan ju göra exakt som du vill. Sen kan du såklart låta gjuta det om du vill ha flera.

Tom

Pia
0

Ja dumma dem då! :)

Hur gör man då då? Låter onekligen spännande! Om det nu inte är rent silversmide… Jag började nämligen på en silversmideskurs för ett par år sedan, men hoppade av för jag insåg att det grova hantverket inte var min grej, filar, hammare, slå, banka, forma, syra, gasol, nja…:/ Men det kanske finns något mycket trevligare sätt att gå tillväga på?? Det vore framförallt toppen att kunna göraa själva örkrokarna och lite snygga, udda lås och öglenålar och…:)

Tom
0

Det är klart att det är rent silversmide att smida i silver… ;-)

Men jag kan absolut inte hålla med dig om att det måste vara ett grovt hantverk. Om man pysslar med korpus är det riktigt grovt och mycket bankande och så. Men att göra smycken är verkligen ett pyttejobb. Detaljer, former, känslan i materialet…härligt!

Du skulle ge det en chans igen.

Tom

Pia
0

Förmodligen så skulle man satsa på lite praktik hos en smyckessilversmed istället… Fast det var en ring jag började med, som då aldrig blev klar…:/

Tom
0

Var gick du någonstans?

Tom

Pia
0

Folkuniversitetet. Hade tänkt att jag skulle påbörja min bana som filigran-smyckeskonstnär, men se så bidde det inte…

Tom
0

Jo jag anade att det var Folkuniversitetet men var/hos vem?

Tom

Pia
0

Oj då, hm det var en tjej i 30-årsåldern, ganska liten och kortklippt…Visst var det en bra beskrivning?:) Skall kolla upp om jag har hennes namn någonstans.

Tom
0

OK.

Tom