Ännu en 18x zoom kamera
Panasonic gör nu som Olympus och lanserar FZ18 med 28-504mm omfång. Hyfsat pris dessutom, billigare än Canon S5.
Tyvärr väntar jag mig inte så mycket av bildkvaliteten (pga överagressiv brusreducering och smetiga detaljer) men det skall iaf bli spännande att se vad den presterar. Och om den skulle vara "halvbra" (sony H9 var inte halvbra, den var kass) så kan man kanske köpa denna och kombinera den med en annan kamera med bättre bildkvalitet för de lägen då man inte behöver zoomen.
Många fler spännande lanseringar är att vänta under juli och augusti.
Zoomkriget bara fortsätter. Kan inte folk gå närmare i stället. Kan ju inte bli bra bilder på sådana avstånd som kräver sån zoom om man inte har ett fett teleobjektiv på en Slr.
Men dom med Olympusen verkar ju iofs nöjda med den..
Jag gillar min olympus o den har precis det jag önskade. Ångrar inte en sekund att jag köpte den o jag vet fler.
//Pia
Vi har en av modellen före som sambon använder, en sp500uz och den har tagit riktigt bra bilder den också.
Konsumenten kräver att få en kamera som kan göra allt inklusive brygga kaffe. Det innebär tyvär att man måste kompromissa med sämre bildkvalitet som resultat. Nu är det väl så att dom flesta som köper en sådan kamera är nöjd med bildkvaliten eftersom dom mest tar bilder på familj, vänner och kanske en suddig bild på ett djur på avstånd.
Jag tror att dom som vill ha bättre kvalitet på sina bilder köper en DSLR.
Eddie
Vad gäller olympusen tycker jag nog inte att bilden försämras avsevärt vid full inzoomning, däremot saknar jag ett stativ. Det gör ju att det är svårare att inte få med någon rörelseoskärpa på något sätt när jag vill zooma in ett motiv.
Att hålla på o fiffla med objektiv hit o dit o joxa är inte min grej så jag tycker det är underbart att det finns ett mellanting.
Vad gäller kaffe så hoppar jag nog över det i kameran;)
//Pia

Eddie: Vilken är modellen som kanbrygga kaffe…det vore ju perfekt att ha med på fototuren… ;)
#6 Canochino. Ett måste för alla naturfotografer. För stads fotograferna finns Nikopresso och för traditionisterna Pentax lila.
Eddie
Haha nu garva jag på mig. För helgbruk finns ju också Sony IVA säljs ofta på taxfreebåtarna i 24 pack.
Precis =) Dessa långzoomare stämplas ofta som "resevän" så brygga kaffe vore ypperligt. Kanske nästa års modell.
Vad gäller bildkvaliteten på FZ18 så förväntar jag mig inga problem med kromatisk abberation eller distorsion. Panasonic använder bra Leica linser som bör klara denna utmaning.
Vad som begränsar bildkvaliteten är sensorn dränkt med 8 megapixlar. Tack och lov kan man ställa ner styrkan på brusreduceringen (och även fota RAW om så önskar). Men då ökar brusnivåerna. Brus är dock bättre än smetiga detaljer och det är bra att möjligheten finns att ställa in styrkan på denna parameter.
Jag har sett några testbilder i fullstorlek och bilderna ser inte helt dåliga ut.
Jag väntar till slutet av augusti när alla tillverkare lanserat sina nyheter, sedan uppgraderar jag mitt kamerapaket. Behöver nog köpa 2 kameror, en långzoomare och en med högsta bildkvalitet. Denna kamera har en chans.
Fujifilm lanserar en likadan. 18x. 27-486mm. Utseende och specifikationer påminner oerhört mycket om Olympus sp550.
Denna har bättre sensor men sämre lins än FZ18. En rolig funktion är att man kan ta 15 bilder per sekund i resolutionen 2 mp (eller 7bilder/s i res 4mp). Det är särskilt kul vid sportarrangemang. Speciellt i kombination med 18x zoom och korta slutartider är det riktigt cool grej där man kan fånga ögonblick som annars vore omöjliga.
2 roliga kameror på 2 dagar.