Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 73 ggr
Annikabj
2025-05-04 14:33
0

Actionkamera tips

Hej Alla!

Jag söker tips på en bra och lätthanterlig actionkamera.
Jag har en Nikon D5300, men tycker ibland det är för mycket att bära omkring på när jag är ute och reser.
Jag tänker att en actionkamera bör ge bättre kvalitet på foton än min mobil som inte har särskilt bra kamera. Efter mina resor vill jag gärna kunna göra fina förstoringar också.
Jag såg reklam på en VividRush för knappt 2800:- Hur är den? Eller tips på annan?Jag känner jag har inte tillräcklig kunskap för att kunna fatta ett bra beslut.
JOm ett par månader ska jag ut och resa tillsammans med dom två barnbarn som är tonåringar. Vi ska snorkla på Stora Barriärrevet, ut på äventyr i regnskog bland annat. Det blir mycket action för oss.
Jag blir jättetacksam för alla tips och råd!
Farmor Annika

johan
2025-05-04 19:57
0

Jag har bara erfarenhet av GoPro när det kommer till action-kameror. Jag tycker inte dom är alls bra för fotografier. Nästan alla var väldigt vida vinklar.

Ska den utsättas för ett hårt liv och klara att vara under vatten?

Till sånt är GoPro väldigt bra. Men som vanliga snygga semesterbilder eller porträtt tycker jag den är rätt kass.

Mvh // Johan

Annikabj
2025-05-04 23:08
0

#1: Tusen tack för ditt svar Johan, jag vet ju inte mycket om actionkameror så jag uppskattar din åsikt.
Jag kommer inte att filma särskilt mycket, jag vill få fina foton av bra fotokvalitet på pojkarna, naturen och bilder som visar vad vi gör, ser och upplever.
Kanske bättre då att satsa på en liten kompaktkamera vid dom tillfällen systemkameran och objektiven blir för mycket att bära på.
Hälsningar
Farmor Annika

johan
2025-05-05 06:53
0

#2: Ja, då är en vanligt kompaktkamera att föredra. Och hittar du en man kan byta objektiv på är det ännu bättre.

CyberPhoto, Scandinavian Photo och Rajala har bra utbud, även begagnat och du kan få bra hjälp från deras personal, även online.

Mvh // Johan

Annikabj
2025-05-05 07:57
1

#3: Godmorgon Johan!
Stort tack för dina råd, jag är glad för dom! Det får bli en liten kompaktkamera.
Önskar dig en fin dag!
Hälsningar
Annika