Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2928 ggr
tlover
11/23/14, 4:31 PM

Produktfoto, dåligt ljus

Hej

Jag har ett litet problem. Jag ska ta produktbilder men har inte så jättemycket pengar att lägga ut på en studio. Jag tog några foton idag och märkte att ljuset inte alls blev bra (och mycket annat, blandannat blev nästan alla bilder sneda för att jag koncentrerade mig för mycket på ljuset).

Först blev ljuset för blått/sterilt men vi hade ett till ljusrör så vi kunde byta men nu blev det för gult istället (men det var bättre än det blåa/sterila iallafall).

Det är massa andra fel också som säkert ni vet bättre än jag men jag behöver veta vad jag kan köpa (el bygga) för att  få det bättre.

Det jag har är en Canon EOS 40D, ett ljustält 80x80 cm och ett hemmabyggt ljussystem (ett lysrör uppifrån och ett från sidan) som min man byggt dvs vanliga lysrör. Som stativ har jag en riskudde på div olika stadiga saker men det funkar bra bara man kommer ihåg att det kan bli snett.

Jag är en nybörjare så varning för dumma frågor sen.

l'm back

Annons:
tlover
11/23/14, 4:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ehh det kan vara bra att bifoga en bild också kom jag på.

Vår nödplan är att jag helt enkelt får fota ute då jag inte brukar ha problem med ljus då.

l'm back

justdied
11/23/14, 4:59 PM
#2

Se till att du har samma färgtemperatur på båda ljusrören - Ju närmare dagsljustemperatur dess bättre (men inte nödvändigt)

Kolla manualen på din Canon kamera och lär dig att vitbalansera manuellt med ett vitt eller neutralgrått papper

Ovanst borde lösa det mest akuta men vill du gå vidare så:

Lägg till mer ljuskällor, ljustält gillar ljus från "alla håll" ett ljus/sida samt ett uppifrån sen dessutom ett vid kameran för motivbelysning - antar att du kanske vill använda kamerans inbyggda blixt för att belysa motivet vilket inte är dumt - men tyvärr så kommer du då antagligen att få "blandljus" eftersom dina lysrör antagligen har en grön alt rödaktig färgton och din blixt ligger närmare ett neutralt "dagsljusaktigt" ljus .. blandljus gör det mkt svårt att få till vettiga färger i bilden…

Förstår att du har tight budget men skulle ändå överväga att byta ljuskällor
dimbara halogenspottar är ok om du följer mitt råd överst ger dig dessutom möjlighet att balansera ljuset men du behöver antagligen ett gulaktigt färgfilter på blixten för att undvika blandljus (om du inte sätter en spot vid kameran)

Neutrala LED-lampor är ett bra val dessutom så har de mer "rätt färgtemp" för att funka med din blixt köp billiga på Jula/Biltema och sätt in i billiga armaturer

tlover
11/23/14, 5:09 PM
#3

#2 Tack ska tänka på vitbalansera, nästa gång, jag glömde det helt.

Hur fel blir det med att taklamporna (som inte är dom som är direkt vid ljustältet) är blåaktigt och dom till lamporna är gulaktiga?

Dom jag har "till ljustältet" är så nära jag kan komma (enligt vad jag kan avgöra) men dom i taket är en helt annan ton.

Blixt är väl inte det bästa till keramik? då blir det ju blänk i den. Jag ska fota delvis keramik och glas men även annat.

Jag får försöka med att ljusbalansera först (ev beroende på hur jag kan göra med mitt taklamp/ljustältlams problem)

l'm back

Inkanyezi
11/23/14, 5:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Kamerans inbyggda blixt är nog värdelös här.

Och som nämnt, har det inte så stor betydelse vilka lampor man har, utan det viktiga är att alla har lika färgkaraktär. Du behöver nog inte släcka taklampan.

Däremot kanske inte ljustält är det ljusaste idén.

Men det går att använda kreativt. I pappersaffärer brukar man kunna köpa lite tjockare papper som är färgat. Det finns också grått och svart. Om du skaffar en bit svart, och skjuter in en tillklippt bit på ena sidan i ljustältet så får du bort ljuset därifrån.

Om du tar en bild så, och med lampa bara på ena sidan, så kanske du får en idé till vad jag är ute efter. När man ska återge formen är det bättre att ha riktat ljus än att det kommer från alla håll. Ljustältet blir ganska lätt lite grann som mulet väder - gråtrist. Riktat ljus ger mer kontrast. 

Man kan forma ljuset med hjälp av svarta bafflar som äter ljus, och genom att placera lamporna, så att de ger mer riktat ljus. En lampa mycket nära väggen på tältet ger mer punktljus än en som är en bit ifrån. En lampa som lyser från en springa baktill i tältet kan ge en ljus kant som reflekteras från kärlet utan att inverka på annat sätt. Man kan göra en smal spalt med svart kartong som man lägger på tältet och riktar lampan mot för att få en liten lysande yta med lagom intensitet.

Vitbalansen är ett kapitel för sig, och det finns i bruksanvisningen till EOS 40D. Man måste ta en bild med vilken Vitbalans som helst av en vitreferens, och sedan använda den för att ställa in en egen Vitbalans. I länken här nedanför finns regndansen för 1000D, jag misstänker den liknar det man gör på 40D.
http://foto.ifokus.se/discussions/4d71449cb9cb462244059b0c-vitbalans-canon-1000d#1

I ljustältet kan du använda själva tältet som vitreferens. Rikta lampan mot tältväggen och ta din referensbild från andra sidan, alltså enklast den bakre väggen. Då får du en referens på lampans färgtemperatur. Du bör ställa kompensering minst ett helt steg för den bilden, men inte så mycket att den blir överexponerad och klipper. 

Och när du sedan tar bilderna, ska du också kompensera lite plus, för att omgivningen ska bli vitare. Det ljusaste i din bild bör närma sig att det klipper. Troligen är det ungefär +1, möjligen lite mer eller mindre för att få tältet vitt och rätt ton på skålen.

Inkanyezi
11/24/14, 11:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Nybörjare eller gammal, gör egentligen inte någon större skillnad, annat än att man som ny kanske inte har hunnit skaffa sig ovanor.

Som du kanske förstår är jag inte någon stor vän av tältet, utan jag föredrar att ha öppet runtomkring, för att jag tycker att det blir lättare att sätta ljus. Jag har hittills inte sett mer än ett par bilder som har blivit bra i ljustält, medan de flesta har stora bekymmer att få till någonting som ser bra ut.

Men det kan ju underlätta om man behöver få en neutral miljö som ser likadan ut på bild efter bild. Det kan man göra också om man så att säga kör från scratch. Friläggning är möjligt på båda sätten, men framför allt är det lättare att sätta ljus om man kan flytta lampor och ljusmodifierare fritt.

Tyvärr har prophotolife.com försvunnit från nätet, där fanns det mesta man behövde lära sig om belysning på små grejer, men en del av videosnuttarna finns på tuben:
https://www.youtube.com/results?search_query=+prophotolife.com

Jag brukar mest ställa mina grejer direkt på bordet, och när jag vill ha helt jämnt och neutralt underlag har jag oftast en gammal sidoplåt från en datorlåda som är ljusgrå. Men jag frilägger nästan aldrig.

Idag hittade jag en fin liten tekanna på Myrorna, och jag kunde inte låta bli att lägga vantarna på den direkt. Det är Vernons allra minsta kanna, som inte finns att få längre. Den andra jag hade av Vernons har min fru givit bort som present. Den var mycket större än den här, den största. Nu finns bara en mellanmodell att få, med ett ställ där man kan sätta värmeljus. Men jag gillar den här lilla, jag får två koppar ur den, och den är perfekt när jag ska laga te till mig själv. 

Bilden är tagen i väldigt gult ljus, som kommer från mitt lysrör över diskbänken, som är till höger utanför bilden. Jag håller en vit kartong som reflektor till vänster för att lätta lite där, och jag har vitbalanserat efter hur ljuset är vid tekannan. Det här är alltså ett lysrör färg 827, med en stor del av ljuset reflekterat från ljusgult kakel över diskbänken, men eftersom jag har ställt manuell Vitbalans, blir bilden neutral. Exponeringstiden är 1/5 sekund vid f/4 på 50 mm.

Inkanyezi
11/25/14, 1:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag lägger upp en till här, tagen med en enda ljuskälla, som i det här fallet är ett fönster. Man kan lika väl skapa ett konstgjort "fönster" genom att dra ner en vit gardin och lysa på den - eller öppna ett fönster var som helst på samma sätt. Häng upp ett lakan och rikta lampan mot lakanet, så vips har du ett fönster. Om bara vitbalansen står rätt, så blir återgivningen neutral.

Kameran klarar att ta bilder i mycket svagt ljus, så det gör inget att det kan bli en lång exponeringstid. En bönpåse, lämpligt uppallad, är absolut tillräckligt stadig för att ta såna här bilder. Du kan alltså göra likadant med sådant som du har redan. Kameran, bönpåse, fönster och skål. Man kan behöva lite efterbehandling också.

Här har jag ett minimum av ljusmodifierare - det är bara fönstret, och så har jag sett till att skålen inte speglar in något annat än den neutrala pappskiva som ligger under. Blanka föremål får man se upp lite med, så att speglingarna inte blir störande. Det är risk att färger från omgivningen speglas, vilket kan ge föremålet fel karaktär.

Det jag vinner här, genom att bara lysa från ett håll, är att jag får en markerad skuggsida, där man kan se hur det lyser igenom de transparenta kornen i porslinet, vilket är det karakteristiska för en sån här risskål. Om man tar den i tältet förlorar man den effekten, men här lyser "riskornen" på skuggsidan. Vill man ha dem att lysa lite mer, kan man rikta ljus snett uppifrån/bakifrån mot skålen. Om man bara har en ljuskälla kan man använda en spegel till det, t.ex. rakspegel som koncentrerar ljuset.

Det jag har använt här är enbart en neutralgrå pappskiva under skålen och fönsterljuset in från sidan. Högdagrarna inne i skålen och på kanten ger bilden lite liv, och ljuset genom de genomskinliga kornen visar karaktären på skålen. Den grå bakgrunden separerar sig väl från skålens ljusa sida.

På så här nära håll är skärpedjupet litet också när man bländar ner, och man får aldrig riktigt skarpt över hela föremålet. Man får se till att skärpedjupet täcker det som är väsentligt, och helst att det inte blir alltför oskarpt i framkanten, vilket är störande när man tittar på bilden. Det är bättre att skålen blir oskarp baktill.

Om man öppnar den i ett eget fönster och sedan drar ner den till lämplig storlek, så ser man ganska väl att den ser bättre ut i litet format än i stort. Såna här föremål ser ofta bäst ut när man ser dem i naturlig storlek på skärmen eller utskrivet, och i mindre format ställs också lägre krav på skärpa.

Annons:
Inkanyezi
11/25/14, 2:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Och här är samma skål på mitt köksbord med enbart motljus från fönstret.

tlover
11/26/14, 2:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Det börjar bli lite bättre, det är mycket kvar att lära men ändå.

l'm back

Inkanyezi
11/26/14, 3:21 PM
#9

Om du PM-ar mig din adress, kan jag skicka en grej som du kan använda för att vitbalansera.

Det fungerar aldrig helt bra med "AWB", helt enkelt för att det överhuvudtaget inte finns någon automatisk Vitbalans. Den "automatiska" bygger på gissningar, och det blir nästan alltid fel, särskilt när man använder lampor.

Inne i tältet du har kan du använda tältsidan som vitreferens, där lampan lyser igenom den. Alltså att du låter fläcken som lampan lyser genom täcka den runda mittfläcken i sökaren när du tar bilden som ska användas för att ställa in en egen Vitbalans. Den får inte bli överexponerad, utan den ska ligga en bit till höger i histogrammet utan att blinka för högdager när man har högdagervarning.

Så länge du tar i jpeg måste du ställa Vitbalans rätt för att få bra färger. När man tar RAW kan man göra det efteråt i omvandlingen. 

Bilden blir antagligen bättre om du sätter lampa bara på ena sidan av tältet. Det är en början, innan man modifierar med skärmar och bafflar för att få ljuset som man vill ha det. När tältet är belyst från alla håll och inga av dess ytor är täckta får man ett skuggfritt ljus som har mycket låg kontrast. Det blir "gråmulet" och sämre skärpa genom den låga kontrasten.

Om man inte heller kompenserar för allt det ljusa runtomkring burken, så blir bilden också mörkare än den borde. Så om du använder automatik ska du kompensera plus när det är så mycket vitt. När du tar manuellt, ska ljusmätaren visa ungefär ett steg över, alltså att du inte ska ställa visaren i mitten, utan på plus ett.

Inkanyezi
11/26/14, 3:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Jag tänker mig att din burk i tältet kanske borde se ut mer ungefär på det här sättet när du har fotograferat den. Om du öppnar mitt skärmklipp i en egen flik, kan du se det i fullt format och om du tittar till vänster, ser du under Historik vad jag har gjort. Först Vitbalans, sedan Exponering. Jag valde ett område till vänster om burken för vitbalansen. I histogrammet uppe till höger, ser du att jag drog "Exponering" bara precis till innan det blir klippning i blå kanal. Man kan göra bilden ljusare om man tillåter att det klipper.

tlover
11/26/14, 3:40 PM
#11

#9 Jag ställde in det efter ljustemperatur (så det blev många foton innan detta men jag tyckte det blev bäst) jag försökte först att ställa in vitbalansen via kameran men jag fick inte det att funka men jag ska testa det nästa gång (vår instruktionsbok var borta men min man hittade en på nätet).

Nu hade jag två lampor på ungefär samma ställe (ovanför) men jag ska testa massa annat sen, blandannat att ha en lampa från sidan.

Jag testade också att göra ett "miniljusbord"  på diskbänken, men jag höll inte på lika länge med den så den blev inte lika bra.

Slutartiden ställde vi också in manuellt, jag tycker däremot det är svårt att se hur fotona blir på skärmen på kameran så jag tycker sen att det lätt är för ljust el för mörkt.

l'm back

Inkanyezi
11/26/14, 3:50 PM
#12

Du har instruktionsbokens sida för egen Vitbalans i inlägg #4 i den här tråden. Öppna bilden där, du kan skriva ut den om du vill, så kanske det är lättare tillgängligt när du fotograferar.

Dina lampor är inte 6500 K dagsljus, utan de är 5500 K om min Vitbalans i Darktable stämmer. Så du kan ställa 5500 K eller 5400 K så slipper du det gulaktiga färgsticket. När man använder LV, så ska bilden visas med rätt färger om vitbalansen står rätt.

tlover
11/26/14, 3:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#12 Jo jag får nog skriva ut det till nästa gång, den här gången läste jag just innan men sen när man stod där med kameran så hade man glömt endel.

Jag tror jag ställde in den på lägre till och med, men jag kan ha fel. Jag tror jag ska ha en anteckningsbok bredvid för att skriva ner lite noteringar nästa gång.

Jag tog ett foto som hade 100 mindre i K men det tyckte jag blev för blått men kanske inte blev det.

(Snett blev det i alla fall)

l'm back

Annons:
Inkanyezi
11/26/14, 4:22 PM
#14

Nej, det är inte för blått. Om tältet är vitt, så är burken lite grön, en ljust grön nyans, och den kommer inte fram om man inte ställer vitbalansen rätt.

Om du tittar på bilden av Darktable, så ser du att i histogrammet finns en hög topp till höger. Den toppen är den vita bakgrunden. I den toppen finns en dominans av blått, som klipper om man drar upp exponeringen mer, men det går bra att göra det, om man vill ha bakgrunden ännu vitare. 

Bättre än att jiddra med reglaget "Exponering" i omvandlaren är att exponera mer från början, men om du har Auto-ISO, så kommer kameran att ändra ISO så att bilden blir mörk i alla fall. Så man måste se till att Auto-ISO inte är på, och så ställer man slutartiden så att mätaren visar ungefär ett steg över.

Det är rätt många bollar i luften, och innan man har det hela i ryggmärgen kommer man att ta många bilder som inte blir perfekta, men det lönar sig att gå igenom den pärsen.

Inkanyezi
11/27/14, 12:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

#13 Du har samma typ av färgstick i den här bilden, men inte lika mycket som i den andra. Jag tänker visa här, hur jag ändrar den, så att den blir närmre vad jag tror att du är ute efter.

Det är inte riktigt rätt att göra det här från en jpeg-bild, men eftersom felet är ganska litet och bilden är underexponerad, går det ganska bra att ändra vitbalansen. Jag öppnar bilden i Darktable och så väljer jag Vitbalans (höger sida), där jag med pipetten som jag hämtar till vänster märker ut ett område som ska bli neutralt.

Darktable är ett fritt program, som också finns till Windows numera, även om det kanske inte är översatt till svenska.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Darktable
Darktable kan öppna råfiler från din kamera (.CRW, .CR2).
Det är bättre att använda en råfil än en jpeg, då den tål bearbetningen mycket bättre.

Också det andra programmet som jag använder, Gimp, är fritt och har öppen källkod och finns till alla operativsystem.

Lägg märke till de tre höga pikarna i histogrammet uppe till höger, en för varje färgkanal. De ligger inte ihop som de gör när färgen är neutral, utan de är separerade. Den här ljusa bakgrunden saknar blått och har för mycket rött och gult.

Inkanyezi
11/27/14, 12:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

På den högra sidan väljer jag att i stället för att ta kamerans Vitbalans använda den från området jag har märkt ut, och när jag gör det, blir hela bakgrunden grå, ganska jämnt grå. Lägg märke till hur de tre färgerna i histogrammet har ändrat läge i den här bilden från den förra. De tre topparna har flyttat ihop, färgen är neutral.

Inkanyezi
11/27/14, 12:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Sedan väljer jag verktyget Exponering, där jag lägger pekaren och rullar med hjulet tills jag tycker att bilden är lagom ljus. När jag gör det petar jag rätt många pixlar "över kanten", så att de klipper, men jag låter dem göra det, för att få väldigt ljus bakgrund. Eftersom det inte är en råfil jag håller på med, kommer den att få lite artefakter, som blir lite färgtoner i det vita, men de är mycket ljusa, så ljusa att de knappast märks.

Inkanyezi
11/27/14, 12:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Nästa steg är att exportera bilden. Eftersom det är en åttabitars jpeg från början här, väljer jag att spara den som PNG i åtta bitar för att fortsätta i Gimp med att räta upp burken och öka kontrasten lite. Jag skulle kunna öka kontrasten i Darktable, men jag väljer att göra det i Gimp.

Kontrasten ökar jag därför att ljustältets ljus är mycket mjukt, vilket dämpar kontrasten, och den här burken har ganska låg kontrast. Man ser också i bilden nu att ljuset inte faller bra. Det saknas ljus på framsidan, eftersom ljus kommer från alla håll utom framifrån. 

Exporten görs i katalogläget, som visar alla importerade bilder.

Inkanyezi
11/27/14, 12:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Här har jag öppnat bilden i Gimp och justerar kontrasten med hjälp av kurvverktyget. Det kan göras på andra sätt också, men jag tycker att det här kurvverktyget är lätt att arbeta med. Jag ökar gammakurvan lite grann, lyfter det ljusa, så att färgskiftningarna i bakgrunden minskar, och sänker det mörka, så att kontrasten i burken ökar. Man ser att kurvan på mitten är lite brantare än den raka från hörn till hörn som man börjar med.

Inkanyezi
11/27/14, 12:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Nästa steg blir att ställa burken rakt, då kameran låg lite snett när bilden togs. Jag väljer verktyget Rotera och vrider tre grader åt höger.

Annons:
Inkanyezi
11/27/14, 12:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Eftersom burken är tagen med relativt stor bildvinkel från nära håll och något uppifrån, är toppen lite bredare än botten, så jag väljer med perspektivverktyget att trycka ihop överdelen lite från sidorna och dra ut underdelen lite grann åt sidorna. Samtidigt gör jag burken lite längre, eftersom den blir en aning hoptryckt av att den har tagits i sned vinkel uppifrån.

Inkanyezi
11/27/14, 12:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Jo jag vet, jag drog ut den för mycket på höjden, men det fixar jag snart genom att trycka ihop den igen. Nu skär jag ut en lagom bit för att spara.

Inkanyezi
11/27/14, 12:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Jag exporterar sedan bilden till det format jag vill ha. Också i Gimp exporterar man, eftersom Gimps interna format är .xcf och om man bara väljer spara, så får man en XCF-fil som man inte kan använda på webben eller skriva ut.

Inkanyezi
11/27/14, 12:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Nåväl, så där hög var den ju inte, så jag öppnar min sparade XCF igen och trycker ihop burken lite grann innan jag exporterar den som jpeg. Jag vet ju inte precis hur stubbig den här burken är, så jag kanske inte har tryckt ihop den tillräckligt, men det går att joxa så här med den för att få den dit man vill ha den.

Här är den återuppståndna burken, med vit bakgrund och förhoppningsvis färg som närmar sig den färg den har. Kanske jag gjorde den lite för hög, men den har råkat bli utsatt för någonting som har tryckt ner den lite. Man får göra tänjandet på känn, och när man har den riktiga burken framför sig är det lätt att ge den rätt form. 

Jag har inte gett den mer skärpa, eftersom jag inte vet vilket slutligt format som skulle kunna vara aktuellt. Om man ska trycka den, så ska det helst vara många pixlar, men om den ska till webben ska den vara mycket mindre än så här. Skärpa lägger man på som sista grej avpassat till hur stor bilden ska vara.

Den ökade kontrasten visar tydligare att det fattas ljus framtill. Jag skulle ha föredragit att ha lampa bara från ena sidan, och lite mer framifrån än rakt från sidan. Man skulle kunna hålla en vit genomskinlig tygbit som förlängning till ena sidan på tältet och flytta fram lampan, med bara lampa från ena sidan. Det tror jag skulle ge en bättre, eller i alla fall mer dynamisk bild.

tlover
11/27/14, 1:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

yay jag lyckades att ställa in vitbalansen manuellt

Den är lite mörk än (det såg jag inte när jag fotade) så jag ska tillbaka och försöka åtgärda det men det går framåt.

l'm back

tlover
11/27/14, 1:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Jag testade förresten med ett ljus från mitt håll som inte är i ljustältet och det blev mycket bättre (Som inkanyezi förutspått).

l'm back

Inkanyezi
11/27/14, 1:57 PM
#27

#25 Grattis till vitbalansen.

Jag ser i den mörka bilden att du har haft kompensation nerställd till -2/3, men med vit bakgrund ska den ställas mot plus. Det blev en slutartid på en åttondels sekund när det borde ha varit någonstans i närheten av en halv sekund, möjligen mer.

Det är okej att använda läget Av, men man måste hålla koll på exponeringskompensationen som man rullar fram.

Förut har du använt manuell inställning, och det är en smidigare väg när man jobbar med fast belysning, eftersom man kan fortsätta med samma exponering när man har hittat rätt. Det är bara viktigt då att man har koll på att det inte är Auto-ISO. Man måste ha koll på alla tre parametrarna när man tar manuellt, ISO, bländare och tid.

Annons:
tlover
11/27/14, 2:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Nu är ljuset bättre iallafall (det är så mycket att hålla reda på då man fotar så jag blir helt snurrig )

Detta är taget på 1/15 sek (om jag förstått vad 15 står för), vilket var på +1.

Jag tog även på 1/20 och sek och 1/25 sek och jag har svårt att se vilken som blev bäst men jag tror bilden jag lägger upp är bäst.

l'm back

tlover
11/27/14, 2:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Jag tog även en som var direkt på 0 (1/50) för att se hur det blev

l'm back

Inkanyezi
11/27/14, 3:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Det är helt klart på väg åt rätt håll, men det tar ett tag att få grepp om. Vitbalansen är inte riktigt rätt, och jag har ingen möjlighet att veta varför. men jag antar att du vet hur det går till nu.

Missar i Vitbalans är ofta att man har något som egentligen inte är vitt att ställa in efter. Det är nödvändigt att det är neutralt, och när man har mulet eller kör med diffusorer/tält, kan man ofta rikta kameran mot ljuskällan för referens, alltså i tältet där lampan lyser igenom.

Det kan också vara att kameran missar, men inte så troligt.

För bästa resultat brukar proffs alltid använda RAW, eftersom man gör alla justeringar efteråt. Man tar en bild i belysningen man ska använda, och i den har man ett vitreferensobjekt, exempelvis ett WhiBal-kort eller liknande. Jag har en plastbit från en mjölkdunk som referens. Men jag brukar också strunta i RAW och ta kamerans jpeg. Slarvigt kanske, men jag tycker att det är enklast att hoppa över det steget, när jag ändå ställer in vitbalansen i kameran.

Canon skriver i bruksanvisningen att man ska exponera normalt, men min erfarenhet är att det blir bättre med lite plus när man tar vitreferensen. Du kan prova att göra om vitbalanseringen och ställa in kanske lite mindre plus om du har tagit med pluskompensering, eller om du inte kompenserade, att du ställer +1 när du tar referensen, som i ditt fall borde kunna vara insidan av tältet där lampan lyser igenom.

Om du skickar mig din adress på PM, så kan jag skicka dig en vitreferens som fungerar bra. Du kommer antagligen att få bäst resultat om du använder RAW. Till konverteringen kan du använda RAW Therapee, som är lättjobbad och mycket bra, och som kan jobba ihop med Gimp. Båda är gratis, så det är bara att hämta hem och installera. Tar förstås ett tag att lära sig.

Jag provade att ta en bild av min lilla teburk på plåten som kommer från en dator. Ljuset kommer in från fönster till vänster, och jag lättar på höger sida med en reflektor och håller också en spegel som lyser in under handtaget på locket. Man kan se skuggan som spegeln orsakar snett bakåt till höger.

Jag tycker att skuggor har sin plats på såna bilder, helt skuggfritt är inget jag strävar efter för det mesta. Om man vill ha föremålet lite mer flytande över underlaget, kan man lyfta det. För en teburk skulle det funka att ställa den på ett värmeljus, som lyfter upp den, men som skyms när man tar bilden lite uppifrån. Jag har använt allt möjligt för att separera saker från underlaget; ett suddgummi, lite häftmassa, strängt taget vad som helst.

Inkanyezi
11/27/14, 3:24 PM
#31

Jag har precis som du tagit bilden på nära håll och ganska mycket uppifrån. Eftersom ditt objektiv kan ställas för längre håll, kan det vara idé att ta från längre håll, för att inte få så stor perspektivverkan över föremålen du fotograferar. Ett avstånd av omkring en meter kan vara bättre än att jobba kring en halv meter. Kanske längre ändå.

Jag tror också att du skulle kunna hitta tyg som du kan förlänga ena tältväggen med, så att du kan få diffust ljus mer framifrån.

Och prova att ha lampa bara från ena hållet och låta tältväggen på andra sidan tjäna som reflektor, så att du får en diffus skugga åt det hållet där det inte är en lampa.

tlover
11/27/14, 3:36 PM
#32

Ja det är mycket kvar att göra och lära sig (man jag är fortfarande stolt).

Jag får testa att leka lite mer med ljuset, att flytta bak kameran osv

Kan vitbalansen blivit fel för att jag tog den från fel ställe? Jag använde baksidan som referens men är det kanske bättre att ta sidan som ljuset kommer in ifrån?

(Fin teburk förresten)

l'm back

Inkanyezi
11/27/14, 4:23 PM
#33

Det ska vara där ljuset kommer in, gärna mittemot lampan, så du kan använda baksidan, om du ställer lampan bakom. Det är alltså den lysande tältduken som är din ljuskälla och som du ska ställa in efter.

Den får inte bli så ljus på referensbilden att du får högdagervarning, utan det ska vara en topp i histogrammet långt till höger, men histogrammet ska inte gå hela vägen fram till kanten. En hög topp en liten bit från höger kant.

tlover
11/27/14, 5:31 PM
#34

#33 Okej då vet jag vad jag gjorde fel och vad jag ska förbättra till imorgon 🙂

l'm back

Annons:
Upp till toppen
Annons: