Annons:
Etikettövrigt
Läst 406 ggr
Uppkatten
2020-06-03 12:45

Objektiv. Vad händer om jag vrider...?

Jag har en Sony a6000. Objektiv 4.5-6.3/55-210.

Har två rörliga delar på objektivet. Först där man ställer in vilken brännvidd man vill ha. Men framför inställningen av brännvidden finns en smalare rörlig del (som kan vridas på samma sätt som när man ställer in brännvidden). Vilken funktion har den? Jag har provat att vrida den men märker inte att det händer någonting? Säkert en dum fråga, men ställer man inte de dumma frågorna så lär man sig ju heller ingenting… Så: lär mig! 🙂 Trodde det skulle påverka t ex skärpan, men märker inte att det gör det?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
[VSK]
2020-06-03 13:04
#1

Är fokusringen du pratar om och du bör märka skillnad när du vrider på den.

Uppkatten
2020-06-03 13:18
#2

#1 Märker ingen skillnad alls. På vilket sätt borde jag märka en skillnad? Finns det några siffror el liknande någonstans som jag kan kolla efter?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[VSK]
2020-06-03 13:21
#3

#2

Du ser ju på bilderna hur skärpan blir, alternativt så kan du ju kolla i sökaren/displayen IRL. Har inte en aning om man måste välja manuell fokus först om det skall synas (beror ju lite på hur objektivet är konstruerat, dvs om det är elektronisk fokusring).

Upp till toppen
Annons: