Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Allmän diskussion kring fotografering A-B-C, alla misslyckade bilder Adobe Photoshop/Lightroom/Elements Bildanalys Bildhantering Om sajten Foto iFokus, kritik & förslag Foto iFokus fototävlingar & fotolekar Fotografera Art & abstract, fyrverkerier Ej kritik Fotografera arkitektur och gatufoto. Ej kritik Fotografera fordon och sport. Ej kritik Fotografera landskap & natur. Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Fotografera makro & stillbilder - Ej kritik Fotografera mat - Ej kritik Fotografera människor. Ej kritik Fotografera vilda djur & husdjur. Ej kritik Kameror, objektiv och annan utrustning Kritik - Hård Kritik - Medel Kritik - Nybörjare Kurser & Utbildningar - Bildtema & Fototeknik Läsvärt Mjukvara Mobiltelefoner - fotorelaterat OT - Off Topic Okategoriserade bilder Ej kritik Pinhole- och Toycamera Redigera mina bilder Säljes, köpes eller bytes Webbplatser Övrigt
Allmän diskussion kring fotografering

Objektiv. Vad händer om jag vrider...?

2020-06-03 12:45 #0 av: Uppkatten

Jag har en Sony a6000. Objektiv 4.5-6.3/55-210.

Har två rörliga delar på objektivet. Först där man ställer in vilken brännvidd man vill ha. Men framför inställningen av brännvidden finns en smalare rörlig del (som kan vridas på samma sätt som när man ställer in brännvidden). Vilken funktion har den? Jag har provat att vrida den men märker inte att det händer någonting? Säkert en dum fråga, men ställer man inte de dumma frågorna så lär man sig ju heller ingenting... Så: lär mig! Glad Trodde det skulle påverka t ex skärpan, men märker inte att det gör det?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Anmäl
2020-06-03 13:04 #1 av: VSK

Är fokusringen du pratar om och du bör märka skillnad när du vrider på den.

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. 
Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika här. Gillar du allt som har med fågelskådning att göra så kolla här

Anmäl
2020-06-03 13:18 #2 av: Uppkatten

#1 Märker ingen skillnad alls. På vilket sätt borde jag märka en skillnad? Finns det några siffror el liknande någonstans som jag kan kolla efter?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Anmäl
2020-06-03 13:21 #3 av: VSK

Du ser ju på bilderna hur skärpan blir, alternativt så kan du ju kolla i sökaren/displayen IRL. Har inte en aning om man måste välja manuell fokus först om det skall synas (beror ju lite på hur objektivet är konstruerat, dvs om det är elektronisk fokusring). 

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. 
Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika här. Gillar du allt som har med fågelskådning att göra så kolla här

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.