Annons:
Etikettövrigt
Läst 499 ggr
[SonjaG]
2020-04-26 16:21

Minneskort

Minneskortet vill inte "fastna" i kameran när jag trycker ner det. Vad kan det bero på? 

När jag ska fota står det "inget minneskort"trots att det är ett minneskort i kameran.

Annons:
Liz85
2020-04-27 01:46
#1

Dum fråga säkert men ibland är det enklaste svaret på ett problem, typ "sitter sladden i?". I detta fallet undrar jag dock till att börja med om minneskortet sitter åt rätt håll. Gör det det kan vi eliminera det alternativet.

[SonjaG]
2020-04-27 10:21
#2

Jadå det sitter som det ska och sladden i. Har hållit på o testat flera gånger men det funkar inte.

Liz85
2020-04-27 14:23
#3

Misstänkte du kollat det redan. Då blir det lite svårare att veta varför. Har aldrig stött på just det själv. Om datorn har inbyggd minneskortsläsare, hittar datorn kortet? Ett alternativ skulle möjligen kunna vara att lägga undan eventuella bilder på en hårddisk och prova att formatera kortet. I värsta fall kan det vara så att minneskortet är trasigt/inte fungerar längre, om det inte tas emot i någon enhet öht.

perk
2020-04-28 08:47
#4

Du skriver att

"När jag ska fota står det inget minneskort trots att det är ett minneskort i kameran"

Har du minneskortet i kameran då🤔

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

[SonjaG]
2020-04-28 09:43
#5

Ja, precis som jag skrev, minneskortet sitter på plats.

perk
2020-04-30 08:33
#6

#5

Men har du kortet i även om det inte fastnar?

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

Annons:
[SonjaG]
2020-04-30 18:51
#7

Ja! Jag trycker ner det så gott det går sen stänger jag luckan.

perk
2020-04-30 22:22
#8

#7

Ok. Tänkte att minneskortet kanske var låst, med den lilla spaken som är på sidan på det. Men då ska det ju ändå gå att trycka fast i kameran.

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

Liz85
2020-04-30 23:27
#9

Har du testat att stoppa in kortet i datorn (om den har kortläsare inbyggd) och se om datorn kan hitta kortet och dess innehåll?

[SonjaG]
2020-05-02 14:59
#10

Det kom upp en bild, men den kunde jag inte se på kamerans visningsknapp! 

Min man frågade i en kameraaffär vad felet kunde vara. De lyste ned i facket där minneskortet ska vara och såg att två små piggar är böjda! Och då går det förstås inte, kortet fäster inte. 

Han ska gå till en annan butik som har en Cannonverkstad och höra om dom kan rätta till det. Det vore ju toppen.

Tack alla för tips och hjälp. Jag återkommer sen när han varit där, så kan jag berätta hur det gick.

Upp till toppen
Annons: