Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Allmän diskussion kring fotografering A-B-C, alla misslyckade bilder Adobe Photoshop/Lightroom/Elements Bildanalys Bildhantering Om sajten Foto iFokus, kritik & förslag Foto iFokus fototävlingar & fotolekar Fotografera Art & abstract, fyrverkerier Ej kritik Fotografera arkitektur och gatufoto. Ej kritik Fotografera fordon och sport. Ej kritik Fotografera landskap & natur. Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Fotografera makro & stillbilder - Ej kritik Fotografera mat - Ej kritik Fotografera människor. Ej kritik Fotografera vilda djur & husdjur. Ej kritik Kameror, objektiv och annan utrustning Kritik - Hård Kritik - Medel Kritik - Nybörjare Kurser & Utbildningar - Bildtema & Fototeknik Läsvärt Mjukvara Mobiltelefoner - fotorelaterat OT - Off Topic Okategoriserade bilder Ej kritik Pinhole- och Toycamera Redigera mina bilder Säljes, köpes eller bytes Webbplatser Övrigt
Övrigt

Minneskort

2020-04-26 16:21 #0 av: SonjaG

Minneskortet vill inte "fastna" i kameran när jag trycker ner det. Vad kan det bero på? 

När jag ska fota står det "inget minneskort"trots att det är ett minneskort i kameran.

Anmäl
2020-04-27 01:46 #1 av: Liz85

Dum fråga säkert men ibland är det enklaste svaret på ett problem, typ "sitter sladden i?".

I detta fallet undrar jag dock till att börja med om minneskortet sitter åt rätt håll. Gör det det kan vi eliminera det alternativet.

Anmäl
2020-04-27 10:21 #2 av: SonjaG

Jadå det sitter som det ska och sladden i. Har hållit på o testat flera gånger men det funkar inte.

Anmäl
2020-04-27 14:23 #3 av: Liz85

Misstänkte du kollat det redan. Då blir det lite svårare att veta varför. Har aldrig stött på just det själv.

Om datorn har inbyggd minneskortsläsare, hittar datorn kortet?

Ett alternativ skulle möjligen kunna vara att lägga undan eventuella bilder på en hårddisk och prova att formatera kortet.

I värsta fall kan det vara så att minneskortet är trasigt/inte fungerar längre, om det inte tas emot i någon enhet öht.

Anmäl
2020-04-28 08:47 #4 av: perk

Du skriver att

"När jag ska fota står det inget minneskort trots att det är ett minneskort i kameran"

Har du minneskortet i kameran dåFunderar

Anmäl
2020-04-28 09:43 #5 av: SonjaG

Ja, precis som jag skrev, minneskortet sitter på plats.

Anmäl
2020-04-30 08:33 #6 av: perk

Men har du kortet i även om det inte fastnar?

Anmäl
2020-04-30 18:51 #7 av: SonjaG

Ja! Jag trycker ner det så gott det går sen stänger jag luckan.

Anmäl
2020-04-30 22:22 #8 av: perk

Ok. Tänkte att minneskortet kanske var låst, med den lilla spaken som är på sidan på det. Men då ska det ju ändå gå att trycka fast i kameran.

Anmäl
2020-04-30 23:27 #9 av: Liz85

Har du testat att stoppa in kortet i datorn (om den har kortläsare inbyggd) och se om datorn kan hitta kortet och dess innehåll?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.