Annons:
Etikettokategoriserade-bilder-ej-kritik
Läst 914 ggr
dkjphoto
2019-11-12 15:25

Produkt- & Stillebenfoto

Tjena !

Har ägnat lite tid åt produktfoto och ett och annat stilleben. Kommer att ägna mer tid åt detta efter årsskiftet och undrar om det finns fler som håller på med samma sak, eller har intresse av den här typen av foto ? Det är alltid roligare att göra saker i grupp, eller hur ?

Nota Bene: Jag gör inte det här som något yrkesmässigt. Det är endast och enbart för att utveckla min egen fotografi inom ett område som jag tycker är intressant. Av samma anledning är jag heller inte någon handledare/lärare för detta. Det handlar enbart om intresse och inget annat.

En bra sak med den här typen av foto är att man kan göra det när man själv vill och tycker. Till och med i pyjamas och papiljotter om så skulle vara. När som helst, mao.

Jag har t ex ingen studio alls. Jag bara "sköver" undan lite möbler i rummet så jag har en yta på runt 3x3 meter att ställa upp motiv, strobes, diffusionsskärmar, fyllnadsljus/reflexskärmar, bakgrund osv på. Det räcker. Faktiskt.

Det behöver inte bli en dyr aktivitet heller. Man kan komma väldigt långt med billiga blixtar (typ Yongnuo) och andra enkla medel. Dagsljus genom ett eller flera fönster räcker lång väg det också.

Jag köpte t.ex. ett gäng med fyrkantiga flaskor och 5-6 glas i roliga former för mindre än 50:- i en second hand-butik.

Den här stillebenbilden (nedanför) tog jag på ett köksbord med dagsljus från ett fönster till vänster. Kameran i fråga var en - håll i er - Olympus TG 5:a !!! Japp - en helt vanlig "sketen" 12 MP Point-and-shoot …

Så om jag kan göra det med en TG 5:a - då duger din kamera alldeles utmärkt !

För dom andra bilderna har jag använt en Canon 200D (!) med en 55-250, 4-5,6 EFS-glugg.

Hör av er och visa lite av era egna produkt/stillebenbilder. Kritik är inte nödvändig. Inspiration är av mycket större vikt.

- dkjphoto -

Twitter: https://twitter.com/dkjphoto

Weebly: https://dkjphoto.weebly.com

Annons:
dkjphoto
2019-11-30 22:41
#1

Skrevs 12:e november, läst 162 ggr (hittills 30/11-19), märkt som "Bra inlägg" - men …  Hur går det med plåtandet .. ?  Ingenting .. ?

- dkjphoto -

Upp till toppen
Annons: