Annons:
Etikettmjukvara
Läst 490 ggr
Musse-Pigg
2019-08-19 16:06

Fel på minneskort

Har ett Minneskort på ca 6 månader 128gb San disk. I en Canon PowerShot SX420 IS. Det står att det är fel på minneskort. Och att det är låst. Jag kan inte se mina gamla bilder. Och kan inte ta några nya. Vad ska man göra för att rädda bilderna?

Annons:
Sindri
2019-08-19 16:18
#1

Kan du sätta in kortet i en dator och kopiera över? Det finns ett litet "reglage" på de flesta minneskort som man låser och låser upp med.

Musse-Pigg
2019-08-19 16:25
#2

Det är ett mindre minneskort, så använder adapter till det. Har stängt av kameran och satt på den igen. Tog in och ut minneskortet ur kameran. Problemet kvarstår.

Musse-Pigg
2019-08-19 16:25
#3
Sindri
2019-08-19 17:46
#4

Men jag undrade ju om du kan kopiera av bilder till datorn? Då är de ju inte förlorade.
Har du kollat om du har en låsspärr på kortet?

Tyvärr så går minneskort sönder ibland, har varit med om det själv. Därför bör man kopiera över till datorn ofta.

Musse-Pigg
2019-08-19 23:08
#5

Kan man ladda ner bilderna till datorn via kamera sladd eller måste det vara på ett speciellt sätt?

Sindri
2019-08-19 23:25
#6

Har du ingen kortläsare i datorn? Det är det enklaste, annars går det med sladd från kameran.

Annons:
JazzBass
2019-08-21 07:57
#7

Hoppas det löser sig, med hjälp av Sindris goda tips. Gissar att låsspärren på kortet har slagits på av nån orsak.

Det är för övrigt många som inte använder minneskort korrekt. För att ett minneskort ska fungera optimalt så länge som möjligt är det viktigt att man tömmer kortet på bilder regelbundet - alltså kopierar till sin dator - och formaterar om det efteråt, allra senast då det är fullt och inte rymmer fler bilder. Man ska inte radera bilder manuellt i onödan på kortet för att kunna få plats med nya. (Men den gränsen torde förvisso inte komma emot med ditt kort på enorma 128 GB).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: