Annons:
Etikettövrigt
Läst 422 ggr
whiteangel2
8/18/19, 10:25 PM

Nikon Coolpix P1000

Någon här som har erfarenhet av den här kameran? Är den bra? Blir stillbilder bra även utan stativ? Bra kvalite när du filmar?

Marre

Annons:
JazzBass
8/19/19, 9:05 AM
#1

Har ingen erfarenhet av den. Det som berättar allra mest om bildkvaliteten är dock specifikationerna, kamera som kamera, eftersom fysikens lagar alltid gäller. Denna har en liten sensor i storleken 1/2,3" (försök inte förstå vad siffrorna handlar om, det är knepigt) som mäter ungefär 4,5 x 6mm. Det är samma sensorstorlek som återfinns även i de allra billigaste kompaktkamerorna. Ju mindre sensor, desto mindre ljus fångar kameran, och ljusmängden är det som är det mest avgörande för bildkvaliteten. Jämför denna med sensorstorleken för en vanlig systemkamera som oftast ligger kring 16x24mm (APS-C). Den är ca 14 gånger större. 

Jag gissar att bilderna ser ok/bra ut i litet format, t.ex. utprintade på 10x15cm papper, men det kommer nog synas ändå att det inte är nån systemkamera som fångat bilden. Det blir helt enkelt inte samma djup och stuns i färger, kontraster och skärpa. 

Det som drar upp priset på denna kamera är det vansinnigt stora zoomomfånget på 125x (kinomotsv. 24-3000mm). Ljusstyrkan är bra/ok i vidvinkeländen, f/2,8, men sjunker gradvis och är nere på f/8, tre steg (EV, dubbleringar) sämre i fullt inzoomat läge och kanske en god bit innan det. Där fångar kameran alltså ljus bara 1/8 så fort, samtidigt som det är när man zoomat mest som man ofta behöver kortast slutartid för att inte få Oskarpa bilder?. Jag läste inte hela specsen, men jag gissar den har en bra bildstabilisering, vilket sannerligen behövs för att överhuvudtaget kunna ta acceptabla bilder i åtminstone kraftigt inzoomat läge. Då pratar jag inte heller enbart om foto på fri hand. 

Själv skulle jag rekommendera denna kamera främst till fågelskådare som vill ha ett förhållandevis litet och nätt verktyg att dokumentera sina fynd med, utan att ha desto mer konstnärliga ambitioner. 125x zoom är guld värt i sådana fall. För vanliga hobbyfotografer är det nog betydligt smartare dock att välja en annan kamera, med större bildsensor (gärna så kallad 1" sensor) och mer begränsat zoomomfång. Just 1" sensorstorleken erbjuder en mycket bra kompromiss mellan storlek, bildkvalitet pris och zoomomfång, tycker jag. Ägde själv tidigare en sådan kamera som jag var hyfsat nöjd med, speciellt vad gällde bildkvaliteten. Bara en åttondel så bra som min stora fullformats systemkamera, men tillräckligt bra till det mesta i praktiken ändå utom då ljuset började tryta.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: