Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 590 ggr
Stigfinnaren
7/25/19, 3:30 PM

Krånglande kompaktkamera Lumix TZ70

Hej!

Jag skulle bli väldigt tacksam om någon kan ge mig lite råd  för hantering av min Lumix TZ70.

Den har nu krånglat en längre tid. Jag ser 3 problem. Jag har fått in damm på sensorn så att jag får en svart punkt på alla bilder jag tar om jag zoomat.  Jag får då redigera bilderna efteråt för att ta bort punkten. En rengöring på verkstad är dyr tror jag och det är kanske tveksamt om det blir bättre efter rengöring. Nytt damm?

När jag zoomar så fastnar zoomen  då och då så att jag får stänga av kameran för att zoomen skall gå tillbaka. Ofta när jag zoomar så finns det någon logik som gör att videoinspelning startar. Möjligen är det om zoomen går lite trögt. Så när jag använt kameran så blir det alltid lite "städjobb" för att bli av med oönskade bilder/videosnuttar.

Jag är nu i ett läge där jag funderar på "skall jag stå ut med detta alt. skaffa en ny kamera".

Jag är ju typen som gillar kompaktkameror med "superzoom". Det passar mitt användande bäst.  

Är risken stor att jag råkar ut för samma problem med krånglande zoom även med en annan kamera?  Är detta ett standardproblem  för kameror med stor zoom?

Jag har sneglat lite på Canon PowerShot SX740 HS. Har ni några erfarenheter av denna kamera?

Tacksam för råd av alla slags råd.

Annons:
Carmarino
7/25/19, 3:45 PM
#1

Har också en Lumix TZ70, och det har hänt några gånger att den "fastnat" i utzoomat läge. Då hjälper bara avstängning. Vet inte om det är så att objektivet blir slitet med tiden, så att det är därför det hänger sig.

Ibland händer det också att videoinspelningen startar, men det är oftast inte vid zoomning, vad jag minns. Förmodligen beror det på att jag råkat komma åt knappen för videoinspelning, men jag är inte helt säker.

Kan inte ge några råd om vad som är bäst, eller vad det kostar med en rengöring på verkstad. Misstänker dock att den blir dyrare än en helt ny kamera.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Stigfinnaren
7/25/19, 4:20 PM
#2

Jag har också trott att jag kommit åt videoinspelningsknappen, men så är det inte.  Jag kommer inte ihåg exakt, men det finns en logik som som kan triggas och startar videoinspelning.

Carmarino
7/25/19, 4:28 PM
#3

Då kanske det är det som hänt mig också. Har inte märkt att inspelningen gått igång, så därför är jag inte säker på om jag har kommit åt knappen eller om kameran själv har startat filmningen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Stigfinnaren
7/25/19, 8:51 PM
#4

Det vore intressant om någon har erfarenheter av andra kameror med stor zoom. Kan det  vara ett generellt problem att zoomobjektiv krånglar på kompaktkameror? Jag vill ju inte satsa pengar på en ny kamera som kanske ger mig samma problem igen.

Carmarino
7/26/19, 11:42 AM
#5

Vad jag minns har jag aldrig haft problem med det på någon av mina andra kompaktkameror med stor zoom. Möjligen någon enstaka gång när det varit minusgrader.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Stigfinnaren
7/26/19, 5:36 PM
#6

Det låter ju bra att du inte haft problem  med dina andra kameror du haft. TZ-70 är min första kamera med stor zoom. Läser man tester på kameror med 30 eller 40X zoom så är det lätt att bli konfys vad som är bra eller dåligt. En del tycker att det är bortkastade pengar med en sådan kamera eftersom det aldrig blir några tillräckligt bra bilder, hmmm.

Jag får fundera lite. Upplever du att TZ-70 tar bra bilder?

Annons:
Carmarino
7/26/19, 5:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Är ju bara amatörfotograf, och för mig duger TZ-70 alldeles utmärkt. Den tar naturligtvis inte bilder som en systemkamera, men jag vill ha en enkel kamera som jag kan ta bilder med utan krångel.

Tog den här bilden på månförmörkelsen i veckan. Tror det är full zoom på den, men jag är inte helt säker. Den är dessutom tagen utan stativ med bara stöd för armarna. (Vilade dem på katternas nät på balkongen, så armarna var rutiga efteråt. 🙂) Har förminskat den lite, men för övrigt inte gjort något med den.

Inte skärpa som med en systemkamera, för för mig räcker det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Stigfinnaren
7/26/19, 6:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Det var en fin bild på månen.  Jag  är också amatörfotograf och fotograferar mest mina marsvin, naturbilder och fåglar.   Jag försöker variera mellan auto-läget  och de olika andra valen.   Jag inser också att skärpan inte blir så bra som med en systemkamera, men en kompaktkamera passar mig bättre.  Jag har möjligen inte lärt mig att utnyttja alla inställningsmöjligheter ännu. Det finns ju rätt många val. Inomhus har jag lite dåligt med ljus så jag har lärt mig att blockera ISO under 400.  Jag kan också ibland uppleva att mina bilder blir lite "disiga" och justerar dem med photoshop Elements redigering. Här kommer en bild. Möjligen är skärpedjupet inte så bra.

Carmarino
7/26/19, 6:41 PM
#9

Tack. Då är vi nog rätt lika, för jag utnyttjar inte heller alla inställningsmöjligheter och använder Elements för att justera bilderna. Månen fotograferade jag med iA-läget (intelligent auto). Upptäckte nämligen att de bilderna blev bättre än de jag försökte ta med andra inställningar. 🙂

Snygg fågel. Är inte jättehemma på fåglar, men är det inte en fasan?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Stigfinnaren
7/26/19, 7:34 PM
#10

Jo det är en fasan som kom på besök. Jag skall nog kämpa vidare med TZ-70 ett tag så får jag se sen hur det blir. 😃

Upp till toppen
Annons: